تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3806392
شناسه : 3806392
تاریخ :
علمی کردن کشاورزی تنها را برون رفت از مشکلات کنونی است اقتصاد ایران: تربت حیدریه- مسئول نظام بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: علمی کردن کشاورزی تنها را برون رفت از مشکلات کنونی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، حسین لاله ظهر یکشنبه در جلسه مجمع عمومی اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید شهرستان تربت‌حیدریه، که در محل شرکت تعاونی روستایی تربت حیدریه برگزار شد، اظهار کرد: این بدان معناست که پیروی از شیوه‌های رایج سنتی پاسخ نمی‌دهد و باید زمینه را برای ورود جامعه دانشگاهی به اراضی کشاورزی باز کرد.

مسؤول نظام بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: با توجه به مشکلات ناشی از شرایط اقلیمی و ضرورت بهره‌برداری مناسب از منابع آبی، چاره‌ای جز خداحافظی با سبک سنتی و استقبال از روش‌های نوین کشاورزی نداریم.

وی، با تاکید بر ضرورت ایجاد دوره‌های آموزشی و کارگروه‌های تخصصی و یکپارچه سازی اراضی، گفت: کشاورزان همچنین باید از تجربیات دیگر کشاورزان در سطح کشور استفاده کنند.

لاله با اشاره به پراکنش و گستردگی تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی خراسان رضوی افزود: خراسان رضوی با ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیر بخش‌های آن، رتبه نخست کشور در این بخش را دارد.

مسؤول نظام بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی تاکید کرد: تبدیل برخی از تشکل‌های فعلی به تعاونی و یا تأسیس تشکل‌های نوپای مربوط به این بخش، کمک شایانی به توزیع درآمد خواهد کرد.

وی بیان کرد: به کارگیری دانش به روز در عرصه‌های کشاورزی این استان، ثابت کرده دیگر مؤلفه آب به طور مطلق و به تنهایی تأثیری در افزایش یا کاهش راندمان تولید محصولات کشاورزی ندارد.

لاله تاکید کرد: اگر بخواهیم طبق تفکرات سنتی به کشت ادامه دهیم، باید دست از تولید بکشیم، چراکه خراسان رضوی که تا چند سال قبل استانی خشک و نیمه خشک و اینک آرام‌آرام به سمت استان تمام خشک در حرکت است.

مسؤول نظام بهره‌برداری سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: دلیل این حرکت رو به خشکی، تغییر شرایط اقلیمی و بارندگی و شیوه‌های غلط و به دور از دانش روز در بهره‌برداری از منابع آبی است.

کمبود نقدینگی در شرکت تعاونی‌های روستایی

در ادامه حمید رضا رضایی، سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان تربت‌حیدریه نیز اظهار کرد: جلسه مجمع عمومی اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید شهرستان تربت‌حیدریه با هدف بررسی عملکرد یک سال گذشته آنها با حضور اعضا برگزار و به مناسبت روز ملی روستا و عشایر امروز برگزار شد.

سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان تربت‌حیدریه بیان کرد: با وجودی که در تولید محصولات شاخصی چون زعفران، ابریشم، سیب‌زمینی و آلو جایگاه جهانی، کشوری و استانی داریم، اما هنوز نتوانستیم برای محصولات خود عنوان خاص یا نمانام (برند) که معرف حاصل دست کشاورزان این خطه باشد، فراهم سازیم.

وی افزود: نتیجه آن شده که در فصل برداشت برداشت، دلالان از دیگر نقاط استان به اینجا آمده و به عنوان نمونه آلوی کدکن را به قیمت هر کیلوگرم ۷۰۰ هزار ریال خریده و در شهر دیگری به نام آلو باخرز از قرار دست کم هر کیلوگرم ۲ میلیون ریال به فروش می‌رسانند.

رضایی همچنین به کمبود نقدینگی شرکت‌های تعاونی اشاره کرد و گفت: شایسته است دولت در قالب تسهیلات بانکی ارزان دست کشاورزان را در تهیه مواد اولیه بازتر کنند.

سرپرست اداره تعاون روستایی شهرستان تربت‌حیدریه در ادامه به وضعیت بیمه روستاییان اشاره کرد و گفت: کارگزاران بیمه باید دستشان در ارائه خدمات بیشتر باز باشد زیرا در شرایط کنونی زیاد زمینه مانور برایشان فراهم نیست.

وی تاکید کرد: امسال جمع سود حاصل از فعالیت یک سال اخیرتعاونی‌ها بعد کسر هزینه‌ها، حدود سه میلیارد ریال است.