تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3807275
شناسه : 3807275
تاریخ :
دستاوردهای دفاع ما از لبنان و غزه برای مردم جهان چیست؟ اقتصاد ایران: دفاع جمهوری اسلامی ایران از مردم مظلوم فلسطین و لبنان، نه‌تنها برای این افراد، بلکه برای تمام مردم آزاده‌خوی جهان دستاوردهایی دارد که در قرآن و آموزه‌های دینی به آن اشاره شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم یکی از مفاهیم مهم در بسیاری از فرهنگ‌ها و آموزه‌های دینی است، این مفهوم به‌معنای دفاع از حق و عدالت و حمایت از مظلومان است. ایستادگی در برابر ظلم می‌تواند به‌معنای تلاش برای ایجاد تغییرات مثبت و بهبود شرایط زندگی افراد باشد.

در بسیاری از متون دینی، از جمله در قرآن کریم، به اهمیت عدالت و حمایت از مظلومان تأکید شده است. این آموزه‌ها می‌توانند الهام‌بخش افرادی باشند که در تلاش برای ایجاد یک جامعه عادلانه‌تر و انسانی‌تر هستند.

خبرگزاری تسنیم در گفت‌وگو با دکتر محمود حسینی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل دینی، به بررسی نقش مقاومت اسلامی و دفاع از مردم مظلوم غزه و لبنان و مقابله با رژیم آدمکش صهیونیستی بر اساس آموزه‌های دینی پرداخته است.

تأکید صریح قرآن درباره دفاع از مظلومان جهان

موضوع دفاع از مظلوم که این روزها به‌خصوص درباره مردم فلسطین و لبنان مطرح است، یکی از آموزه‌های مهم در دین اسلام بوده که بسیار مورد تأکید قرار گرفته، آیا در آیات قرآن به اهمیت دفاع از مظلومان جهان اشاره‌ای شده است؟

در قرآن کریم، آیات متعددی به موضوع عدالت، حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم اشاره دارند، به‌عنوان مثال خدای متعال در آیه 135 سوره مبارکه نساء می‌فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالقسط شهداء للّه»، این آیه به اهمیت ایستادگی در برابر ظلم و شهادت به حق اشاره دارد.

همچنین در آیه 26 سوره شوری می‌فرماید: «و الّذین استجابوا لربّهم و اقاموا الصّلوة و امرهم شوری بینهم»، این آیه به اهمیت مشورت و همکاری در امور اجتماعی و سیاسی اشاره می‌کند.

آیه 177 سوره بقره نیز تأکید می‌فرماید: «لَیسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَلَکِنَّ الْبِرَّ مَن آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلَائِکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّینَ»، این آیه به مفهوم ایمان و عمل صالح اشاره دارد که می‌تواند شامل ایستادگی در برابر ظلم باشد. هر یک از این آیات می‌توانند الهام‌بخش افرادی باشند که در تلاش برای دفاع از حق و عدالت هستند.

 

 

عدالت و ایستادگی در برابر ظلم در قرآن

آیه 135 سوره نساء به موضوع عدالت و ایستادگی در برابر ظلم تأکید دارد، این آیه می‌فرماید: «یا أیّها الّذین آمنوا کونوا قوّامین بالقسط شهداء للّه؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در راه عدالت قیام کنید و به‌خاطر خدا شهادت دهید.»،
یکی از موضوعات اساسی در آیه شریفه موضوع اهمیت عدالت است، این آیه به مؤمنان دستور می‌دهد که در هر شرایطی باید به عدالت پایبند باشند، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت عدالت در زندگی اجتماعی و فردی است.

همچنین تأکید بر شهادت به حق به‌معنای ایستادگی در برابر ظلم و نابرابری است. این آیه به مؤمنان یادآوری می‌کند که باید در برابر ظلم و بی‌عدالتی صدای خود را بلند کنند و از حق دفاع کنند.

مقاومت، پایداری و ایستادگی در برابر ظلم موضوع دیگر در این آیه است که به ما می‌آموزد که ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از مظلومان نه‌تنها یک وظیفه اخلاقی، بلکه یک وظیفه دینی نیز است. مؤمنان باید در برابر ظلم و ستم ایستادگی کنند و به‌دنبال برقراری عدالت باشند.

دفاع از مظلومان در کشورهای دیگر

یکی از پرسش‌های مهم در مقاومت دینی این است؛ اگر مظلومی در کشور دیگری و کیلومترها دورتر از ما زندگی کند، آیا باید از او در برابر ظالمان دفاع کنیم؟

بله، دفاع از مظلومان حتی اگر در کشور دیگری و کیلومترها دورتر از ما باشند، همچنان اهمیت دارد، این موضوع به چند دلیل مهم است؛ از یک سو موضوع انسانیت مشترک مطرح است، به این دلیل که همه ما به‌عنوان انسان‌ها دارای حقوق و کرامت یکسانی هستیم. حمایت از مظلومان در هر نقطه‌ای از جهان نشان‌دهنده همبستگی انسانی و احترام به حقوق بشر است.

تأثیر جهانی را هم در این موضوع نباید از نظر دور داشت، ظلم و بی‌عدالتی در یک نقطه از جهان می‌تواند تأثیرات منفی بر دیگر نقاط داشته باشد. حمایت از مظلومان می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت در سطح جهانی کمک کند و به کاهش نابرابری‌ها و تنش‌ها منجر شود.

در عین حال دفاع از مظلومان در سطح جهانی می‌تواند به افزایش آگاهی و آموزش در مورد مسائل انسانی و اجتماعی کمک کند. این آگاهی می‌تواند به ایجاد تغییرات مثبت در جوامع مختلف منجر شود. کنار همه این موارد باید به نقش ایجاد فرهنگ همدلی دقت کنیم، زیرا حمایت از مظلومان در هر نقطه‌ای از جهان می‌تواند به ایجاد فرهنگی از همدلی و همبستگی کمک کند، این فرهنگ می‌تواند به تقویت روابط بین‌المللی و همکاری‌های انسانی منجر شود.

درست است، وظیفه اخلاقی هم ایجاب می‌کند که به یاری مظلوم برویم.

همین طور است، بسیاری از آموزه‌های اخلاقی و دینی بر اهمیت حمایت از مظلومان تأکید دارند، بدون توجه به مکان جغرافیایی آن‌ها. این وظیفه اخلاقی می‌تواند به ما یادآوری کند که باید در برابر ظلم و بی‌عدالتی در هر کجا که باشد، ایستادگی کنیم،
حتی ممکن است در صورت کوتاهی ما در دفاع از مردم مظلوم غزه و لبنان، رژیم صهیونیستی گستاخی خود را افزایش دهد و به کشور ما هم حمله کند،
درواقع این احتمال وجود دارد که ظلم و بی‌عدالتی در یک نقطه از جهان به دیگر نقاط سرایت کند و تأثیرات منفی بر دیگر کشورها داشته باشد، به همین دلیل، دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر ظلم نه‌تنها یک عمل انسانی و اخلاقی است، بلکه می‌تواند به حفظ امنیت و ثبات در سطح جهانی نیز کمک کند.

ثبات جهانی در گروی مبارزه با رژیم صهیونیستی است

اشاره کردید که ثبات در سطح جهانی و امنیت همه کشورها در گروی مبارزه با ظالم است، این نکته چگونه ممکن می‌شود؟

دقت کنید وقتی کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران و یا کشورهای دیگر به یاری مظلومانی از غزه و لبنان می‌روند این عمل چندین ره‌آورد و دستاورد مهم برای مردم دنیا دارد که در آموزه‌های دینی ما هم بسیار مورد تأکید قرار گرفته است.

همین مقابله موجب پیشگیری از گسترش ظلم می‌شود، چون اگر ما در برابر ظلم و بی‌عدالتی در هر نقطه‌ای از جهان سکوت کنیم، ممکن است این ظلم به دیگر کشورها و جوامع هم سرایت کند، در حالی که ایستادگی در برابر ظلم می‌تواند به پیشگیری از گسترش آن کمک کند.

همچنین تقویت همبستگی بین مردم دنیا بر اثر همین پایداری به وجود می‌آید، به‌عبارت دیگر حمایت از مظلومان در سطح جهانی می‌تواند به تقویت همبستگی بین کشورها و ملت‌ها منجر شود، این همبستگی می‌تواند به ایجاد یک جبهه مشترک در برابر ظلم و بی‌عدالتی کمک کند.

آمادگی برای دفاع هم ره‌آورد دیگری برای کشور ماست، به این دلیل که اگر ما از مظلومان حمایت کنیم و به ایجاد یک فرهنگ عدالت و حقوق بشر کمک کنیم، ممکن است در آینده در برابر تهدیدات و ظلم‌های احتمالی بهتر آماده باشیم، کنار این موارد باید به تأثیر مثبت بر جامعه هم اشاره کنیم، چون ایستادگی در برابر ظلم می‌تواند به ایجاد یک فرهنگ قوی از عدالت و حقوق بشر در جامعه ما کمک کند و به ما یادآوری کند که باید همیشه در برابر بی‌عدالتی ایستادگی کنیم.

انتهای پیام/+