تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3806780
شناسه : 3806780
تاریخ :
۲۰۴ روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود اقتصاد ایران: قم- استان قم دارای ۲۰۴ روستا است که هرکدام از این روستاها سابقه دیرینه و تاریخی دارند و به گفته مسئولان این استان امسال گویش قمی ثبت ملی می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - دانیال قنبری: برخورداری یک استان از آثار سنتی، غذاهای محلی، طبیعت سرسبز، قنات، چشمه سارها، سد آب، کوه‌ها و تپه‌ها از نعمت‌های الهی برای توسعه گردشگری است که روستاهای استان قم هم دارای این نعمت‌های الهی هستند.

استان قم به سه شهرستان، ۷ بخش، ۱۳ دهستان و ۶ شهر تقسیم شده است و شهرستان قم هم به سه بخش مرکزی، خلجستان و سلفچگان که هرکدام از آنها سابقه دیرینه‌ای در تاریخ دارند.

بخش مرکزی شهرستان قم ۶۰ درصد استان را در بر می‌گیرد و وسعت آن به ۶۴۷۳ کیلومتر می‌رسد و در ۴ محور جاده کاشان، جاده قدیم قم- تهران، جاده سراجه و جاده کوه سفید قرار دارد.

بخش کهک از دیگر بخش‌های استان قم است که در ضلع جنوب شرقی استان قرار دارد که از شمال به محدوده بخش مرکزی و از جنوب به شهرستان دلیجان و بخش سلفچگان و از شرق به بخش نیاسر شهرستان کاشان و از غرب به محدوده شهر قم و بخش سلفچگان محدود می‌شود.

فاصله بخش مرکزی تا شهر قم نزدیک به ۳۰ کیلومتر است و آب و هوای آن در روستاهایش از جمله کهک گرم و خشک و در دهستان فردو کوهپایه‌ای است ضمن اینکه این بخش ۱۰ درصد کل استان قم را در بر می‌گیرد.

بخش سلفچگان ۲۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و به عنوان دومین بخش از نظر وسعت در استان قم بشمار می‌رود و این بخش از به هم پیوستن دو دهستان راهجرد شرقی و نیزار به بخش ارتقا یافته است.

۲۰۴ روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود

بخش سلفچگان به واسطه قرار گرفتن در چهار راه ارتباطی مرکز کشور وجود راه‌های مواصلاتی از قبیل آزاد راه قم، سلفچگان –اراک، تهران، ساوه –سلفچگان آزاد راه اصفهان، دلیجان و عبور خطوط انتقال نفت و گاز و فیبر نوری و نزدیکی به مراکز صنعتی کشور (اراک، اصفهان، تهران) و وجود منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی دو صنعت بزرگ سیمان و فولاد به عنوان یکی از مناطق با کار کرد اقتصادی، ملی و بین المللی استان مطرح است.

از اماکن و روستاهای گردشگری بخش سلفچگان می‌توان به پلنگ دره، سد سنجگان، دامنه‌های زیبای کوه زواریان و علی آباد قهستان، امام زاده عبدالله در جاده قدیم قم-نیزار و امامزاده جعفر در جاده اراک به قم اشاره کرد.

بخش جعفریه در قسمت شمال غربی شهرستان قم واقع شده و با وسعت حدود ۶۵۰ کیلومتر مربع و تقریباً کل منطقه مسطح و قابل کشت بوده مرکز بخش جعفر آباد شهر جعفریه است.

بخش خلجستان با وسعت ۱۱۰۰ کیلومتر مربع و در دو دهستان دستجرد و قاهان و ۵۰ روستا در غرب استان قم قرار دارد که با استان مرکزی هم مرز است.

محور فعالیت‌های اقتصادی مردم منطقه کشاورزی و بیشتر به صورت کاشت درختان سردسیری و انواع صیفی جات است و به غیر از کشاورزی مراکز اقتصادی دیگر نظیر ناحیه صنعتی خلجستان، دامداری صنعتی و سنتی، وجود بیش از ۱۰۰ واحد مرغداری و گلخانه کوثر با ۲۷ واحد فعال در زمینی به وسعت ۲۲۰ هکتار از دیگر منابع اقتصادی منطقه است.

۲۰۴ روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود

استان قم دارای ۲۰۴ روستا است

بر اساس آخرین گزارش‌ها و آمارها مبنی بر تعداد روستاهای استان قم، تعداد روستاهای دارای سکنه در قم ۲۰۴ روستا بوده است که از این میان ۱۳۱ روستای بالای ۲۰ خانوار شمرده شده است.

ایلیخ بلاغ از روستاه‌های توابع دهستان قمرود است و بر اساس آخرین سرشماری حدود ۱۴ خانوار جمعیت دارد و در ۴۰ کیلومتری شهر قم واقع شده است.

جعفرآباد روستایی در دهستان قمرود از توابع بخش مرکزی است و این روستا بر اساس آخرین سرشماری حدود ۲۱ خانوار جمعیت دارد.

روستای جنت آباد در ۱۷ کیلومتری جاده قم کاشان در دشتی با شیب کم قرار گرفته و جمعیت این روستا به حدود ۴۰۱ خانوار می‌رسد.

قمرود در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر قم قرار دارد و همچنین لنگرود روستایی از توابع دهستان قنوات است که ۳۵۳ خانوار جمعیت دارد.

کویر قم که از شمال به دیرگچین نت‌های پارک ملی کویر و از شرق به دریاچه نمک و از غرب به اتوبان تهران قم و از جنوب و جنوب شرقی به قم و دریاچه نمک می‌رسد محدوده‌ای است بالغ بر ۱۰ هزار هکتار که به آن دشت مسیله می‌گویند.

۲۰۴ روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است

گنبد نمکی قم تنها گنبد نمکی متقارن جهان است که با دارا بودن دریاچه کوچک در دل خود پدیده‌ای طبیعی و منحصر به فرد به شمار می‌رود و یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسمی در ایران گنبدهای نمکی است که این بذرهای نمکی حاصل چین خوردگی‌های زمین شناختی هستند و این گنبد نمکی در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهر قم واقع شده است.

دره قاهان در ۳۵ کیلومتری جاده ساوه سلفچگان واقع شده است و این در به لحاظ تقسیمات کشوری در حوزه استحفاظی استان قم واقع شده که یکی از بخش‌های خلجستان محسوب می‌شود.

قله برف انبار در جنوب شرقی روستای فردو و شمال غربی نراق مرتفع‌ترین قله استان قم با ارتفاع حدود ۳۱۷۵ متر از سطح دریا است و این منطقه حدوداً در ۴ کیلومتری روستای فردو قرار دارد.

علیرضا ارجمندی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم در گفت و گویی اظهار کرد: استان قم در حوزه صنایع دستی دارای ۷ هزار و ۱۰۰ اشتغال مستقیم و ۷۰ رشته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم بیان کرد: در سال جاری سعی داریم تا ۱۳ طرح مرمت و ساماندهی از جمله مرمت کاروانسرای منظریه، مرمت و ساماندهی مسجد پاچیان، مرمت خانه تاریخی توکلی، مرمت قلعه دولت‌آباد، گازرسانی به منطقه نمونه گردشگری دشت بهشت در روستای نایه بخش دستجرد به بهره برداری برسند.

ارجمندی ادامه داد: در حوزه گردشگری استان قم ۶۰ طرح در حال ساخت بوده و ۲۲ هتل و مهمان پذیر را شامل می‌شود و سرمایه‌گذاری آن ۱۱۹ هزار میلیارد تومان می‌طلبد.

۲۰۴ روستا در دل استان قم/ گویش قمی ثبت ملی می‌شود

وی گفت: چنار روستای سنجگان، درخت بید کهنسال علی‌آباد، درخت کهنسال چنار روستای جوزه، درخت توت روستای قوجان، درخت توت روستای قبادبزن، درخت توت روستای جمیزقان، تالاب مره، درخت توت بشارت آباد روستای پیرمحمود و چند درخت دیگر در این سال‌ها ثبت ملی شده‌اند.

گویش قمی و هشت اثر دیگر استان ثبت ملی می‌شوند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم تصریح کرد: امسال شاهد ثبت گویش قمی، موسیقی آئینی زورخانه‌ای، آئین شامی‌پزان قمی، آئین سمنوپزان قمی، آئین خطبه‌خوانی حرم حضرت معصومه (س)، مهارت طبخ شیرینی برنجی قم و شیرینی برنجی بخش خلجستان و مهارت گیوه‌دوزی قم خواهیم بود.