تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3806170
شناسه : 3806170
تاریخ :
انتصاب سفرای آلمان و انگلیس در تهران؛تکیه به تجربه افغانستان اقتصاد ایران: دیپلمات‌های انگلیس و آلمان که پس از کار در کابل به عنوان سفیران جدید در تهران منصوب شده‌اند به نظر می‌رسد با توجه به روابط گسترده ایران و افغانستان و نقش غربی‌ها در منطقه قابل توجه باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، انتصاب «هوگو شورتر» به عنوان سفیر جدید انگلیس و «مارکوس پوتزل» به عنوان سفیر جدید آلمان در تهران، دو دیپلماتی که پیش‌تر تجربه فعالیت در افغانستان را داشته‌اند، می‌تواند نشان‌دهنده یک رویکرد در خور توجه به دلایل ذیل باشد:

 تجربه کار پیچیده در افغانستان

هر دو دیپلمات، تجربه گسترده‌ای در افغانستان که دارای پیچیدگی‌های سیاسی و امنیتی بالا است دارند و ایران نیز به دلیل هم‌مرزی، نفوذ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و همچنین تأثیرات بحران مهاجران افغان، ارتباط نزدیکی با وضعیت افغانستان دارد.

دیپلمات‌هایی مانند شورتر و پوتزل که تجربه مستقیم از وضعیت افغانستان و تعاملات با طالبان دارند، می‌توانند درک عمیق‌تری از تأثیرات منطقه‌ای ایران بر افغانستان و بالعکس داشته باشند.

مسئله مهاجران افغان

ایران از بزرگترین کشورهای میزبان مهاجرین افغانستان است. این مسئله هم از نظر اقتصادی و هم از نظر امنیتی برای این کشور و همچنین کشورهای غربی اهمیت زیادی دارد.

نقش ایران در منطقه پس از خروج آمریکا از افغانستان

پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، نقش ایران در تحولات منطقه‌ای به‌ویژه افغانستان بیش از گذشته پررنگ‌تر شده است. کشورهای غربی، از جمله انگیس و آلمان، به خوبی می‌دانند ایران به دلیل مرز طولانی و تاریخی مشترک با افغانستان و همچنین تعامل با طالبان، نقش مهمی در تحولات امنیتی و اقتصادی این کشور دارد.

انتصاب دیپلمات‌هایی با تجربه مستقیم از افغانستان می‌تواند بخشی از تلاش‌های غرب برای مدیریت روابط منطقه‌ای با ایران و تعامل با مسائل افغانستان از طریق ایران نیز باشد. ایران می‌تواند در مسائل مهمی مانند جلوگیری از تروریسم، قاچاق مواد مخدر، و مدیریت بحران مهاجران نقش کلیدی ایفا کند، و این دیپلمات‌ها به دلیل تجربه‌شان در افغانستان، می‌توانند در این تعاملات نقشی ایفا کنند.

تلاش احتمالی برای ایجاد پل‌های دیپلماتیک

غرب به دلیل چالش‌های مختلفی که با ایران دارد، از جمله برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها، نیازمند ایجاد پل‌های دیپلماتیک است که به وسیله آن بتواند فشارهای متقابل را مدیریت کند. انتصاب دیپلمات‌های با تجربه در مناطق بحرانی مانند افغانستان احتمالا با حدودی می‌تواند بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ کانال‌های گفتگو و تعامل سازنده با ایران باشد. هر چند ایران همواره بر این امر تأکید داشته و دارد که مخالفتی با راهکارهای دیپلماتیک و سیاسی ندارد و ریشه اصلی وضعیت کنونی در تعامل غرب و ایران به دلیل خروج یکجانبه‌ آمریکا از برجام، اعمال تحریم‌ها بر ایران و کشورهایی که با ایران همکاری دارند و همچنین رویکرد خصمانه آمریکا علیه ایران و دنباله‌روی اروپا از این رویکرد است.

پیوند مسائل افغانستان و ایران در سیاست خارجی غرب

از دید کشورهای غربی، افغانستان و ایران دارای پیوندهای بسیار زیادی هستند. به همین دلیل، حضور دیپلمات‌هایی که تجربه مستقیم در افغانستان دارند، می‌تواند به آنها کمک کند که مسائل منطقه‌ای را بهتر درک کرده و به طور مؤثرتری در تعاملات با ایران نقش‌آفرینی کنند.

انتصاب هوگو شورتر و مارکوس پوتزل به عنوان سفیران انگلیس و آلمان در ایران نشان از یک استراتژی دیپلماتیک دارد. این انتصابات احتمالاً با توجه به نقش ایران در تحولات افغانستان، اهمیت مدیریت بحران مهاجران و امنیت منطقه‌ای، و تلاش‌های غرب برای تعامل محتاطانه با ایران انجام شده است. تجربه این دیپلمات‌ها در افغانستان می‌تواند آنها را به بازیگران مؤثری در مدیریت روابط پیچیده با ایران تبدیل کند، به ویژه در زمینه‌هایی مانند مهاجرت، امنیت و اقتصاد.

انتهای پیام/.