تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3807417
شناسه : 3807417
تاریخ :
بازار خودرو همچنان خلوت است! اقتصاد ایران: بازار خودرو اگرچه این روزها خلوت است، همچنان با نوسان قیمت دست‌وپنجه نرم می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

درواقع به‌رغم نارضایتی فروشندگان از نبود مشتری، باز هم تغییرات قیمتی دست از سر این بخش از بازار برنمی‌دارد! به‌طوری که روز شنبه شاهد رشد بهای اکثر خودروهای وارداتی و مونتاژی بودیم؛ اما روز گذشته این مدل خودروها مجددا با افت قیمت مواجه شدند. جایی که نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن کاهش قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومانی را در بازار روز گذشته تجربه کرد.

از طرفی برخی از مشتریان با در نظر گرفتن قیمت جهانی خودروهای وارداتی مبلغ اعلامی فروشندگان برای این خودروها را بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها می‌دانند.

آن‌ها معتقدند رشد قیمت این خودروها که در یک دوره زمانی بر اثر برخی تحولات سیاسی و ورود قطره‌چکانی خودروهای وارداتی به‌بازار اتفاق افتاد، سبب شده است قیمت دلاری این خودروها در کشور از قیمت جهانی آن‌ها نیز بیشتر شود.

همین موضوع دلیل بسیار موجهی است تا بسیاری از خریداران خودروهای وارداتی دست از خرید بکشند و بازار به‌رکود برود. این تغییرات قیمتی در بازار سبب شده است حتی خودروهای داخلی و چینی هم که همواره مشتریان پر و پا قرص خود را دارند، در بازار آزاد بی‌مشتری بمانند.

اختلاف فاحش قیمت خودروهای خارجی در کشور درمقایسه با ‌بازارهای جهانی، همواره نارضایتی مشتریان را به‌همراه داشته است. بر این اساس میانگین قیمت خودروهای واردشده به‌کشور بعد از آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۱ نسبت به‌بهای جهانی آن‌ها در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ بیش از ۱۱۰ درصد است. البته باید گفت اگر قیمت خودروهای وارداتی در همین ۶ ماه اخیر را بررسی کنیم اختلاف قیمت آن‌ها با بازار جهانی به بالای ۲۰۰ درصد می‌رسد.

منتها در این ۶ ماه با توجه به‌کاهش هیجان و تشنگی بازار، قیمت خودروهای وارداتی به‌کشور، افت زیادی را تجربه کرده و سبب شده است اختلاف قیمت آن‌ها با نسخه‌های حاضر در بازارهای جهانی کمتر شود. به‌عنوان مثال تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال جاری حدود ۲۰۰ درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته؛ اما در حال حاضر این اختلاف به صددرصد رسیده است.

واردات خودرو هرچند طی این سال‌ها در راستای تنظیم بازار، ایجاد رقابت و دسترسی شهروندان به‌خودروهای روز دنیا انجام شده، بااین ‌حال سیاست‌های مختلف و متفاوت در کنار شوک‌های ارزی، اجازه اثرگذاری لازم و کافی واردات را نداده است. از همین رو، خودروهای وارداتی به‌خصوص طی ۶ سال گذشته عملا تبدیل به‌کالایی لوکس شده‌اند که تنها درصد بسیار اندکی از شهروندان توانایی دسترسی به آن‌ها را دارند.

خودروهای وارداتی البته قبل از این دوران ۶ ‌ساله نیز در زمره کالاهایی قرار داشتند که قشر خاصی از جامعه امکان دسترسی به آن‌ها را داشت؛ چراکه عواملی مانند تعرفه، عوارض و قیمت ارز سبب می‌شد قیمت خودروهای وارداتی فاصله فاحشی با قدرت خرید بخش زیادی از شهروندان داشته باشند. منتها در این ۶ سال، به‌دلایل مختلف، به‌ویژه ممنوعیت واردات و رشد شدید نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی پرش بسیار بلندی را به‌خود دید تا عملا حلقه مشتریان وارداتی‌ها تنگ‌تر شود.

به‌هر حال، چه برای آن‌ها که قدرت خرید خودروهای وارداتی را دارند و چه بسیاری از شهروندانی که از توان خرید برخوردار نیستند، این پرسش مطرح است که چرا شکافی عظیم بین قیمت خودروها در بازارهای جهانی با بازار کشور وجود دارد؟ اصلا چرا مشتریان ایرانی نمی‌توانند خودروهای خارجی را با قیمتی نزدیک به‌نرخ جهانی خریداری کنند و برای خرید آن‌ها مجبور هستند پول بسیار بیشتری بپردازند؟

با توجه به‌گستردگی صنعت‌خودرو در کشور، سیاستگزار در این سال‌ها همواره سعی کرده است از این صنعت در مقابل واردات دفاع کند و سپر اصلی‌ آن نیز معمولا تعرفه بوده؛ هرچند گاهی ممنوعیت واردات را به‌کار گرفته است. به‌نظر می‌رسد دلیل اصلی شکاف بزرگ بین قیمت خودروهای خارجی در بازار جهانی و بازار ایران، مسائل ذکرشده باشد.

کاهش قیمت ۱۰۰ میلیون‌تومانی نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۲ میلیون‌تومان، اطلس (سفید مشکی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۵۱۵ میلیون‌تومان، تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۵ میلیون‌تومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۱۰ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ پانوراما (۱۴۰۲) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۲ میلیون‌تومان و شاهین اتومات (۱۴۰۳) با ۲ میلیون‌تومان کاهش ۸۱۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ و ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیاردتومان، کی‌ام‌سی X۵ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۱۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۲۵ میلیون‌تومان و تیگارد X۳۵ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۳۰ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، هونگچی EQM۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان و هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.