تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3806770
شناسه : 3806770
تاریخ :
انقلاب در تشخیص "سرطان پستان" با هوش مصنوعی ایرانی اقتصاد ایران: گروهی از محققان ایرانی با همکاری محققان دانشگاه‌ معتبر آمریکا، الگوریتم هوش مصنوعی "سینا" را برای شناسایی بافت‌های سرطان پستان توسعه داده‌اند. این الگوریتم قادر است بافت‌های سرطانی ریزی را که در آزمایشات معمول به سختی قابل تشخیص هستند را شناسایی کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، گروهی از محققان ایرانی با همکاری محققانی از دانشگاه‌ معتبر آمریکا، الگوریتم هوش مصنوعی "سینا" را برای شناسایی بافت‌های سرطان پستان توسعه داده‌اند. این الگوریتم قادر است بافت‌های سرطانی بسیار ریزی را که در آزمایشات معمول به سختی قابل تشخیص هستند را شناسایی کند.

در حوزه درمان سرطان پستان از زمان تشخیص زود هنگام به عنوان زمان طلایی یاد می‌شود که می‌تواند نقش بسزایی در درمان و کاهش آسیب‌های احتمالی ایفا کند.

گاهی اوقات بافت‌های سرطانی با استفاده از سیستم‌های ماموگرافی و سونوگرافی قابل رؤیت نیستند و یا به اشتباه به‌ عنوان کیست در نظر گرفته می‌شوند و این امر باعث می‌شود که تشخیص با خطا همراه باشد.

دکتر صادق کاظمی‌فرد؛ مجری این پروژه، دقت بالای تشخیص را از مزیت‌های این روش عنوان کرد و گفت: الگوریتم  هوش مصنوعی توسعه داده شده با شناسایی بافت سرطان در مراحل ابتدایی، پزشکان را قادر به جلوگیری از گسترش بیماری می‌کند.

کاظمی‌فرد همچنین خاطرنشان کرد: "مدل هوش مصنوعی 'سینا' توانسته است تاییدیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را کسب کند و از ابتدای سال 2025 در اختیار مراکز درمانی و تحقیقاتی قرار خواهد گرفت.

الگوریتم هوش مصنوعی سینا در آخرین کارآزمایی بالینی خود  بار دیگر توانایی‌های خود را در تشخیص دقیق سرطان به نمایش گذاشت و توانست توده سرطانی را در بافت سینه خانم جوانی شناسایی کند که در آزمایشات اولیه به اشتباه به عنوان کیست تشخیص داده شده بود.

کاظمی‌فرد در این‌باره توضیح داد: این بیمار که در معاینات معمول مشکوک به سرطان تشخیص داده شده و با کمک هوش مصنوعی و انجام آزمایش ماموگرافی  بافت سرطان در دو نقطه به طور دقیق شناسایی شد و بیماری با بیوپسی صحت تشخیص مسجل شد و روند درمان برای بیمار آغاز شد.

وی تأکید کرد: هوش مصنوعی سینا با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و تحلیل داده‌های تصویری، به طور چشمگیری دقت تشخیص‌های سرطان را افزایش داده است. این دستاورد، نویدبخش تحول در روش‌های غربالگری سرطان و کاهش تشخیص‌های نادرست است و نشان‌دهنده اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در پیشرفت‌های علمی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/