تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3805768
شناسه : 3805768
تاریخ :
جزئیات جدید عملیات «شیطانی» موساد/ خواندن پیام با فشار ۲ دکمه! اقتصاد ایران: واشنگتن‌پست در گزارشی جزئیات تازه‌ای را درباره حمله تروریستی رژیم صهیونیستی در لبنان با استفاده از «پیجرها» منتشر کرده که در آن به مونتاژ این پیجرها توسط تل‌آویو اشاره شده است!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی تفصیلی به ارائه جزئیات تازه‌ای از حمله تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان با استفاده از «پیجرها» و تجهیزات ارتباطی اشاره کرد و مدعی شد که سازمان جاسوسی اسرائیل این عملیات را طراحی و پیجرها توسط تل‌آویو مونتاژ شده است!

واشنگتن‌پست نوشت: دو سال پیش در نخستین عرضه این پیجرها به حزب‌الله، پیجرهای «آپولو» برای برآورده کردن نیاز آنها با توجه به شبکه گسترده رزمندگانش، بسیار مناسب و کارآمد به نظر می‌رسید. پیجر مدل «AR۹۲۴» اندکی بزرگ‌تر اما قوی و برای ماندگاری در شرایط جنگی ساخته شده بود. طراحی تایوانی ضدآب و باتری بزرگی که می‌توانست ماه‌ها بدون شارژ عمل کند. مهم‌تر از همه، هیچ خطری درباره امکان ردگیری آن وجود نداشت. حزب‌الله ۵ هزار دستگاه سفارش داد. هیچکدام از کاربران شک نکردند که در حال استفاده از یک بمب اسرائیلی هستند. حتی بعد از انفجار هزاران دستگاه در لبنان و سوریه، تعداد اندکی به شیطانی‌ترین مشخصه آن پی بردند؛ رمزگذاری دومرحله‌ای که اکثر کاربران را وادار می‌کرد تا پیجر با در هنگام انفجار با دو دست نگه دارند!

در جریان این حمله تروریستی بیش از سه هزار نفر از اعضای حزب‌الله و همچنین شمار زیادی از غیرنظامیان به شهادت رسیده یا معلول شدند. ابعاد گسترده این حمله تاکنون با این جزئیات فاش نشده بود و گزارش جاری، از گفت‌وگوی مقامات جاسوسی اسرائیلی و مقامات امنیتی عربی و آمریکایی جمع‌آوری شده است. این افراد که نخواستند نامشان فاش شود، پرده از نقشه‌ای چندساله برداشته‌اند که در مقر موساد در تل‌آویو شکل گرفت و شمار زیادی از جاسوسان و همچنین همدستانی بی‌اطلاع در آن مشارکت داشتند.

طراحی موساد، مونتاژ در اسرائیل

به گفته مقامات صهیونیستی، خاورمیانه‌ای و آمریکایی، ایده عملیات پیجرها در سال ۲۰۲۲ شکل گرفت. بخشی از نقشه بیش از یک سال قبل از هفتم اکتبر انجام شد. در آن روزها شمال اراضی اشغالی و جنوب لبنان تا این حد پرتنش نبود و تبادل آتش بین حزب‌الله و اسرائیل محدود بود اما مقامات رژیم صهیونیستی از قدرت گرفتن روزافزون حزب‌الله مشوش بودند. موساد سال‌ها برای نفوذ در حزب‌الله تلاش کرده بود و همزمان رهبران حزب‌الله درباره آسیب‎پذیری مقابل نفوذ اسرائیل از جمله هک‌شدن، نگران بودند و استفاده از گوشی‌های تلفن معمولی خطر شنود و ردگیری را افزایش می‌داد.

بنابراین، نقشه شیطانی ساخت چیزی شبیه یک «اسب تروجان ارتباطی» جرقه خورد. موساد با استفاده از جاسوسان خود، حزب‌الله را متقاعد به خرید دستگاهی مناسب ارتباط شبکه رزمندگانش کرد؛ تجهیزاتی که موساد آن را طراحی و در تل‌آویو مونتاژ شده بود!

واشنگتن پست مدعی است که «بخشی از این نقشه یعنی واکی‌تاکی‌ها به عنوان تله انفجاری، تقریباً یک دهه پیش (در سال ۲۰۱۵) توسط موساد وارد لبنان شد. یک ماده منفجره مخفی و یک سیستم مخابراتی که به اسرائیل امکان دسترسی کامل به ارتباطات حزب‌الله را می‌داد. اسرائیلی‌ها ۹ سال به استراق سمع حزب‌الله راضی بودند، در حالی که گزینه تبدیل تجهیزات واکی‌تاکی به بمب و فاجعه‌ای در آینده را برای خود محفوظ می‌دانستند. اما در ادامه یک فرصت و یک محصول پر زرق و برق جدید پیش آمد: یک پیجر کوچک مجهز به ماده منفجره قوی.»

این روزنامه به نقل از منابعی که در گزارش جاری از آنها یاد کرده است، مدعی شد که «حزب‌الله به طور غیرمستقیم هزینه بمب‌های کوچکی را به اسرائیلی‌ها می‌پرداخت که باعث کشته یا زخمی شدن بسیاری از عوامل خودش می‌شد.» آنها اضافه کردند. از آنجا که رهبران حزب‌الله درباره خرابکاری‌های احتمالی هوشیار بودند، منشأ پیجرها نمی‌توانست از اسرائیل، آمریکا یا هر متحد دیگر اسرائیل باشد. بنابراین، در سال ۲۰۲۳ حزب‌الله شروع به دریافت درخواست‌هایی برای خرید عمده پیجرهای آپولو با نام تجاری یک شرکت تایوانی کرد؛ یک علامت تجاری و خط تولید شناخته‌شده با توزیع در سراسر جهان و هیچ پیوند قابل تشخیصی با منافع اسرائیل نداشت. مقامات البته گفتند که شرکت تایوانی از این طرح اطلاعی نداشت»!

به ادعای واشنگتن‌پست، یک "زن" پیشنهاد فروش این پیجرها را به حزب‌الله داد و این روزنامه به هویت او اشاره‌ای نکرده است. این زن، نماینده سابق بخش فروش شرکت تایوانی در خاورمیانه بود که شرکت خود را تأسیس کرده بود و مجوز فروش خطی از پیجرها با نام تجاری آپولو را داشت. او در سال ۲۰۲۳ به حزب الله پیشنهاد خرید مدل بزرگ‌تر AR۹۲۴ آپولو را داد. این زن کسی بود که با حزب‌الله در تماس بود و به آنها توضیح داد که چرا پیجر بزرگ‌تر با باتری بزرگ‌تر از مدل اصلی بهتر است.»

واشنگتن پست مدعی شد که «تولید حقیقی این دستگاه‌ها برون‌سپاری شده بود و مسئول بازاریابی (زن ناشناس) هیچ اطلاعی از این عملیات نداشت و از اینکه پیجرها به صورت فیزیکی در اسرائیل تحت نظارت موساد مونتاژ شده بودند، بی خبر بود. به گفته مقامات آگاه، پیجرهای موساد که وزن هر کدام کمتر از سه اونس (معادل ۸۵ گرم) بود، ویژگی منحصر به فردی داشتند: یک بسته باتری (مشابه پاور بانک) که کمی مواد منفجره قوی را در دل خود جای داده بود.»

یک پیام رمزگذاری‌شده دریافت شد!

مقاماتی که این روزنامه گزارش خود را به استناد روایت آنها جمع‌آوری کرده است، مدعی هستند که «اجزای بمب به قدری با دقت و با مهارت مثال‌زدنی مهندسی مخفی شده بود که عملاً غیرقابل شناسایی بود، حتی اگر دستگاه جدا می‌شد. مقامات اسرائیلی بر این باورند که حزب‌الله برخی از پیجرها را جدا کرده و حتی ممکن است آنها را زیر اشعه ایکس قرار داده باشد. دسترسی از راه دور موساد به این پیجرها نیز قابل رؤیت نبود و یک سیگنال الکترونیکی از سرویس اطلاعاتی می‌توانست باعث انفجار هزاران دستگاه در یک آن واحد شود. اما برای اطمینان از آسیب حداکثری، انفجار می‌توانست با یک روش دو مرحله‌ای خاص نیز ایجاد شود.»

به گفته یکی از مقامات درباره روش پیام رمزگذاری‌شده دومرحله‌ای روی پیجرها برای آسیب حداکثری، «کاربر برای خواندن پیام باید دو دکمه را همزمان فشار می‌داد و این یعنی استفاده از هر دو دست! هدف این رمزگذاری این بود که در انفجار بعدی، تقریباً به طور قطع هر دو دست کاربران مجروح شده و در نتیجه دیگر توانایی جنگیدن نداشته باشند.»

روز ۱۷ سپتامبر، تقریباً تمام پیجرهای مارک آپولو به طور همزمان زنگ خورد یا لرزید و پیامی کوتاه به زبان عربی روی نمایشگر آن پدیدار شد: «پیامی رمزگذاری‌شده دریافت کردید»!