تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سیاسی
لینک : econews.ir/5x3806497
شناسه : 3806497
تاریخ :
سفرهای دولت به قطر، سوریه و لبنان حمایت عملی از جبهه مقاومت است اقتصاد ایران: تحلیلگر مسائل سیاسی، سفر رئیس جمهور و وزیرامورخارجه کشورمان به کشورهای قطر، لبنان و سوریه را مهم ارزیابی کرد و گفت: جمهوری اسلامی حمایت عملی خود از جبهه مقاومت نشان داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

حسن عابدینی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه اهمیت و تأثیر سفر رئیس جمهور کشورمان به قطر و وزیر امور خارجه به کشورهای لبنان و سوریه، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب قانون اساسی دو وظیفه عمده بر عهده دارد؛ اول حمایت از مستضعفین به صورت عام که یکی از اصول قانون اساسی است و در مرحله دوم حمایت از مسلمانان از جمله تکالیف قانونی حاکمیت است.

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی این وظیفه‌ای است که همه دولت‌ها باید آن را به مرحله اجرا در بیاورند؛ دولت چهاردهم سیاست گسترش روابط با همسایگان و البته محور مقاومت را در دستور خود قرار داد و این سفرها بیانگر این موضوع هست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با یادآوری اینکه اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق صورت گرفت، خاطرنشان کرد: عراق کشور همسایه ایران است و روابط دیرینه‌ای با جمهوری اسلامی دارد و علاوه بر آن از لحاظ تردد زائران از عراق به ایران و متقابلاً از ایران به عراق که اوج آن در ایام اربعین متبلور می‌شود، این اقدام صورت گرفت؛ این نشان می‌دهد تعمیق روابط با همسایگان یکی از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی و دولت چهاردهم است. البته عراق هم بخشی از محور مقاومت تلقی می‌شود.

سفر رئیس جمهور ابعاد اقتصادی و فرهنگی نیز داشت

عابدینی به دیگر ابعاد سفر رئیس جمهور به عراق پرداخت و گفت: این سفرها صرفاً سیاسی نیست و در آنها توافقات مختلفی صورت می‌گیرد که در پی این توافقات تبادل کالا و همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور در حال رونق گرفتن است و چشم‌انداز قابل تصور برای آنها این است که روابط بیش از آنچه که در حال حاضر وجود دارد افزایش خواهد یافت؛ از جمله آنها چالش خط خرمشهر بصره بود که تا به امروز موجود بود و امیدواریم با توافق‌های صورت گرفته به سرعت به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین همکاری‌های فرهنگی و معنوی را از دیگر دستاوردهای سفر رئیس جمهور کشورمان به عراق خواند و افزود: این همکاری‌ها می‌تواند شتاب بیشتری به همکاری‌های سیاسی دو کشور بدهد. این مسائل در مورد قطر هم مصداق دارد؛ چرا که قطر کشوری است که در حاشیه جنوبی خلیج فارس قرار دارد و هیچگاه با این کشور شاهد تنش نبودیم. حتی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس و شورای همکاری خلیج فارس وقتی فشارهایی را بر قطر وارد کردند، جمهوری اسلامی ایران توانست با کمک‌هایی که از طریق دریا و مسیر هوایی از جمله صدور کالا و مواد غذایی انجام داد، مانع از فشار سنگین به مردم قطر شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی که روابط ایران و قطر را مطلوب ارزیابی می‌کند، گفت: روابط ایران و قطر روابط خوبی است، البته می‌تواند گسترش بیشتری داشته باشد که این در چهارچوب سیاست‌های جمهوری اسلامی نیز می‌باشد.

عابدینی همچنین سفر عراقچی به دو کشور لبنان و سوریه را به عنوان دو کشور اصلی محور مقاومت، حائز اهمیت ویژه ارزیابی کرد و گفت: لبنان و سوریه هم اکنون در لبه مرزهای سرزمین‌های اشغالی قرار دارند و به طور ویژه در این مقطع، بسیار مهم تلقی می‌شوند. بسیاری از صاحب نظران و رسانه‌ها سفر آقای عراقچی به لبنان و سوریه را شجاعانه تلقی کردند. جمهوری اسلامی وزیر امورخارجه را برای ابراز همدردی با شهدای ناشی از بمباران‌های رژیم صهیونیستی، همچنین کمک به کشور جنگ‌زده لبنان، روانه بیروت کرد. بیروت هم اکنون نیز زیر شدیدترین حملات هوایی و بمباران‌های رژیم صهیونیستی قرار دارد؛ این سفر معنای بالایی دارد و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی از اقدام مردم لبنان به ویژه مقاومت اسلامی در مواجهه با رژیم صهیونیستی به طور کاملاً عملی حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی با قدرت، حمایت از محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه یک کشور اسلامی توسط غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه تحت فشار حملات جنگی است، افزود: جمهوری اسلامی وظیفه خودش می‌داند که از لبنان به عنوان یک کشور اسلامی حمایت کند. سفر آقای عراقچی در این چارچوب ارزیابی می‌شود. سفر به سوریه نیز همینطور است؛ چرا که سوریه نیز یکی دیگر از کشورهای حوزه مقاومت است و در این شرایط روزی نیست که رژیم صهیونیستی حملات هوایی به سوریه نداشته باشد اما در اوج این حملات، وزیر امور خارجه کشورمان با آرامش وظایف دیپلماتیک خودش را انجام می‌دهد و به سوریه رفت. هیچ‌گونه تزلزلی ندارد، گفت: صحبت رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه ما نه تعجیل می‌کنیم و نه تعلل؛ بیانگر سیاست‌های ایران است؛ البته سوریه دوران سختی را در مبارزه با داعش گذراند و در آن مقطع هم شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه ایستاد و حال و هم که این کشور نیاز به بازسازی دارد، در کنارش هستیم؛ سوریه کشور فقیری نیست و امکانات فراوانی برای تجارت دارد. به نظرم سرمایه‌گذاری مشترک جمهوری اسلامی در سوریه می‌تواند زمینه را برای بازسازی این کشور اسلامی را فراهم کند.

وی در پایان گفت: مجموع این سفرها نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با صلابت و قدرت، سیاست‌های منطقه‌ای خودش که شامل گسترش روابط با همسایگان و حمایت از کشورهای محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند و این سیاست را ادامه می‌دهد.