تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصادی
لینک : econews.ir/5x3805740
شناسه : 3805740
تاریخ :
کاهش تعرفه ها در دستور کار است/ اصلاح رویه رفع تعهد ارزی اقتصاد ایران: معاون وزیر صمت با بیان اینکه نظر کلی ما کاهش تعرفه واردات کالاهاست، گفت: باید فرایند رفع تعهد ارزی را اصلاح کرد که این اصلاح می‌تواند در سطح آئین‌نامه‌ها و مقررات باشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران امروز در حاشیه نشست با فعالان اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران، گفت: ما در سازمان توسعه تجارت اعتقاد داریم که همه کارها و سیاست‌گذاری‌ها و کارهایی که انجام می‌دهیم با تعامل با بخش خصوصی معنی پیدا می‌کند و قاعدتاً همکاری با بخش خصوصی و پتانسیل‌های آنها می‌تواند به تحقق برنامه‌های ما کمک کند. بر همین اساس یکی از این برنامه‌ها تقویت تولید رقابت‌پذیر است. برای اینکه صادراتمان را افزایش دهیم باید کالایی داشته باشیم که بتواند با رقبای خودش در بازارهای جهانی رقابت کند و برای این کار باید بنیان‌های تولید را ارتقا دهیم که یکی از این مسیرها سرمایه‌گذاری است و مسیر دیگر تسهیل تجارت است که این دو هدف دنبال می‌شود تا به اهداف توسعه تجارت برسیم.

وی در رابطه با واردات بدون انتقال ارز افزود: این موضوع همیشه یکی از خواسته‌های بخش خصوصی بوده است و من اعتقاد دارم که این موضوع می‌تواند کمک کننده باشد اما از آن طرف در بانک مرکزی دغدغه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تأثیرگذاری این موضوع بر نرخ ارز در بازار چگونه خواهد بود. لذا فکر می‌کنم با رفع آن دغدغه‌ها می‌توان از این امکانات برای کشور استفاده کرد و واقعاً نیز حیف است که وقتی تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان بزرگانی داریم که در خارج از کشور اعتبار دارند و حتی می‌توانند فاینانس کنند و ماشین‌آلات و مواد اولیه وارد کشو کند خودمان را از چنین امکانی محروم نکنیم.

معاون وزیر صمت درباره بازنگری در تعرفه‌ها تصریح کرد: اعتقاد کلی ما در سازمان توسعه تجارت این است که یکی از کارهایی که می‌تواند به توسعه تجارت کمک کند رفع موانع، محدویت‌ها و کاهش تعرفه‌ها است. تعرفه‌ها دو وجه دارد، یک وجه حمایت از تولید است که باید دقت کنیم که اگر در این وجه افراط شود تعرفه‌ها به مانع توسعه تجارت تبدیل می‌شوند لذا باید یک بالانس وجود داشته باشد ما نمی‌توانیم با ابزار تعرفه در بلندمدت از تولید حمایت کنیم زیرا چنین کاری باعث می‌شود که تولید رقابت‌پذیر شکل نگیرد بنابراین تولیدکننده ما هم باید آمادگی داشته باشد که خود را با نظام تجارت آزاد تطبیق دهد.

دهقان دهنوی ادامه داد: موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا که در جریان تصویب در مجلس قرار دارد اولین گام در این جهت است که تعرفه ۸۷ درصد از کالاها را به صفر می‌رساند و تجربه‌ای برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که در بازارهای جهانی رقابت کنند و فکر می‌کنم تا چند ماه آینده در مجلس تصویب و به تصویب مجالس کشورهای دیگر برسد سپس اجرایی می‌شود.

وی درباره رفع تعهد ارزی بیان کرد: قانونی که در مجلس درباره رفع تعهد ارزی به تصویب رسیده دارای اهدافی است که توجیهات بخشی از این اهداف کماکان وجود دارد از طرفی می‌دانیم که تبعاتی برای تجارت کشور داشته لذا باید آن را اصلاح کرد که این اصلاح می‌تواند در سطح آئین‌نامه‌ها و مقررات باشد و یا در سطح رویه‌ها و فرآیندهای داخل سازمان توسعه تجارت و سایر دستگاه‌ها و یا اصلاحات در سطح قانونی باشد که اگر به این نتیجه رسیدیم که احتیاج به اصلاح قانون داریم حتماً در رابطه با آن اقدام می‌کنیم.

دهقان دهنوی در خصوص سقف سابقه بری کارت‌های بازرگانی اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم با اصلاح رویه‌ها، فرآیندها و مقررات مسیر بهتری ایجاد کنیم اما اینکه این مسیر چگونه است با همکاری و همفکری بخش خصوصی به آن می‌رسیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در پاسخ به این سوال که آیا در مورد بازنگری تعرفه‌های واردات خودرو نیز برنامه‌ای وجود دارد؟، گفت: در مورد محصولات مختلف کمیسیون‌های در ماده یک وجود دارد که در مورد آنها بحث می‌شود و در کمیسیون ماده یک ۹ دستگاه حضور دارند و در مورد تعرفه هر کالایی بحث می‌کنند قاعدتاً این بحث‌ها موافقان و مخالفانی دارند امیدوارم نتایج حاصل بهینه باشند اما در مجموعه نتیجه کلی ما به سمت کاهش تعرفه‌های کالاها است.

وی بیان کرد: اولین قدم برای توسعه صادرات این است که موانع و قید و بندهای اضافی را برداریم لذا تا جایی که در توان داشته باشیم برای این کار اقدام می‌کنیم اما در بلندمدت و میان مدت توسعه زیرساخت‌های صادراتی و سرمایه‌گذاری در تولید رقابت‌پذیر راهکارها و سیاست‌هایی است که می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند.

معاون وزیر صمت در مورد واردات آیفون ۱۵ و ۱۶ گفت: فعلاً در این رابطه نظری ندارم باید در کمیته خود مورد بررسی قرار گیرد و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره روز ملی صادرات هم اظهار کرد: روز ملی صادرات برنامه‌ای متعلق به بخش خصوصی است در این روز با حضور عالی‌ترین مقامات کشور از صادرکنندگان نمونه تجلیل می‌شود و امسال تلاش کرده‌ایم ابتکارات جدیدی به کار بگیریم و از کسانی تقدیر می‌کنیم که ویژگی‌های جدیدتری داشته باشد مثلاً کسانی که موفق می‌شوند به یک بازار جدید صادرات داشته باشند.