تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3806738
شناسه : 3806738
تاریخ :
چگونه باعث عزت نفس وخلاقیت در کودکان شویم؟ اقتصاد ایران: کرمان_عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: سیرمحبت کردن باعث عزت نفس وخلاقیت در کودکان می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر نوذر نخعی، متخصص پزشکی اجتماعی به مناسبت هفته ملی کودک گفت: اگر بخواهیم فرزندانمان قدر خود را بدانند و دارای عزت نفس و خلاقیت بالایی شوند و مغزشان به خوبی رشد کند، راه آن سیر محبت کردن آنها به ویژه در دوران کودکی و مخصوصاً در دو سال اول زندگی است.

وی افزود: سیر محبت کردن کودک یعنی بوسیدن، بغل کردن، ناز کردن، واکنش نشان دادن به هر حرکت کودک، خندیدن با کودک و ادا بازی با کودک است.

نخعی، افزود: ۸۰ درصد مغز یک انسان در دو سال اول زندگی شکل می‌گیرد و هر چه محبت در این زمان بیشتر ببیند و سیر محبت شود، در آینده محبت کردن، ایثار، نجابت و… را از خود بیشتر نشان خواهد داد.

وی با تاکید بر اهمیت دلبستگی ایمن به مادر گفت: اگر فرزندان به خصوص زیر دو سال دلبستگی ایمن را نسبت به مادر تجربه کنند و سیر محبت مادر شوند، در شرایط سخت، حتی در سال‌های بعدی زندگی مقاوم‌تر خواهند شد و با هر عامل استرس زایی دست به اعمال خود آسیب رسان نخواهند زد.

دکتر نخعی، با اشاره به اهمیت تماس پوست با پوست نوزاد و مادر گفت: بچه از زمانی که در شکم مادر است باید به وی خوش بگذرد و وقتی به دنیا می‌آید باید تصور خوبی از این دنیا داشته باشد که راه آن تماس پوست با پوست مادر و نوزاد دریک ساعت اول تولد به ویژه ۵ دقیقه اول بعد از تولد است تا گرمای وجود مادر را حس کند و خودش را به سمت سینه مادر بکشد تا شیر بخورد

وی ادامه داد: شش ماهگی تا دوسالگی زمان ویژه ای است برای توجه به کودکان، بغل کردن، بوسیدن و بازی کردن با آنها...

وی اصطلاح بغلی شدن را واژه نادرستی دانست و گفت: این یک اصطلاح نادرست است که به کار برده می‌شود، در عوض باید تا می‌توانیم کودکان را بغل کنیم و به آنها محبت کنیم.

دکتر نخعی، تاکید کرد: برای فرزندان نوجوان مان سبک صحبت مان باید عوض شود، محترمانه صدای شأن کنیم، در جمع نصیحتش نکنیم، سرزنش نکنیم، برایشان به ویژه در رفتن به طبیعت با آنها وقت بگذاریم و الگوی خوبی برای فرزندانمان باشیم.

وی افزود: تعاریف خود را از فرزند خوب تغییر دهیم، فرزند خوب کسی است که در خانواده به خوب بودن، نجیب بودن، احترام به پدر و مادر گذاشتن و… شهرت داشته باشد نه صرفاً درس خوان بودن.

وی حفظ آرامش در خانه را بسیار مهم دانسته و گفت: راه حفظ آرامش در خانواده، گذشت است، چون اگر کوتاه آمدن و گذشت نباشد فرزندان همیشه شاهد دعوا و ناآرامی در خانه هستند و دچار آسیب‌های ماندگار تا پایان زندگی خواهند شد.