تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3806173
شناسه : 3806173
تاریخ :
شیوع بیماری سالک در تهران به دلیل نگهداری سگ و گربه در منازل اقتصاد ایران: رئیس سازمان نظام دام پزشکی استان تهران گفت: به دلیل نگهداری سگ و گربه بدون رعایت موارد بهداشتی در منازل، بیماری سالک در تهران به ویژه در منطقه یک آن شیوع پیدا کرده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم رامین سلامتیان رئیس سازمان نظام دام پزشکی استان تهران امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی دام پزشکی اظهار داشت: دامپزشکان فرهنگ نگهداری حیوانات خانگی را در منازل تبلیغ نمی کنند اما فضایی که در جامعه ایجاد شده است را نمی توان انکار کرد و باید برای به سلامت و درمان آنها اقدام کرد.

وی افزود: وظیفه فرهنگ سازی در خصوص عدم نگهداری برخی از حیوانات در منازل که با فرهنگ ما سازگاری ندارند با دستگاه های ذی ربط فرهنگی است.

رئیس سازمان نظام دام پزشکی استان تهران اظهار داشت: کوچک ترین خطا و عدم توجه در حوزه بهداشت حیوانات خانگی می تواند باعث شیوع بیماری ها و انتقال آن به انسان شود.

وی اظهار داشت: شیوع بیماری سالک که اکنون در شهر تهران و به ویژه در منطقه یک آن بروز کرده است در نتیجه نگهداری عدم مراجعه به دامپزشکان و صدور شناسنامه برای حیوانات خانگی است.

  وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: حیوانات پتی مانند سگ و گربه  عامل انتقال بیماری سالک به انسان  هستند که علاوه بر این بیماری شپش نیز در تهران به ویژه مناطق شمالی تهران در بین خانواده ها  و کودکان مشاهده شده است.

وی اظهار داشت: برای جلوگیری از انتقال این بیماری ها به انسان باید پایش و نظارت های دامپزشکی در شهرها نیز وجود داشته باشند.

 تعارض  منافع وزارت جهاد کشاورزی در حوزه دامپزشکی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با گلایه از صدور زیاد مجوز در حوزه تولید محصولات پروتئینی گفت: ما به عنوان دام پزشک وظیفه افزایش تولید گوشت و مرغ را نداریم بلکه وظیفه ما تنها تامین سلامت محصولات مصرفی مردم است اما زمانی که مجوز بیشتر از کشش صادر می شود امکان عدم  نظارت بهداشتی کامل وجود دارد.

وی افزود: معتقد هستم که سازمان دام پزشکی باید به وزارت بهداشت برگردد زیرا وزارت جهاد کشاورزی با توجه به اینکه مسئولیت افزایش تولید و تامین نیازه محصولات پروتئینی جامعه را نیز بر عهده دارند تعارض منافعی با حوزه بهداشت دارد.

وی افزود: همچنین معتقدم که بحث آموزش حوزه دام پزشکی نیز باید از وزارت علوم به وزارت بهداشت منتقل شود.

وی در پاسخ به سوال خبرگزاری تسنیم گفت: مرغ هایی که بعد از سه روز تزریق آنتی بیوتیک به بازار عرضه می شود در نتیجه عدم نظارت کافی در حوزه دام پزشکی است و ما به عنوان دام پزشک وظیفه داریم که حداقل مرغ بدون آنتی بیوتیک را به بازار عرضه کنیم.

انتهای پیام/