تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3808087
شناسه : 3808087
تاریخ :
ضرورت تغییر قوانین ناکارآمد/ اثرگذاری قوانین در جامعه ضروری است اقتصاد ایران: قم- رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: بررسی و رصد، نتیجه بخشی و تأثیرگذاری یک قانون در جامعه بسیار ضروری است که اگر کارایی لازم را نداشته باشد باید تغییر پیدا کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی نهاوندی پیش از ظهر سه شنبه در جمع کمیته علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات مجلس اظهار کرد: مسائل فقهی باید در چارچوب قانون تجلی پیدا کند و برای رسیدن به سند تحول، بایستی به این امر توجه شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد: قوانینی که به منصه ظهور نمی‌رسند یا به تعبیری بهره وری لازم را ندارند، بایستی آن قانون لغو و بر اساس شرایط کنونی و در چارچوب فقه وضع شود.

وی ابراز کرد: بررسی و رصد، نتیجه بخشی و تأثیرگذاری یک قانون در جامعه بسیار ضروری است که اگر کارایی لازم را نداشته باشد باید تغییر پیدا کند و به گونه‌ای باشد که نتیجه آن در جوامع مورد هدف مشهود باشد.

حجت الاسلام نهاوندی تصریح کرد: محور تولیدات مراکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزه علمیه باید بر اساس شورای فقهی و کارگروه‌های تخصصی و علمی باشد تا مثمر ثمر و عینی واقع شوند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: پیوست پیدا کردن مسائل تحقیقاتی و قوانین متوازن با شریعت و مسائل فقهی به مراتب می‌تواند تحولات کلانی را ایجاد کرد و وضع و اجرای قانون بدون نظریات فقهی قابل تحقق نیست.

وی گفت: شورای فقهی باید ارتباط خود را با علما و مراجع عظام تقلید حفظ کنند تا مسائل مطرح و شرعی با تقنین و قانون را مطابقت دهند.

حجت الاسلام نهاوندی خاطرنشان کرد: مسائل و مباحث تقنین و فلسفه حکم قوانین و دلالت و دلایل و آثار آن بیان بازگو شود تا سایرین از ماهیت اصلی آن قانون آگاه شوند.