تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3806286
شناسه : 3806286
تاریخ :
لزوم انجام اقدامات تبیینی در حوزه کودک‌ونوجوان با موضوع فلسطین اقتصاد ایران: دبیر کل نهاد کتابخانه ها گفت:باید به اقدامات تبیینی در حوزه کودک و نوجوان توجه بیشتری شود چون امروز سوالات اساسی درباره فلسطین و لبنان و نقش ما در جبهه مقاومت در ذهن بچه‌ها وجود دارد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، هشتمین همایش مدیران‌کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها صبح امروز یکشنبه ۱۵ مهر با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد و مدیران ستادی در سالن جلسات ستاد نهاد و در ارتباط مجازی با استان‌ها برگزار شد.

رمضانی در این نشست با بیان اینکه در یکی از فرازهای تاریخی ۲۰۰ سال گذشته قرار داریم، گفت: از اسفند ماه سال گذشته تا امروز را که مرور کنیم، حجم فشرده‌ای از رخدادها به صورت مسلسل‌وار در حال وقوع بوده است. رهبر انقلاب در خطبه‌های نماز جمعه، برای بیان بحران ترور و از دست دادن شخصیت‌ها به حوادث دهه ۶۰ اشاره کردند اما به نظرم شرایط امروز از حیث گستردگی، عمق اتفاقات و تأثیر بین‌المللی آن، فراتر از دهه ۶۰ است و باید آماده اتفاقات مهمی شویم. ما، به عنوان یک دستگاه فرهنگی که مواجه با چنین رخدادهایی هستیم، نباید از آن ساده بگذریم و مثل نهادهای غیرفرهنگی به آن نگاه کنیم؛ لذا حتماً باید در رویکرد و عملکرد تفاوت داشته باشیم.

وی افزود: فقدان این تعداد شخصیت اثرگذار، انقلابی و مؤمن که هر کدامشان در محیطی تأثیرات عمیقی داشتند برای ما دردناک است. همه مواجهه رهبر انقلاب با فقدان این شخصیت‌ها را دیدیم؛ بخصوص شهید حاج قاسم سلیمانی که عزیز بود و هست یا شهید رئیسی که عباراتی که رهبری درباره ایشان به‌کار بردند بی‌نظیر بود، اما باز هم به سیدحسن نصرالله که می‌رسد برای هیچ‌کس این‌گونه اظهار داغداری و تألم نکردند. چقدر بگذرد و چقدر مادرها فرزند به‌دنیا بیاورند و نسل‌ها بیایند تا یک نفر مثل سیدحسن نصرالله تربیت شود. بعضی از آدم‌ها جایگزین ندارند؛ نه این به این معنا که جریان حق و اسلام به پیش نمی‌رود. ما شخصیت‌هایی مثل پیامبر اکرم (ص) یا امیرالمؤمنین (ع) یا سیدالشهداء (ع) را از دست دادیم، که این اشخاص قابل مقایسه با آنها نیستند، ولی جریان اسلام پیش رفته و الآن هم جریان انقلاب‌اسلامی، که بر مدار حق است، پیش خواهد رفت ولی فقدان شخصیت‌ها اثر خودش را خواهد گذاشت.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ادامه داد: وظیفه ما به عنوان یک دستگاه فرهنگی این است که برای معرفی و تبیین ویژگی‌های این شخصیت‌ها کار کنیم. زمانی حسرت ما این بود که کاش بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید مدنی، آیت‌الله طالقانی و… را درک می‌کردیم و یا با شهید قدوسی، شهید مفتح و شهید همت مأنوس می‌شدیم. شهید سلیمانی یا شهید نیلفروشان چه‌چیزی از شهید همت کمتر داشته‌اند؟ یا سیدحسن نصرالله چه‌چیزی از شهید بهشتی کمتر داشته است؟ اگر شهید بهشتی یک شخصیت تأثیرگذار بین‌المللی بوده است، بی‌شک شهید نصرالله جلوه و تأثیرگذاری بین‌المللی بیشتری داشته است. مطمئن باشیم در آینده افرادی به این مقطع تاریخی، که ما در آن زندگی کردیم، حسرت خواهند خورد.

رمضانی با اشاره به برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر انقلاب گفت: به چند نفر از دوستان توصیه کردم که حتماً فرزندانمان را هم به نماز جمعه ببریم تا آنها بعداً بتوانند بگویند ما در آن نماز جمعه تاریخی، که بعد از پاسخ ایران به اسرائیل بود، شرکت داشتیم و دیدیم علی‌رغم تهدیدات هیچ اتفاقی نیفتاد و شاهد بودیم که چه صحنه‌هایی شکل گرفت. حالا چه کسی باید این فضا را منتقل کند و پیش ببرد؟ حتماً وظیفه کار فرهنگی است و این انعکاس برمی‌گردد به ظرفیت‌هایی که در اختیار هر کدام از ماست. افرادی این روزها علاقه‌مند هستند و تلاش می‌کنند برای دفاع از مظلومین به لبنان بروند اما با توجه به اینکه مدل جنگ و منازعه تفاوت پیدا کرده است دوستان می‌توانند از همین ظرفیتی که اینجا در اختیار دارند برای کمک به لبنان و غزه استفاده کنند.

وی با اشاره به رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در این حوادث و این سال‌ها افزود: این روزها در خصوص هدایت بی‌بدیل رهبر انقلاب بسیار صحبت شده است اما ابعاد دیگری هم دارد که شاید کمتر به آن پرداخته می‌شود. با شهادت سیدحسن نصرالله، نقطه اتصال زبانی ما با جهان عرب از دست رفت. چنانکه از او به لسان بران و گویای ملت‌های منطقه تعبیر کردند. سیدحسن نصرالله شخصیت محبوب جهان عرب بود؛ خصوصاً در این فضاحت سکوت سردمداران عرب. هیچ مقطعی از تاریخ بعد از انقلاب این حجم از توجه و گفت‌وگو با دنیا و جهان اسلام برای ما فراهم نبوده است. اینکه شما حرفی بزنید، یک بحث است اما اینکه این سخن دریافت می‌شود موضوع دیگری است. به ابتکار رهبر انقلاب و ایراد خطبه دوم نماز جمعه به زبان عربی، امکان شنیده شدن حرفمان در جهان عرب را پیدا کردیم. به‌خصوص بعد از ترور شهید هنیه، که به صورت غیرمستقیم فشار جهان اسلام و ملت‌های مسلمان که به ایران دل‌بسته‌اند، به‌شدت افزایش پیدا کرده بود. بیان یک خطبه به زبان عربی اقدام مهمی بود و تأثیر بی‌بدیلی دارد. لذا نقش رهبری در این فراز استثنایی و مهم تاریخ دنیا بی‌نظیر است.

عضو شورای فرهنگ عمومی در پایان گفت: آنچه اهمیت دارد این است که بدانیم در کجای تاریخ ایستاده‌ایم. اکنون که مسئولیت، امکانات و دسترسی داریم باید برای خدمت به این مسیر از آن استفاده کنیم و لازم است که همکاران با دقت به آن بپردازند. در کنار اقداماتی تاکنون صورت گرفته است، به اقدامات تبیینی و ایجابی خصوصاً در حوزه کودک و نوجوان توجه بیشتری شود؛ چراکه امروز سوالات اساسی، در موضوعات فلسطین و لبنان، نقش ما در جبهه مقاومت، ریشه صهیونیسم در ذهن بچه‌ها وجود دارد که باید پاسخ داده شود. معتقدیم شبکه فرهنگی کتابخانه‌های عمومی و ظرفیت‌های آن در سطح کشور بی‌نظیر است و این ساختار بدیلی ندارد که باید قدر این فرصت را برای خدمت بدانیم.