تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3807834
شناسه : 3807834
تاریخ :
بسیاری از پرونده‌های قضایی دیگر نیازی به دادسرا ندارد اقتصاد ایران: رییس مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: با راه‌اندازی دادگاه‌ صلح، بسیاری از پرونده‌هایی که قبلا به دادسرا ارجاع می‌شد، دیگر نیازی به دادسرا ندارند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین هادی صادقی رئیس مرکز حل اختلاف قوه قضائیه در پاسخ به این سوال که آیا دادگاه صلح می‌تواند موجب کاهش پرونده‌های قضائی شود؟ گفت: پاسخ به این سوال مثبت است و دادگاه‌های صلح باعث کاهش پرونده‌های قضائی می‌شوند. بسیاری از پرونده‌های صلح اگر به رأی ختم شود، رأی قطعی است و دیگر تجدیدنظرخواهی ندارد و از این جهت موجب کاهش ورودی پرونده‌ها به دادگاه‌های تجدیدنظر می‌شود.

وی افزود: همچنین بسیاری از پرونده‌هایی که قبلاً به دادسرا ارجاع می‌شد، دیگر نیازی به دادسرا ندارند. یعنی کاهش یک مرحله از رسیدگی‌های قضائی است که تحقیقات در خود همان دادگاه انجام و رأی هم همانجا صادر و باعث کاهش پرونده‌ها می‌شود.

صادقی تاکید کرد: مراحل رسیدگی به پرونده‌ها متشکل از دادسرا، مرحله بدوی و مرحله تجدیدنظر است. زمانی که همه این موارد در یک جا تجمیع شود، سه مرحله به یک مرحله کاهش پیدا می‌کند؛ البته این مراحل در تمام پرونده‌ها وجود ندارد و ممکن است برخی از پرونده‌ها به مرحله تجدیدنظرخواهی نروند. همچنین گاهی اوقات پرونده اجرایی کاهش می‌یابد؛ به این معنا که اگر موضوع به صلح و سازش ختم شود و افراد داوطلبانه آنچه را که سازش کرده‌اند اجرا کنند؛ دیگر نیازی به تشکیل پرونده در اجرای احکام هم نیست و یک پرونده هم آنجا کاهش پیدا می‌کند.