تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فناوری
لینک : econews.ir/5x3808306
شناسه : 3808306
تاریخ :
«پلتفرم شناسایی نفوذ سایبری» برای اولین بار در ایران طراحی شد اقتصاد ایران: مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از طراحی و توسعه پلتفرم شناسایی نفوذ سایبری توسط متخصصان ایرانی خبر داد و گفت: این پلتفرم ۳۰ هزار حمله سایبری را به صورت اتوماتیک شناسایی می کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، در عصر هوش مصنوعی، امنیت سایبری به سطح جدیدی از کارآمدی و قابلیت دست یافته است. این فناوری پیشرفته به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا با هزاران تهدید سایبری که روزانه با آن مواجه هستند، به سرعت و با دقت بالا مقابله کنند. هوش مصنوعی با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته یادگیری ماشین، فرآیندهای امنیتی را خودکارسازی کرده و به شناسایی رفتارهای مشکوک و بدخواهانه می‌پردازد. این قابلیت‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با سرعت و کارآمدی به تهدیدات پاسخ دهند و امنیت سایبری خود را تقویت کنند.

هزینه‌های تامین امنیت سایبری به دلیل افزایش شدید حملات سایبری و پیچیده‌تر شدن تکنولوژی‌های مورد استفاده در این حوزه، به سرعت در حال افزایش است. هزینه‌های تامین امنیت سایبری به دلیل نیاز به استخدام کارشناسان امنیت سایبری با مهارت های تخصصی، خرید تجهیزات امنیتی گرانقیمت و اجرای سیستم‌های امنیتی پیشرفته است. این هزینه‌ها به دغدغه ای برای همه بازیگران این عرصه، از جمله دولت ها، کسب وکارها و کاربران بدل شده است و همه سازمان‌ها و شرکت‌ها از عهده آن بر نمی‌آیند.

باقر هدهدی مدیرعامل شرکت دانش بنیان نوآوران فناور هوراد در گفتگو با خبرنگار مهر از طراحی پلتفرم تشخیص نفوذ سایبری خبر داد و گفت: این شرکت در ۲ حوزه هوش مصنوعی و امینت سایبری فعالیت دارد. در حوزه امنیت سایبری پلتفرمی را طراحی کرده ایم که شناسایی تهدید سایبری را انجام می دهد. این ابزار می تواند بالاتر از ابزارهای موجود، تهدیدات سایبری را شناسایی و اعلام کند که آیا همین الان هکری در شبکه وجود دارد یا خیر؟

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان افزود: در حال حاضر مجری مانورهای امنیت سایبری از سوی پدافند غیرعامل هستیم و پدافند قراردادها را امضا می کند و ما صرفا آن را اجرا می کنیم. تاکنون به صورت پایلوت در ده ها سازمان و شرکت از جمله شرکت های حوزه برنامه نویسی، شرکت های خودرویی و ... این پلتفرم را اجرایی کرده ایم. همچنین قراردادی با شرکت صنایع ملی پتروشیمی در حال انعقاد است که در مرحله پروپوزال و قراداد قرار دارد.

این فعال فناور ضمن بیان این مطلب که تنها شرکتی هستیم که ابزار اتوماتیک برای شناسایی تهدیدات سایبری را تولید کرده ایم، تصریح کرد: ما در داخل کشور چنین پلتفرمی را نداریم و در حال حاضر به وسیله نیروی انسانی این کار انجام می شود و اتوماتیک نیست. در حوزه امنیت سایبری به شدت با کمبود نیروی انسانی متخصص رو به رو هستیم و این مشکل نه تنها در کشور ما بلکه در دیگر کشورها نیز وجود دارد. هزینه بالای تربیت نیرو و استخدام موجب شده تا اکثر سازمان‎ها و شرکت‌ها بخشی برای تامین امنیت خود نداشته باشند و به خاطر هزینه‌های بالا از شرکت‌های امنیت سایبری نیز سرویس دریافت نکنند. خلا عدم وجود نیروی متخصص باعث شده تا ساده ترین حملات سایبری نیز تشخیص داده نشوند.

وی با اشاره به اینکه این ابزار می تواند سرعت شناسایی تهدیدات را افزایش دهد، گفت: به واسطه این پلتفرم موضوع محرمانگی که برای سازمان ها اهمیت دارد، حفظ می شود چرا که ممکن است حضور فیزیکی افراد و دسترسی به اطلاعات، سازمان ها و شرکت ها را با چالش هایی مواجه کند.

هدهدی بیان کرد: در این پلتفرم ۳۰ هزار روش شناسایی حملات سایبری وجود دارد که توسط متخصصان شرکت تحقیق و جمع آوری شده است. کل تکنولوژی این ابزار همین دانش و اطلاعاتی است که در خود دارد و می تواند ۳۰ هزار نوع حمله که توسط هیچ کدام از سیستم های دیگر مثل آنتی ویروس ها قابل تشخیص نیست را شناسایی کند.

وی ضمن تاکید بر اینکه فرایند شناسایی تهدیدات سایبری به واسطه این پلتفرم به صورت آنلاین و در لحظه نیست، درباره آن توضیح داد و گفت: به این صورت است که ابتدا یک سازمان شک می کند که به آن حمله سایبری شده و یا می خواهد به صورت دوره ای ۳ ماهه، ۶ ماهه و … به لحاظ سایبری چک شود که در این شرایط می توانند از این پلتفرم استفاده کنند. مزیت این پلتفرم این است که پایش سیستم های یک سازمان به وسیله نیروی انسانی با توجه به اندازه آن ممکن است تا یک ماه به طول بیانجامد اما این پلتفرم طی 2-3 روز این کار را انجام می دهد.