تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3807820
شناسه : 3807820
تاریخ :
تئاتر درسی؛ محیط جذاب یادگیری همراه با یک رقابت دانش آموزی اقتصاد ایران: جشنواره تئاتر درسی که تاکنون سه دوره از آن برگزار شده است، فرصت مناسبی است تا علاوه بر آموزش ارزش‌های انسانی و اخلاقی به دانش آموزان، رقابتی جذاب و مهیج برای نوجوانان علاقمند به نمایش باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، تئاتر و نمایش یکی از جلوه‌های مهم آموزش و تربیت برای کودکان و نوجوانان است. نه فقط تماشای یک نمایش می‌تواند به کودک و نوجوان مفاهیم اخلاقی را به ساده‌ترین شکل ممکن نشان و آموزش دهد؛ تمرین و تکرار برای اجرای یک نمایش هم برای فرد بازیگر آموزنده و اثر گذار است.

تمرینات تئاتر و اجرای یک نمایش که ماحصل تلاش و تمرین چندین ماهه دانش آموزان است؛ تئاتر فرصتی است برای درک هرچه بیشتر و هرچه بهتر مفاهیم انسانی و ارزش‌های اخلاقی.

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ تربیت در مدارس باید در شش ساحت؛

تربیت اعتقادی- تربیت عبادی و اخلاقی، تربیت زیباشناختی و هنری، تربیت زیستی و بدنی- تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تربیت علمی و فناورانه به دانش آموزان ارائه شود.

تئاتر و هنر نمایش یکی از بهترین و مناسب‌ترین فضا و هنرها برای تربیت خصوصاً تعلیم و تربیت زیباشناختی و هنری است؛ زیرا اولاً هنر نمایش یک هنر جمعی است و ثانیاً نمایش و تئاتر قالبی بسیار مناسب برای انتقال مفاهیم و ارزش‌ها است.

به کمک نمایش و تئاتر می‌توان تلاش و تعهد جمعی را در میان دانش آموزان تقویت کرد. کودکان و نوجوانان تحت تمرینات مستمر برای اجرای یک نمایش مسئولیت پذیری و تعهد را در خود تقویت می‌کنند.

کلاس درس دیگر به تنهایی محیط یادگیری نیست

علاوه بر اهمیت ساحت تربیتی زیباشناختی و هنری که تئاتر از جلوه‌های بارز آن است؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر افزایش محیط‌های جدید یادگیری تاکید شده است. بر اساس سند تحول دیگر کلاس درس به تنهایی نباید محیط یادگیری باشد بلکه متربی لازم است در محیط‌ها و شرایط گوناگون کسب تجربه و دانش کند؛ این همان اصل اساسی تربیت چند ساحتی است.

از همین رو علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش به تازگی اعلام کرده است که هر مدرسه باید یک گروه تئاتر داشته باشد.

تئاتر درسی ترکیبی از قالب هنر نمایشی و محتوای کتب درسی است که دانش آموزان مقطع ابتدایی با همراهی معلمان، مربیان و والدین خود در آن نقش آفرینی می‌کنند.

تئاتر و نمایش به راحتی می‌تواند در تعمیق آموزه‌های درسی در دانش آموزان اثرگذار باشد. تمرین نمایش و حفظ کردن متن نمایش‌نامه برای کمک به حافظه بسیار سودمند است.

هیچیک از افراد کادر اجرایی مدرسه نمی‌توانند به عنوان بازیگر روی صحنه حضور داشته باشند و افرادی که روی صحنه هستند باید فقط دانش آموز باشند.

همچنین مکالمات بسیار دانش آموزان و تلاش برای تقویت کلام و گفتار در حین تمرین برای حذف و کاهش اختلالات زبانی و گفتاری دانش آموزان بسیار مؤثر خواهد بود و موجب تقویت فن بیان دانش آموزان می‌شود.

علاوه بر کشف استعداد هنری در میان دانش آموزان، تئاتر و نمایش موجب تقویت دروس دیگری همچون ادبیات، هنر، معارف اسلامی و نقاشی در میان دانش آموزان می‌شود.

همچنین دانش آموز می‌تواند به کمک نمایش از استعدادهای دیگر هنری خود هم باخبر شود.

تئاتر درسی؛ محیط جذاب یادگیری همراه با یک رقابت دانش آموزی

وزارت آموزش و پرورش برای تقویت هنر نمایش و تئاتر در مدارس اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر درسی در مدارس کرد که شهریور سال جاری برگزیدگان سومین دوره این جشنواره معرفی شدند.

جشنواره تئاتر درسی حالا با آغاز سال تحصیلی جدید قرار است در دی و بهمن سال جاری در قالب چهارمین دوره برگزار شود.

اما دانش آموزان علاقه مندان به هنر تئاتر باید از همین روزها به فکر رقابت در چهارمین دوره جشنواره تئاتر درسی باشند.

مسئولان دفتر تئاتر و نمایش معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال مهر که جشنواره تئاتر درسی چه ویژگی‌های تربیتی خواهد داشت؛ گفتند:

- در این جشنواره هنر نمایش مستقیم وارد کلاس درس شده و متون کتب درسی با هدایت معلم و اجرای دانش آموزان، به بهترین شکل و مؤثر ترین شیوه آموزشی ارائه می‌شود.

- تعامل مؤثر بین مدیر، آموزگار، مربیان پرورشی و اولیای دانش آموزان از خصوصیات بارز جشنواره تئاتر درسی است که می‌تواند نتایج ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

- این جشنواره حاصل تلاش یک دهه برگزاری آن به شکل استانی است که تلاش شده است نقاط ضعف و قوت آن بررسی و در فرایند صحیح آموزشی و تربیتی قرار گیرد.

در تئاتر درسی، گروه‌های دانش آموزی ۵-۲ نفره تشکیل شده و با انتخاب بخشی از کتاب درسی، یک نمایش خلاقانه تولید می‌شود.

۲۵ اثر برگزیده به سومین دوره جشنواره راه یافتند

در سومین جشنواره تئاتر درسی ۱۳.۰۰۰ گروه دانش آموزی متشکل از ۲۷.۷۸۰ دانش آموز، آثار تولیدی خود را به دبیرخانه‌های استانی ارسال کردند. پس از داوری آثار، از هر استان ۲۵ اثر به مرحله کشوری راه یافت.

در نهایت پس از داوری کشوری، ۲۵ اثر برگزیده شده و به اختتامیه جشنواره دعوت شدند. به ۱۲۰ دانش آموز برگزیده در جشنواره جوایزی از قبیل اردوی مشهد مقدس، تندیس یادبود و لوح تقدیر تعلق گرفت.

می‌توانید اطلاعات کامل سومین جشنواره تئاتر درسی را از اینجا بارگذاری کنید.

تئاتر درسی؛ محیط جذاب یادگیری همراه با یک رقابت دانش آموزی

دانش آموزان علاقمند به تئاتر بشتابند! / ‏‬ چهارمین جشنواره تئاتر درسی آغاز شد

برای چهارمین دوره این جشنواره شرایط تا حدودی مانند سه دوره گذشته است.

جشنواره برای دانش آموزان دوره دوم تحصیلی مقطع ابتدایی است و دانش آموزان پایه‌های پنجم و ششم ابتدایی می‌توانند در این دوره شرکت کنند.

اعضای گروه نمایش فقط باید دانش آموزان همین مقطع تحصیلی باشند. آنان باید در گروه‌های حداکثر ۵ نفره شامل ۴ بازیگر همراه با آموزگار به عنوان نویسنده و کارگردان در گروه فعالیت کنند. آموزگاران و مربیان و به صورت کلی هیچیک از افراد کادر اجرایی مدرسه نمی‌توانند به عنوان بازیگر روی صحنه حضور داشته باشند و افرادی که روی صحنه هستند باید فقط دانش آموز باشند. البته همکاری و کمک معلمان و کادر اجرایی مدرسه با بازیگران در پشت صحنه بلامانع است.

دانش آموزان گروه نمایش صرفاً باید از یک پایه تحصیلی باشند، به طور مثال دانش آموز پایه پنجم نمی‌تواند در گروه نمایشی پایه ششم ایفای نقش نماید.

تئاتر درسی؛ محیط جذاب یادگیری همراه با یک رقابت دانش آموزی

بنا بر اعلام مسئولان جشنواره، نمایش‌های این دوره از جشنواره صرفاً صحنه‌ای بوده و در حال حاضر بخش‌های دیگری همچون عروسکی در جریان مسابقه شرکت داده نمی‌شود.

گروه‌های دانش آموزی لازم است فیلمی از اجرای خود را برای دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. زمان اجرای فیلم اثر بین ۷ تا ۱۵ دقیقه است و حجم آثار نباید از ۵۰۰ مگابایت بیشتر باشد.

همچنین فیلم ارسالی نباید تدوین و صداگذاری شود و نمایش باید در یک قسمت توسط دانش آموزان اجرا و ضبط شود.

دانش آموزان علاقمند به شرکت در چهارمین دوره جشنواره تئاتر درسی لازم است به زمان بندی ارسال اثر خود توجه داشته باشند تا با تأخیر در آماده سازی گروه و نرسیدن به جشنواره مواجه نشوند.

تئاتر درسی؛ محیط جذاب یادگیری همراه با یک رقابت دانش آموزی

دانش آموزان علاقه مند به شرکت در چهارمین دوره جشنواره تئاتر درسی لازم است برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم شرکت در این دوره از جشنواره، فایل PDF راهنمای شرکت در جشنواره را مطالعه کنند.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در جشنواره تئاتر درسی الزام دانش آموزان به استفاده از متون درسی است؛ توجه به کتاب درسی در سال‌های اخیر در نظام تعلیم و تربیت اهمیت بیشتری پیدا کرده است که این مساله در جشنواره تئاتر درسی هم مشهود است.