تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3806753
شناسه : 3806753
تاریخ :
جدال نابرابر روستاها با شهرها در مازندران/ قلب تولید می تپد اقتصاد ایران: ساری- روستاهای مازندران قطب تولید و اقتصاد به شمار می روند اما جدال نابرابر و رقابت با شهرها و مهاجرت ساکنان، مهد تولید را از نفس انداخته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: روستاها در مازندران همچنان قلب تپنده و قطب تولید به شمار می‌روند و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، کارکردهای گردشگری و اقامتی نیز به آن اضافه شده است.

با آنکه هرساله جمعیت روستایی در مازندران در کشاکش با شهرها کمتر می‌شود اما همچنان این مناطق جاذبه‌های خاص خود را دارند و روستاییان مهاجر نیز به طور کلی از زادگاه آباد و اجدادی خود دست نکشیدند.

شاید تنها مسأله‌ای که سبب شده بسیاری از روستاییان قید زندگی و سکونت در دیار آبا و اجدادی را بزنند نبود منبع درآمد و امکانات مدرن و مجهز است. نگاه و گشت در برخی از روستاهای مازندران و دیدن مدارس خالی و تعطیل شده حکایت این ادعا است که بسیاری از خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان و یا کسب درآمد، مجبور به مهاجرت از روستاها شدند.

از سوی دیگر روند روزافزون قیمت زمین، بسیاری از مهاجران غیربومی را به روستاها کشاند و ساخت و سازها در برخی از مناطق تا بیخ مزارع و حتی دل اراضی مستعد کشاورزی کشیده شده است.

جدال نابرابر روستاها با شهرها در مازندران/ قلب تولید می تپد

روستایی که به قطب تولید تبدیل شد

روستای خرماکلا از جمله روستاهای مازندران است که نه تنها قطب تولید کشاورزی است بلکه در سایه تلاش دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید به قطب آموزش در کشور نیز تبدیل شده است.

اهالی روستای خرما کلاً حضور رئیس جمهور شهید و افتتاح طرح‌های آموزشی و کشاورزی را بهترین خاطره در زندگی خود می‌دانند و از روزی که آن مرد با عبای خاکی در این روستا حضور پیدا کرد، نقل‌ها دارند.

به سراغ پیرمردی می‌روم که در یکی از کوچه‌های خرماکلا روی سکویی نشسته و از روزی می‌گوید که رئیس جمهور شهید در این روستا حضور پیدا کرده بود و ادامه می‌دهد: آن روز مردم شعار می‌دانند بوی بهشتی آمد.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اهالی روستا در کار گلخانه مشغول هستند و این روستا از این نظر معروف است، بیشتر گلخانه‌ها را لیموترش بیان کرد و گفت: با حمایت دولت و دادن وام، اهالی نسبت به ساخت گلخانه اقدام کردند.

نیتل از دیگر روستاهای مازندران در غرب استان به شمار می‌رود که شمار جمعیت آن به ۲۰۰ خانوار می‌رسد و این روستای تاریخی که سابقه ۷۰۰ ساله دارد، مقصد گردشگران و طبیعت گران زیادی است.

سلمان کلوانی از اهالی روستا که همچنان در این روستا زندگی می‌کنند و گرفتار مهاجرت و شهرنشینی نشده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: این روستا در شش کیلومتری یک گذرگاه تاریخی و گردشگری واقع شده است و تاریخ آن به ۷۰۰ سال قبل برمی گردد.

وی افزود: روستای نیتل در گذشته‌های نه چندان دور در حصار چهار قلعه بود که چهار حمام و قبرستان داشت اما اکنون بیشتر اهالی آن ییلاق و قشلاق می‌کنند و پاییز و زمستان کمتر حضور دارند.

وی با عنوان اینکه محصولاتی نظیر جو، گندم و عدس در روستا کشت می‌شود، گفت: کاربری روستا به دلیل ساخت وسازهای صورت گرفته بیشتر تجاری و مسکونی شده است اما با این حال همچنان کشاورزی و دامپروری نیز رواج دارد.

کاربری روستا به دلیل ساخت وسازهای صورت گرفته بیشتر تجاری و مسکونی شده است اما با این حال همچنان کشاورزی و دامپروری نیز رواج دارد

کلوانی نداشتن امکانات زیرساختی و نبود کارخانه و صنایع تبدیلی را از جمله دلایل کوچ و مهاجرت روستاییان به شهرها بیان کرد.

جامعه روستایی و عشایری، آغازگر تمدن بشری و مظهر صداقت، صفا و صمیمیت است که ایمان و تدین، آرامش و نوع دوستی و داشتن مناظر بکر و زیبا از صفات بارز این جوامع می‌باشد و امروزه به عنوان رکن اساسی حفظ توان اقتصادی و پشتوانه استقلال سیاسی و امنیتی کشور محسوب می‌شوند.

صادق مهری بخشدار بخش نشتا در گفت وگو با خبرنگار مهر افزود: ‬ امروز در جای جای مناطق روستایی کشور، صدای عمران و آبادانی با همکاری مجموعه دولت، روستاییان عزیز، شوراها و دهیاری‌ها به گوش می‌رسد.

جدال نابرابر روستاها با شهرها در مازندران/ قلب تولید می تپد

وی افزود: توجه ویژه به مناطق روستایی و ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار در روستاها از جمله اولویت‌های اساسی دولت است که در این مسیر با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی و توسعه فضای کسب و کار در روستاها، علاوه بر افزایش درآمد روستاییان، انگیزه برای ماندگاری مردم در محیط‌های روستایی نیز ایجاد خواهد شد.

وی با گرامیداشت روز روستا گفت: امیدوارم، بتوانیم با مشارکت روستانشینان عزیز، شاهد ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار و پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر روستاهای بخش نشتا باشیم.

توانمندسازی روستاهای مازندران

بیش از سه هزار روستا در استان مازندران وجود دارد که توانمندسازی روستاها برای تبدیل به قطب تولید شدن در دستور قرار گرفته و این طرح از سال قبل اجرا شده است و در فاز اول قرار است ۵۰۰ روستا و طی برنامه پنج ساله تمامی روستاها از نظر اقتصادی توانمندسازی شوند.

برای اجرای این طرح دستگاه‌های مختلف و شبکه بانکی وارد میدان شدند و محمدرضا حاتمی مدیر صندوق کارآفرینی مازندران با اشاره به اجرای طرح هر روستا یک محصول گفت: در این طرح، در هر روستا روی یک محصول شاخص سرمایه گذاری و برنامه ریزی می‌شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه طرح هر روستا یک محصول تاکنون در ۱۰۰ روستای استان اجرا شده است، افزود: برای این طرح تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مازندران بیش از سه هزار و ۶۰۰ روستا دارد و طبق آمارها بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان در این مناطق سکونت دارند و تولید محصولاتی نظیر برنج، گندم، جو، کلزا، محصولات باغی و سیاه ریشه از جمله تولیدات روستاییان است که بخشی از این دستاوردها و تولیدات در نمایشگاهی به مناسبت هفته روستا در استان مازندران به نمایش درآمده است.

داشتن جاذبه‌های فراوانی طبیعی و گردشگری روستاهای مازندران را به مقصد بسیاری از مسافران و گردشگران تبدیل کرده است به گونه‌ای که واحدهای اقامتی و بومگردی روستایی با هتل‌های چندستاره شهری رقابت نزدیک و شانه به شانه دارند.