تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : بین الملل
لینک : econews.ir/5x3807320
شناسه : 3807320
تاریخ :
اختصاصی|پرونده نسل‌کشی اسرائیل در لاهه، تحرک جهانی ایجاد کرد اقتصاد ایران: سفیر آفریقای جنوبی درتهران با اشاره به نقش پرونده حقوقی این کشور علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در تحرک جهانی علیه این جنایات، گفت: آفریقای جنوبی مدارک نسل کشی مرتبط با عملیات نظامی اسرائیل در غزه را جمع آوری کرده و همچنان به جمع آوری مدرک ادامه می‌دهد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در یک سال گذشته پس از طوفان‌الاقصی جهان شاهد تحولات سیاسی و بین‌المللی بود که پیامدهای بزرگی را در بر داشت. این عملیات باعث شد تا وضعیت غرب‌ آسیا و همچنین نگاه افکار عمومی نسبت به این منطقه تغییر کند و دیگر هیچگاه وضعیت به قبل از 7 اکتبر 2023 باز نگردد.

بسیاری از ملت‌های جهان با تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و تجاوز به خاک کشورهای منطقه دست به اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای زدند. بلند شدن صدای اعتراض یکپارچه وجدان‌های بشری از آسیا گرفته تا اروپا و آمریکا و به‌طور خاص در دانشگاه‌های آمریکا از پیامدهای اقدام شگفت‌انگیز مقاومت فلسطین بوده است.

در این میان کشور آفریقای جنوبی در اقدامی شجاعانه با ارائه یک پرونده 84 صفحه‌ای، اقدامات اسرائیل را به دلیل نابود کردن بخش عظیمی از سرزمین فلسطین در شهر غزه، دارای ویژگی‌های نسل‌کشی خواند.

این پرونده همچنین بطور مستدل به اقدامات با مصادیق نسل‌کشی مانند قتل عام فلسطینی‌ها، وارد کردن آسیب‌های جدی روحی و جسمی به آنان با هدف نابودی فیزیکی می‌پردازد.

این اقدام آفریقای جنوبی انگیزه را در دیگر کشورهای جهان برای محاکمه رژیم صهیونیستی افزایش داد و کشورهای بسیاری نیز در حمایت از آفریقای جنوبی، از ادامه شکایت علیه این رژیم حمایت کردند.

«فرانسیس مولوی» سفیر محترم آفریقای جنوبی در تهران در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم همزمان با سالگرد علمیات طوفان الاقصی، به مسائل روز به خصوص بحث فلسطین، نسل کشی جاری در غزه توسط اسرائیل و همچنین شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان دادگستری بین‌المللی پرداخته است.

متن کامل این مصاحبه به شرح زیر  است:

تسنیم: رژیم اسرائیل تلاش زیادی برای تحمیل کردن روایت مورد نظر خود از مناقشه با فلسطینیان انجام داده و سعی می‌کند این تاریخچه را از 7 اکتبر 2023 برای جهانیان بخواند، اما همانطور که دبیرکل سازمان ملل نیز تصریح کرده عملیات طوفان الاقصی در خلأ رخ نداده و باید روند اشغالگری اسرائیل و اقدامات جنایات این رژیم در طول 75 سال گذشته را نیز به تحلیل اضافه کرد. به نظر شما چگونه باید تاریخ این مناقشه را روایت کرد؟

مولوی: تاریخ این مناقشه باید با پایبندی به حقیقت و حقایق تاریخی میدانی روایت شود. معضل مردم فلسطین با تشکیل اسرائیل در سال 1948 آغاز شد: رویدادی که در میان دیگر بی عدالتی ها لزوما منجر به اشغال استعماری فلسطین، فاجعه نکبت و بیرون رانده شدن صدها هزار نفر از فلسطینیان از خانه ها و زمین هایشان، برپاسازی سیستم آپارتاید علیه فلسطینیان، انکار سیستماتیک حقوق مردم فلسطین از جمله حق خودمختاری و نقض فاحش حقوق فلسطینیان از جمله قتل، شکنجه، تبعیض نژادی و حبس و بازداشت طولانی مدت شد. بنابراین این درست نیست که مناقشه اخیر در غزه با حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شده باشد.

فلسطینیان طی 76 سال گذشته، در برابر اشغال زمین هایشان مقاومت کرده‌اند (طولانی ترین دوران اشغال در تاریخ مدرن). دبیر کل سازمان ملل درست می گوید. حمله 7 اکتبر حماس در سال 2023، در یک خلاء رخ نداده است. درباره اسرائیل اینکه کسی بگوید که همه چیز از 7 اکتبر 2023 آغاز شده در بهترین حالت ریاکارانه و در بدترین حالت، عدم صداقت محض است.

تسنیم: آفریقای جنوبی از تجربه غنی و قدرتمندی در مبارزه علیه آپارتاید برخوردار است، این تجربه چه تأثیری بر سیاست دولت آفریقای جنوبی درباره احقاق حقوق ملت فلسطین داشته است؟

مولوی: در همان سال (1948) که اسرائیل شکل گرفت، آپارتاید و تبعیض نژادی تبدیل به سیاست رسمی دولت اقلیت سفید پوست در آفریقای جنوبی شد. از همان زمان به بعد، رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی اسرائیل همکاری نزدیکی با یکدیگر را آغاز کردند تا بی‌عدالتی‌هایشان را علیه مردم بومی کشورهای متبوعشان تثبیت کنند. بنابراین از همان ابتدا، مردم آفریقای جنوبی شاهد بودند که مبارزه‌شان برای تعیین حق سرنوشت و آزادی و عدالت پیوندی ناگسستنی با تلاش مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشت، پایان دادن به اشغالگری، آزادی و عدالت دارد. جنبش‌های آزادی‌خواهی هم در آفریقای جنوبی و هم در فلسطین از یکدیگر حمایت می‌کنند.

آفریقای جنوبی در سال 1994 با شکست کامل آپارتاید و برقراری یک سیستم دولتی براساس حقوق بشر، آزادی، عدالت، دموکراسی و حاکمیت قانون به آزادی رسید. اما خواهران و برادران ما در فلسطین هنوز آزاد نیستند. همچنان بی عدالتی‌هایی علیه آنان صورت می گیرد. اراضی آنها همچنان تحت اشغال اسرائیل است. و در این لحظه، علیه آنها در غزه نسل کشی در حال ارتکاب است. بنابراین، آفریقای جنوبی سبقه‌‌ای طولانی در حمایت از مبارزه عادلانه مردم فلسطین دارد. در سال 1997، در روز بین‌المللی همبستگی با مردم فلسطین، نلسون ماندلا، رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی، گفت: ما به خوبی می دانیم که آزادی ما بدون آزادی مردم فلسطین کامل نیست. ما به عنوان مردم آفریقای جنوبی می دانیم که زندگی تحت یک سیستم آپارتاید شرور که سازمان ملل اقداماتش را جنایت علیه بشریت اعلام کرده به چه معنا است. در نتیجه ما در برابر این مصیبت در برابر جهان آزاد و به ویژه مردم فلسطین تعهد داریم.

تسنیم: شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل مبنی بر ارتکاب به نسل کشی و جنایت جنگی در نوار غزه بر اساس چه شواهدی استوار است؟

مولوی: اجازه دهید توجه شما را به این موضوع جلب کنم: ما علاوه بر سه درخواستی که تقدیم دیوان بین‌المللی دادگستری کردیم و اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه متهم کردیم (که پس از آن دیوان بین‌المللی دادگستری اقدام به صدور تدابیر موقت علیه اسرائیل در تاریخ‌های 26 ژانویه 2024، 28 مارس 2024 و اخیراً در 24 می 2024 کرد و اکیداً به اسرائیل دستور داد از انجام اقداماتی که احتمالاً مصداق نسل‌کشی هستند خودداری کند)  یک «پرونده عمومی ادله» در ارتباط با مقاصد نسل‌کشی و اقدامات تحریک‌آمیز علیه فلسطینی‌ها در غزه تقدیم رئیس شورای امنیت کرده‌ایم. این پرونده به شماره (S/2024/419) توسط رئیس شورای امنیت به عنوان سند این شورا میان اعضا توزیع شد.

این پرونده در اصل شواهدی ارائه می‌کند مبنی بر اینکه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها در عزه مرتکب نسل‌کشی شده است. حالا آفریقای جنوبی برای اثبات جنایت نسل‌کشی باید این را ثابت کند که از جانب اسرائیل (نه فقط از جانب مقام‌های دولت اسرائیل بلکه از سوی دیگر اعضای اثرگذار و شهروندان جامعه اسرائیل) «قصدی» برای ارتکاب اقدمات ممنوعه ذیل ماده 2 و 3 معاهده منع نسل‌کشی وجود داشته است.  جنایت نسل‌کشی که در معاهده ضدنسل‌کشی منع شده دو جزء مجزا دارد. جزء اول، یک عامل ذهنی است که «قصد برای نابودیِ کامل یا نسبی» گروهی که به موجب آن معاهده تحت محافظت قرار گرفته‌اند (که در اینجا فلسطینی‌ها در غزه است) را شامل می‌شود. به این اغلب، «قصد خاص» یا  «dolus specialis» گفته می‌شود. شواهد چنین قصدی ممکن است به صورت اسناد رسمی یا اظهارات مقام‌های دولتی مستقیم باشند یا اینکه بتوان آنها را از الگوهای رفتاری استنباط کرد.  

جزء دوم، جزء فیزیکی است که ارتکاب اقداماتی که در ماده دوم معاهده منع نسل‌کشی فهرست‌ شده‌اند را شامل می‌شود. برخی از این اقدامات عبارتند از: 1- کشتن اعضای یک گروه 2- وارد کردن لطمات بدنی و روانی جدی 3- تحمیل نوعی از شرایط زندگی به فرد که بتواند به نابودی جسمی آنها به طور کل یا نسبی منجر شود 4- اعمال اقداماتی با هدف جلوگیری از زاد و ولد و 5- انتقال اجباری کودکان این گروه به گروه‌های دیگر.

آفریقای جنوبی مدارک هر دو مورد از فاکتورهای نسل‌کشی مرتبط با عملیات نظامی اسرائیل در غزه را جمع آوری کرده و همچنان این کار را ادامه می‌دهد. آفریقای جنوبی اقدام به جمع‌آوری شواهد مربوط به دیگر اقدامات نسل‌کشی از سوی اسرائیل در نقض ماده سوم معاهده نسل‌کشی کرده و همچنان به جمع‌‌آوری این موارد ادامه می‌دهد. از جمله این موارد می‌توان به منع تحریک مستقیم و علنی به نسل‌کشی در نقض بند c ماده سوم [معاهده ضدنسل‌کشی] اشاره کرد. علاوه بر این، شواهد مربوط به اظهارات مقام‌های اسرائیلی که نشان‌دهنده توهین به دستورات الزام‌آور صادرشده علیه آنها توسط دادگاه لاهه در تاریخ‌های 6 ژانویه 2024، 28 مارس 2024 و 24 می 2024 مبنی بر حفظ حقوق فلسطینی‌ها برای مصونیت از نسل‌کشی است جمع‌آوری می‌شوند

به طور خلاصه، این «پرونده عمومی ادله» علیه اسرائیل شامل موارد زیر است:

  1. مثال‌های گویا از اظهارات مرتبط با نسل‌کشی از سوی مقامات ارشد دولتی اسرائیل از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر دفاع (جنگ) اسرائیل، که در رابطه با آن دادستان دیوان دادگستری بین‌المللی خواستار صدور حکم بازداشت برای آنها به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت شده است.
  2. فهرستی از اظهارات بیان شده توسط مقامات ارشد اسرائیلی و دیگر نظامیان اسرائیلی فعال در جنگ غزه که نشان دهنده تمایل برای نسل کشی و تحریک به نسل کشی و همچنین اقدامات نسل کشی بر خلاف بند دوم و سوم کنوانسیون نسل کشی است.
  3. روشنگری درباره تحریک گسترده به نسل کشی علیه مردم فلسطین در میان طیف گسترده‌تری از جامعه  اسرائیل که نظامیان اسرائیلی فعال در غزه از میان آنها انتخاب می‌شوند؛  از جمله برخی اعضای کنست که عضو کابینه نیستند مقامات نظامی و اطلاعاتی سابق، خبرنگاران و کارشناسان و خوانندگان محبوب ؛ و
  4. اظهارات بیان شده و اقدامات اتخاذ شده توسط اسرائیل در مخالفت با  حکم موقتی الزام آور صادر شده علیه آنها توسط دیوان بین‌المللی دادگستری. این اظهارات نشان دهنده ضرورت و نیاز فوری به اتخاذ اقدامات بیشتر توسط کشورهایی که عضو کنوانسیون نسل کشی هستند، و به طور گسترده تر توسط  جوامع بین‌المللی است  تا پایبندی اسرائیل به تعهداتش تحت کنوانسیون نسل کشی و دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری را تضمین کند.

تسنیم: با توجه به حکم موقتی دیوان دادگستری بین‌المللی در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل و نیز اقدامات بعدی اسرائیل در غزه، چشم انداز صدور حکم محکومیت علیه اسرائیل را به چه میزان می دانید؟

مولوی: آنچه مشخص است این است که اسرائیل از عمل به دستورات الزام آور دیوان بین‌المللی دادگستری غفلت، امتناع و سرپیچی کرده است. حقیقت این موضوع این است که اسرائیل ملزم به اجرای این دستورات است و باید به آنها عمل کند. این حقیقت که اسرائیل به این دستورات پایبند نبوده، در نتیجه او را از عمل به تعهداتش، مبرا نمی کند. کشورهای دیگر که عضو کنوانسیون نسل‌کشی هستند، باید اقداماتی اتخاذ کرده و به تعهدات خود تحت کنوانسیون نسل کشی عمل کنند تا جنایت نسل‌کشی را مجازات کرده و مانع از آن شوند.

این پرونده در حال حاضر به مرحله «استحقاق» رسیده و در پایان ماه جاری (اکتبر 2024) آفریقای جنوبی یادداشت‌های خود را در این باره نهایی کرده و به ICJ ارائه می دهد. ما اطمینان داریم که حقانیت پرونده ما بسیار قوی است و در نهایت، ICJ به نفع آفریقای جنوبی رای خواهد داد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , آفریقای جنوبی , عملیات طوفان الاقصی ,

تسنیم: پس از شکایت آفریقا جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام نسل کشی در نوار غزه، 18 کشور دیگر از این شکایت حمایت کرده و به آن پیوسته‌اند، به نظر شما افزایش حمایت ها از این شکایت توسط این کشورها چه تأثیری بر احتمال صدور حکم علیه اسرائیل دارد؟

مولوی: دیوان بین‌المللی دادگستری درباره این پرونده براساس ادله‌ای که تقدیمش می‌شود تصمیم‌گیری خواهد کرد. ما معتقدیم که شواهد فراگیری علیه اسرائیل در این پرونده وجود دارد تا دیوان بین‌المللی دادگستری بتواند به نفع آفریقای جنوبی و کشورهای دیگری که تصمیم گرفتند به این پرونده ملحق شوند، رای دهد.  با گوش دادن به مواردی که اسرائیل از خودش برای «دفاع» در برابر اتهام نسل‌کشی مطرح کرده (و همچنین با در نظر گرفتن سبقه دیوان بین‌المللی دادگستری) اینکه اسرائیل بتواند در این پرونده پیروز شود بعید است.

تسنیم: برخی کارشناسان معتقدند، با توجه به نفوذ رژیم صهیونیستی در سازمان ها و مجامع بین‌المللی، ممکن است دیوان بین‌المللی دادگستری اسرائیل را از اتهام نسل کشی در غزه تبرئه کند و صرفاً به ارتکاب برخی انواع جنایت جنگی محکوم نماید، برای جلوگیری از چنین حکمی چه برنامه‌ای دارید؟

مولوی: خوب، آشکار است که ما نمی توانیم از قبل درباره نتیجه این پرونده پیشگویی کنیم. لازم است که ما هنوز مدرک به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه دهیم و آفریقای جنوبی باید تمام فاکتورهای نسل کشی را علیه اسرائیل ثابت کند. پرونده ادله عمومی که ما در تاریخ 29 می 2024 به شورای امنیت ارائه داده‌ایم (و مستندات دیگری که هنوز در حال جمع‌آوری آنها هستیم) شاکله مستندات و استدلال‌های ما را تشکیل می‌دهد. ما معتقدیم که ادله قدرتمندی داریم که برخی کارشناسان آنها را مصداق‌ شواهد آشکار و بدیهی از نسل‌کشی عین آنچه در کتاب‌های درسی آمده می‌دانند. 

ما به قوانین بین‌المللی اعتقاد داریم و دلیلی نداریم که تردید کنیم که دیوان بین‌المللی دادگستری و قضاتی که بر صندلی دادگاه تکیه زده‌اند، وظایف خود را به طور مستقل و بدون ترس، جانبداری یا پیش قضاوت، انجام می دهند. ما بر این باوریم که با توجه به تمایلشان برای اجرای عدالت، دادگاه لاهه و قضات این دادگاه به دنبال اجرای عدالت بر مبنای قانون خواهند بود و نه بر اساس «تمایلات رژیم صهیونیستی.» عدالت برای مردم فلسطین مستلزم این است که کاری کمتر از این انجام نشود. 

تسنیم: امروزه بسیاری از ملت‌های جهان حامی حقوق ملت فلسطین هستند، به نظر شما آیا امکان دارد، ائتلافی از ملت های حامی فلسطین برای تغییرات محسوس در فضای بین‌المللی در این زمینه ایجاد کرد؟

مولوی: بله، بسیاری از کشورها و مردم سراسر دنیا از مبارزه مردم فلسطین برای حق تعیین سرنوشت و عدالت حمایت می‌کنند. معضل مردم فلسطین 76 سال است که ادامه داشته است و بایستی متوقف شود.  آنچه که در مقطع کنونی به آن احتیاج داریم، اتخاذ گام های منصفانه، ملموس و عملی از سوی کشورها و دولت ها برای پایان دادن به گرفتاری مردم فلسطین است.

ما به برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌ها و شکل گیری گروه های بیشتر و نیز مناظره های بیشتر برای بحث درباره مسئله فلسطین احتیاج نداریم. اقدامات ملموسی که باید انجام شود موارد زیر را شامل می‌شوند: اعمال تحریم‌ علیه اسرائیل؛ به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی همه دولت‌ها، اعطای عضویت کامل  در سازمان ملل و همه سازمان‌ها و نهادهای آن به فلسطین.

تسنیم: در خصوص پرونده حقوقی علیه رژیم مساعدتی از ایران در بخش‌های مربوط به تحقیقات یا جمع آوری مستندات یا موارد دیگر داشته‌اید؟     

مولوی: این پرسشی است که باید به مقامات مربوطه ارجاع داده شود.

تسنیم: افق‌های همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی و ارتقای مناسبات طرفین در دیگر پرونده‌های بین‌المللی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مولوی: آفریقای جنوبی و ایران، روابط بسیار خوبی دارند که در تاریخ و در مبارزه مشترک ما برای صلح، آزادی و عدالت شکل گرفته است. چالشی که ما داریم این است که ببینیم چگونه می توانیم از روابط عالی‌مان به بهتین شکل بهره برده و آنها را به مزایای ملموس اقتصادی (افزایش تجارت دوجانبه)، همکاری‌های علمی ( در حیطه تحقیقات و نوآوری)، تعاملات فرهنگی و اجتماعی (تماس‌های بیشتر مردم با مردم) ترجمه کنیم.

و برای مثال آنها را به مزایای اقتصادی ملموس (افزایش تجارت دو جانبه)، همکاری‌های علمی (در زمینه های تحقیقاتی و ابداعات)، تعاملات فرهنگی و اجتماعی (ارتباطات بیشتر رو دو رو) تعبیر کنیم.

در فضای جهانی، ما باید با دوستان خود همکاری کرده و قدرت های جمعی و فردی خود را برای تقویت توسعه کشورهای جنوب جهانی، همکاری با یکدیگر در موسسات و نهادهای چند جانبه مانند سازمان ملل تحت کنترل درآوریم تا منجر به اصلاحات مورد نظر در این سازمان ها شود اصلاحاتی که باید به واقعیت های موجود جهان توجه کند و نظم جهانی را دنبال کند که برای قوانین بین‌المللی، حقوق بشر و حق مردم برای دنبال کردن آرمان های ملی مشروع عاری از هر نوع اجبار، احترام قائل است.  

انتهای پیام/