تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3805838
شناسه : 3805838
تاریخ :
نخست وزیر اسلواکی: هیچ‌کس نمی‌تواند مانع سفرم به مسکو شود اقتصاد ایران: نخست وزیر اسلواکی که چندی پیش هدف ترور نافرجام قرار گرفت، گفت که احتمالا برای حضور در هشتادمین سالروز شکست آلمان نازی، به مسکو سفر خواهد کرد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، رابرت فیکو، نخست وزیر اسلواکی با اشاره به تمایلش برای سفر به مسکو در هشتادمین سالروز شکست آلمان نازی، گفت که هیچ‌کس نمی‌تواند مانع او شود.

فیکو درباره حضور احتمالی در این مراسم گفت: وقتی که هشتادمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم فرا برسد، چه کسی می‌تواند مانع سفرم به مسکو و حضور در مراسمی صلح‌آمیز بشود؟ فکر می‌کنم که به مسکو خواهم رفت. چرا نروم؟ چنین مراسمی هیچ ارتباطی با جنگ جاری در اوکراین ندارد.

وی با اشاره آشکار به آزادسازی اسلواکی از اشغال نازی‌ها به دست ارتش شوروی سابق در بهار ۱۹۴۵، افزود: به هیچ‌کس اجازه نخواهم داد که فراموش کند «آزادی از شرق می‌آید.»

فیکو به شرایط کنونی اوکراین نیز اشاره کرد و گفت به‌تازگی به مقامات کی‌یف گفته است که «درک نمی‌کند چرا آنها همچنان به جنگ با روسیه ادامه می‌دهند؟!» فیکو پس از بازگشت به قدرت در سال ۲۰۲۳، از انتقال تسلیحات از اسلواکی به اوکراین خودداری کرده است. او همچنین بارها خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای حل‌وفصل جنگ شد و در نشستی مطبوعاتی نیز گفت که برای احیای روابط با مسکو پس از پایان جنگ، نهایت تلاشش را خواهد کرد.

فیکو اوایل ماه جاری نیز غرب را به دلیل محکوم کردن جنایات رایش سوم در جریان جنگ جهانی دوم و در عین حال چشم‌پوشی از وجود نشان‌های نازی روی یونیفرم‌های ارتش اوکراین، مورد انتقاد قرار داد. مسکو بارها سعی کرده است تا توجه جامعه جهانی را به نفوذ روزافزون ایدئولوژی «نازی» در بین مردم اوکراین جلب کند. روسیه همچنین یکی از اهداف عملیات نظامی در اوکراین را «نازی‌زدایی» از این کشور خوانده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز به تازگی غرب را به دلیل «فراموش کردن درس‌ها و تجریبات جنگ جهانی دوم و استهزای تاریخ از طریق توجیه اقدامات حامیان امروزی نازی‌ها» به شدت هدف انتقاد قرار داد.

ترور نافرجام فیکو ۱۵ مه در شهر گاندلوا در غرب اسلواکی انجام شد. او چندین بار هدف شلیک گلوله قرار گرفت و چندین بار زیر تیغ جراحان رفت. مهاجم فردی ۷۱ ساله به نام «یورای سینتولا» است که بازداشت شده و به تلاش برای قتل عمد با انگیزه سیاسی متهم است.

فیکو از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ و سپس حد فاصل سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ نخست وزیر اسلواکی بود. او در اکتبر ۲۰۲۳ بار دیگر به رئیس دولت این کشور شد. او با سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال اوکراین مخالف است و از تأمین تسلیحاتی این کشور در جنگ با روسیه، حمایت نمی‌کند.