تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3805572
شناسه : 3805572
تاریخ :
موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر» اقتصاد ایران: ویژگی‌هایی مانند طراحی جذاب، بدنه کوچک، چهره جسور، غرش پیشرانه کم‌حجم و چابک بودن، ما را به سال ۱۹۷۲ میلادی می‌برد؛ دقیقا جایی که نخستین سیویک وارد بازارهای جهانی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در ابتدای ورود سیویک به ایالات‌متحده، این خودرو چندان مورد استقبال قرار نگرفت؛ اما طولی نکشید که نسخه‌ اسپرت و قدرتمند آن در سال ۱۹۹۷ میلادی با پسوند تایپ-آر به‌بازار عرضه شد و توانست مشتریان آمریکایی را به‌وجد آورد.

موفقیت در فروش به سبک هوندا

در ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی نسل یازدهم هوندا سیویک (که یک خودرو اسپرت کامپکت سگمنت C به‌حساب می‌آید) موسوم به FE (نسخه سدان) و FL (نسخه هاچ‌بک) به‌جهان معرفی شد. نسل یازدهم سیویک به‌خوبی با زبان طراحی جدید هوندا شکل گرفته و نخستین محصول این کمپانی صاحب‌نام ژاپنی با اِلِمان‌های زبان جدید طراحی‌اش بود.

سیویک نسل دهم اگرچه در نسخه تایپ-آر بسیار محبوب بود، اما استایل آن کمی مورد نقد قرار ‌گرفت. بر این اساس نسل یازدهم سیویک به‌لطف استفاده از خطوط تیز و مجموعه‌ای از سطوح تخت در کنار رعایت تناسبات عالی بدنه، از پرستیژ جذابی برخوردار است. همین ویژگی‌ها سبب شد بار دیگر شاهد رشد فروش سیویک و موفقیت آن در بازار رقابتی و سرسخت ایالات‌متحده باشیم.

با نگاهی به گزارش رسمی مجله حمل‌ونقل ایالات‌متحده خواهید دانست از ابتدای ژانویه تا اواخر دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، هوندا سیویک موفق به‌فروش ۲۰۰ هزار و ۳۸۱ دستگاهی در ایالات‌متحده شده است. ناگفته نماند که بخش اعظم موفقیت در فروش این خودرو به‌واسطه عرضه نسخه های-پرفورمنسی آن یعنی تایپ-آر بوده است.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

نگاهی به‌طراحی جدید سیویک

هوندا سیویک های-پرفورمنسی که با پسوند تایپ-آر معرفی می‌شود، در این مطلب بررسی می‌شود. تایپ-آر را می‌توان به اضافه شدن چاشنی هیجان و سرعت با طعم پیشرانه‌ قدرتمند بنزینی تعبیر کرد. می‌توان گفت هوندا تمام تلاشش را برای ساخت یک خودرو چابک و جسور به‌کمک راز تایپ-آر انجام داده است تا این خودرو را به‌یک سوپرلیفت‌بک جسور بدل کند.

همین مساله سبب شده است نسل ششم از تایپ-آر سیویک (موسوم به FL۵) در بازار ایالات‌متحده به‌رقیب سرسخت فولکس‌واگن گلف R، مرسدس‌بنز CLA۴۵ AMG، ب‌ام‌و M۱۳۵i و آئودی RS۳ بدل شود. بر این اساس مهندسان هوندا در نسل ششم سیویک تایپ-آر هیچ‌چیز کم نگذاشته‌اند.

با نگاهی به‌طراحی بدنه سیویک تایپ-آر نسل ششم شاهد همان استایل لیفت‌بک هستیم؛ چراکه نسخه تایپ-آر از سیویک همواره در نسخه هاچ‌بک یا همان لیفت‌بک عرضه شده است. اوج وفاداری هوندا به‌سیویک تایپ-آر را می‌توان به‌استایل لیفت‌بک آن مربوط دانست. پروفیل هوندا سیویک تایپ-آر با یک پوزه نسبتا کشیده و پشت تقریبا کوتاه، با ستون C کشیده و انحنای موجود در سقف (که حس فست‌بک کوپه بودن القا می‌کند) شکل گرفته که این ویژگی‌ها کاراکتر نافذ و جذابی به‌این خودرو می‌بخشند.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

بهره گرفتن از خطوط تیز در کنار مجموعه‌ای از سطوح تخت روی بدنه، اورهنگ‌های نسبتا بلند و قرارگیری رینگ‌های ۱۹ اینچی، حس و حال جسورانه‌ای به این لیفت‌بک تمام‌اسپرت سامورایی می‌بخشد. ناگفته نماند که طراحی سیویک تایپ-آر مشابه نسخه هاچ‌بک استاندارد است؛ با این تفاوت که قطعاتی مانند سپر جلو و عقب، رکاب‌ها و اسپویلر بزرگ روی درِ صندوق‌عقب منجر به‌ایجاد حس اسپرت‌تر برای این خودرو محبوب ژاپنی شده است.

در نمای جلو شاهد همان چراغ‌های کشیده با LED هایی به‌شکل حرف L و یک جلوپنجره متورم هستیم. درِ موتور (کاپوت) با خطوط تیز و یک ورودی هوا در میانه آن طراحی شده که در کنار جلوپنجره متورم لانه‌زنبوی مشکی پیانویی، ورودی هوای عریض در میانه سپر و دو ورودی هوای عمودی در طرفین سپر، یک چهره تهاجمی به‌نمایش درآمده است. همچنین جلوپنجره مشکی پیانویی، ورودی هوا از جنس فیبرکربن در بخش میانه کاپوت و لیپ سپر جلو و قاب‌آینه‌های مشکی پیانویی، چاشنی اسپرت بیشتری به‌سیویک تایپ-آر می‌بخشند.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

در نمای عقب، همچنان با طراحی آشنای هوندا یعنی چراغ‌های پیوسته (اصطلاحا عینکی) مواجهیم که در اوج وفاداری به‌طراحی آشنای سیویک تایپ-آر، زیبایی مسحورکننده‌ای را به‌نمایش می‌گذارند. با اضافه شدن اسپویلر T شکل بزرگ فیبرکربنی روی درِ صندوق‌عقب و اگزوزهای سه-تایی در بخش میانی (دو اگزوز طرفین، کوچک و اگزوز میانی بزرگ طراحی شده تا هیجان بیشتری به‌بیننده القا شود) و دیفیوزر بزرگ، حس هیجان و اسپرت بیشتری به‌نمای عقب سیویک تزریق شده است.

فضای داخلی؛ ترکیبی از ویژگی‌های مدرن و کلاسیک

زبان جدید طراحی فضای داخلی محصولات هوندا بی‌نظیر و تحسین‌برانگیز است. این نوع طراحی در اوج مدرن بودن از اِلِمان‌های کلاسیک برخوردار است که این امر سبب ایجاد فضای جذابی برای سرنشینان می‌شود. اگرچه اِلِمان‌های مدرن در کابین این خودرو وجود دارد، اما به‌لطف ترکیب طراحی کلاسیک با یک داشبورد متمایز، منحصربه‌فرد و فارغ از ویژگی‌های مدرن تکراری، شاهد طراحی جدید و خاصی هستیم.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

طراحی کلیت داشبورد ساده و مینیمال است. قرارگیری یک کلاستر ۱۰.۲ اینچی افقی در مقابل راننده و یک نمایشگر ۹ اینچی لمسی افقی در بالاترین بخش میانی داشبورد، حس و حال مدرنی در کابین ایجاد می‌کند. سه دکمه روتاری به‌همراه دکمه‌های فیزیکی برای تنظیمات سیستم تهویه‌مطبوع، همان حس و حال داشبوردهای شلوغ اسپرت سیویک را به‌خوبی در بیننده تداعی می‌کنند.

همچنین طراحی دریچه‌های سراسری لانه‌زنبوری، نشان تایپ آر روی دریچه سیستم تهویه‌مطبوع و کلیت طراحی داشبورد، فضای جذاب و کلاسیکی را ایجاد می‌کند. همچنین طراحی غربیلک‌فرمان سه شاخه خوش‌دست هوندا به‌همراه دسته‌دنده‌ای مشابه دسته‌ شمشیرهای سامورایی و صندلی‌های اسپرت به‌سبک جدید هوندا، هیجان را در زمان رانندگی با سیویک تایپ-آر به اوج خود می‌رسانند. نقدی که به‌طراحی داخلی هوندا سیویک تایپ-آر نسل ششم وارد می‌شود، این است که دیگر خبری از اهرم مکانیکی ترمزدستی نبوده و یک دکمه با مکانیزم الکترونیکی برای ترمز پارک در نظر گرفته شده است.

روکش قرمزرنگ صندلی‌ها و ترکیب آن با رنگ مشکی، کابین این سوپرلیفت‌بک جسور ژاپنی را بسیار اسپرت جلوه می‌دهد.

سیویک یعنی تایپ-آر

این روزها تمام محصولات اسپرت خودروسازان مطرح جهان با افت شدید حجم موتور و جایگزینی یک موتور الکتریکی مواجه شده است. در این میان هوندا به‌مشتریان خود این تعهد را داده که همچنان به‌پیشرانه قدرتمند بنزینی برای سیویک تایپ-آر وفادار باشد.

قلب تپنده سیویک تایپ-آر را یک موتور ۴ سیلندر خطی به‌حجم ۱۹۹۶ سی‌سی تشکیل می‌دهد. این موتور (که با کد K۲۰C۱ شناخته می‌شود) از نسل هشتم تکنولوژی منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌ها یعنی iVTEC برخوردار است. بر این اساس موتور K۲۰C۱ هوندا سیویک تایپ-آر دارای مشخصاتی چون نسبت تراکم ۹.۸ به یک (با توجه به‌نصب سیستم پرخوران توربوشارژ این نسبت تراکم فوق‌العاده است)، قطر پیستون ۸۶ میلی‌متری، کورس پیستون ۸۵.۹ میلی‌متری و ۱۶ عدد سوپاپ روی سه میل‌بادامک است.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

باتوجه به‌این ویژگی‌ها سیویک تایپ-آر می‌تواند حداکثر توان خروجی ۳۱۵ اسب‌بخار را در دور ۶۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر گشتاور خروجی ۴۲۰ نیوتون‌متر را در ۴ هزار آرپی‌ام فراهم کند. جالب است بدانید که چنین قدرت و گشتاوری با استفاده از سوخت بنزین با اکتان ۹۲ به‌دست می‌آید.

با استفاده از سوخت بنزین با اکتان ۸۸ حداکثر توان ۲۸۵ اسب‌بخار در ۶ هزار آرپی‌ام و حداکثر گشتاور ۳۸۵ نیوتون‌متر در ۴ هزار آرپی‌ام تولید می‌شود. همچنین بد نیست بدانید که حداکثر سرعت دور موتور یا ردلاین این پیشرانه ۷ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) بوده که می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را نیز ایجاد کند.

از سوی دیگر گیربکس ۶ سرعته دستی دنده‌ثابت با فواصل نزدیک به‌منظور انتقال قدرت و گشتاور تولیدشده به‌چرخ‌های جلو برای این خودرو در نظر گرفته شده است تا رانندگی هیجان‌انگیزی را در اختیار سرنشینانش قرار دهد. یک سیستم آماده‌سازی لانچ کنترل (سیستمی که شتاب را تسریع می‌بخشد) در نظر گرفته شده تا اگر شما پدال گاز را تا انتها فشار دهید، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت، تنها در ۵.۲ ثانیه به‌دست آید. همچنین اگر تخت‌گاز کنید، حداکثر سرعت این خودرو به ۲۷۱ کیلومتر برساعت می‌رسد. تنها نقدی که در بخش فنی به‌مهندسان هوندا وارد است، عدم طراحی سیستم چهارچرخ‌محرک یا دو دیفرانسیل بودن این سوپرلیفت‌بک جسور سامورایی است. همچنین به‌لطف طراحی سیستم اگزوز تیتانیومی، صدای غرش پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ این خودرو فوق‌العاده مهیج بوده که در نوع خود منحصربه‌فرد است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد به سبک هوندا

سیستم چهارچرخ‌دیسکی منحصربه‌فرد سفارشی برمبو از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد هوندا سیویک است. در محور جلو، دیسک‌های فیبرکربنی سرامیکی سوراخ‌دار خنک‌شونده با سیستم کالیپر چهار پیستونه و در محور عقب دیسک‌های فیبرکربنی سرامیکی سوراخ‌دار خنک‌شونده با سیستم کالیپر تک‌پیستونه نسل جدید، وظیفه ترمزگیری در این سوپرلیفت‌بک را برعهده دارند. همچنین سیستم تعلیق در محور جلو از ساختار مک‌فرسون با دو طبق بهینه‌سازی‌شده آلومینیومی و در محور عقب از ساختار مولتی‌لینک (اتصال چندگانه) با دامپرهای هیدرولیکی قابل تنظیم تشکیل شده است. به‌لطف این سیستم تعلیق و تایرهایی با سایز ۳۰/۲۶۵ و رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌شده، سواری بسیار نرمی به‌سرنشینان این خودرو هدیه می‌شود. در این خودرو از لاستیک میشلن Michelin Pilot Sport ۴S tyres استفاده شده است.

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

موفقیت هوندا با رمز «تایپ-آر»

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی هوندا سیویک تایپ-آر می‌توان به: کروزکنترل تطبیقی، ۱۲ ایربگ (دارای ایربگ نسل جدید میان سرنشینان جلو)، سیستم پایش هوشمند نقاط کور به‌همراه شناسایی عابران‌پیاده، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پیشرفته کمکی پارک، سیستم پیشرفته کمکی رانندگی در اتوبان، سیستم کنترل فواصل، دوربین ۳۶۰ درجه‌ و دوربین دید عقب، سیستم هشدار خروج ایمن از خودرو، چراغ‌های تطبیقی با گردش فرمان، فرمان برقی، سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل ضدلغزش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه با کانال‌های مجزا برای سرنشینان عقب، نمایشگر ۹ اینچی مالتی مدیا به‌همراه اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم صوتی Bose و ... اشاره کرد.

ارزش هوندا سیویک تایپ-آر از ۴۴ هزار و ۷۹۵ دلار در بازار ایالات‌متحده آغاز می‌شود.