تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3807380
شناسه : 3807380
تاریخ :
بستن منافذ فساد یکی از وظایف سازمان بازرسی است اقتصاد ایران: اهواز - رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: سازمان بازرسی کل کشور وظایف مهمی دارد که یکی از آنها بستن منافذ فساد است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی دهقانی پیش از ظهر امروز دوشنبه در آئین تکریم و معارفه بازرس کل استان خوزستان اظهار کرد: با تبیین، هم جایگاه و اهمیت دستگاه مشخص می‌شود و هم مأموریت‌ها روشن می‌شود، از سوی دیگری دستگاه‌هایی که نهاد ناظر به آنها نظارت دارد سبب می‌شود نسبت به وظایف و رسالتشان بیشتر آگاهی پیدا کنند و همچنین کمک می‌کند با تبیین متوجه می‌شویم که مأموریت و رسالت خود را تا چه میزان انجام داده و توانسته‌ایم نظارت پذیری را ترویج دهیم.

وی بیان کرد: غایت حقوق مردم، جامعه و بیت‌المال از سوی دستگاه‌های دولتی وابسته به دولت از طریق عمل به وظایف و تکالیف قانونی حقی برای مردم و تکلیفی برای مدیران است که به بهترین نحو به وظایف خود عمل کنند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه آنچه که ذیل اصل ۱۷۴ قانون اساسی به عنوان هدف تشکیل بازرسی کل کشور آمده ۲ مأموریت و هدف ویژه است، افزود: یکی حسن جریان امور در دستگاه‌های اداری و دیگری اجرای صحیح قوانین است.

دهقانی گفت: به واسطه اهمیت وظایف سازمان بازرسی است که این نهاد مهم‌ترین نهاد نظارتی پیش بینی شده در قانون اساسی است و نقش بسیار مؤثری در اصلاح ساختار اداری، قانونمندی و جلوگیری از قانون گریزی دارد. همچنین اجرای درست قوانین و مقررات و تکالیف از سوی دستگاه‌های اجرایی دارد.

به گفته وی، هدف از تأسیس سازمان بازرسی قانونمندی، اجرای قانون و جلوگیری از سو جریان در ساختار اداری، اصلاح ساختار اداری است.

رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: زمانی مدیر رسالت خود را به درستی انجام می‌دهد که از قانون گریزی جلوگیری کند، در اجرای تکالیف همت کند و سهل انگاری نداشته باشد حتی با توجه به اهمیت وظایف یک دستگاه خدمت رسان قصور را هم دربرنگیرد.

دهقانی با اعلام اینکه برای تحقق حسن انجام امور و اجرای صحیح قوانین اهدافی وجود دارد، عنوان کرد: در هدف اول از این نظارت، کلیه دستگاه‌های اداری مجری قانون باید هدفی که قانون گذار در وضع قانون داشته را محقق کنند و هر اقدام مغایر با هدف قانونگذار، در حمایت از نهاد ناظر قرار نمی‌گیرد. همچنین هرگونه خروج از هدف قانون گذار نقض قانون است.

وی افزود: هدف دوم از نظارت نحوه عملکرد مدیران از حیث اصول مدیریتی، استفاده از منابع و بودجه و مسئولیت پذیری و رعایت حقوق مردم و بیت‌المال است، هدف دیگر که جنبه پیشگیرانه بازرسی بوده، اصلاح ساختارها و بستن منافذ فساد است. بازرسی برای مبارزه با فساد هدف دیگر است.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: نظارت به منظور تقویت، پاسخگو کردن و نظارت مستمر درون دستگاه‌ها مورد دیگر است، نظارتی که دستگاه‌های درون یک دستگاه اداری که ناظر است باید داشته باشد که به نظارت سازمان بازرسی کمک می‌کنند تا از برخی ترک فعل‌ها جلوگیری کنیم و در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و خدمت رسانی به مردم گام برداریم.

دهقانی اظهار کرد: با برنامه‌هایی که سازمان بازرسی دارد، هدف اول تقویت و حمایت از مدیر در راستای خدمت رسانی مطلوب است. قطعاً اگر مدیران با نظارت مستمر خود و اجرای قانون که در راستای انجام وظایف دستگاه انجام داده، چارچوب قانون را رعایت کنند خود یک نوع تقویت است که بازرسی نیز در این راستا گام بر می‌دارد تا اساساً سو جریانی شکل نگیرد.

وی اضافه کرد: اگر سو جریانی شکل گفت و فسادی تحقق پیدا کرد آنگاه ضمانت اجرا و تکالیف مشخص است که در چارچوب قانون برخورد لازم صورت خواهد گرفت.