تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3805567
شناسه : 3805567
تاریخ :
نشانه های خستگی شدید ذهنی اقتصاد ایران: فرسودگی یا خستگی ذهنی به نوعی مانند خستگی جسمانی است، با این تفاوت که به جای عضلات، ذهن شما خسته است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علائم فرسودگی ذهنی چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، فرسودگی یا خستگی ذهنی به نوعی مانند خستگی جسمانی است، با این تفاوت که به جای عضلات، ذهن شما خسته است. زمانی که برای مدتی بر روی یک کار سخت ذهنی تمرکز می کنید، این وضعیت ظاهر می شود. اگر همیشه هوشیار هستید یا استرس دارید، ممکن است این نوع خستگی مغز را احساس کنید. شغل شما، مراقبت از کودکان یا والدین سالخورده و موارد دیگر می تواند منجر به فرسودگی ذهنی شود.

نشانه های فرسودگی ذهنی عبارتند از:


شما عصبانی یا بی حوصله هستید

خستگی ذهنی می تواند روحیه شما را در وضعیت بدی قرار دهد. ممکن است دمدمی مزاج یا عصبانی باشید و بیشتر به مردم ضربه بزنید. زمانی که از نظر ذهنی تحت فشار هستید، کنترل احساساتتان دشوارتر است.


شما نمی توانید کاری انجام دهید

خستگی ذهنی می تواند تمرکز را واقعاً سخت کند. همچنین انگیزه شما را از بین می برد. ممکن است به راحتی حواس تان پرت شود یا شروع به از دست دادن فرصت ها کنید. حتی کارهای کوچک ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند.


شما دچار سرگردانی ذهنی هستید

این وضعیت می تواند شبیه سرگردانی ذهن یا خواب آلودگی باشد. توجه دقیق به کاری که انجام می دهید سخت می شود و ممکن است خیلی سریع به چیزها واکنش نشان ندهید. این احساس می تواند در شرایط خاص مانند رانندگی خطرناک باشد. 


 خوب نمی خوابید

ممکن است فکر کنید وقتی مغزتان خسته است چرت زدن راحت تر است اما همیشه اینطور نیست. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که مشاغلی با «بار کار شناختی» بالا دارند نسبت به افرادی که کار خسته‌کننده ذهنی ندارند، علائم بی‌خوابی بیشتری دارند. اگر در طول روز نمی توانید بخوابید یا واقعا خسته می شوید به پزشک خود اطلاع دهید. درمان می تواند کمک کننده باشد.

کارهای ناسالم انجام می دهید

ممکن است بیش از حد معمول شروع به نوشیدن یا مصرف مواد کنید. خستگی ذهنی همچنین می‌تواند آسیب‌های بیشتری را به کسانی که قبلاً به اختلال مصرف مواد مبتلا بوده اند، وارد کند. کارشناسان معتقد هستند که دلیل آن این است که اعتیاد به مواد مخدر بخش هایی از مغز را تغییر می دهد که به شما در مدیریت استرس و کنترل رفتارهای تکانشی کمک می کند.


افسرده هستید

ممکن است انرژی نداشته باشید یا احساس کنید در حال حرکت در حرکت آهسته هستید. برخی افراد می گویند که احساس بی حسی می کنند. این حالت می تواند انجام کارها در محل کار و یا انجام فعالیت های روزانه را سخت کند. اگر به مدت بیش از 2 هفته احساس ناامیدی دارید، به پزشک اطلاع دهید. این وضعیت می تواند نشانه ای باشد که افسردگی شما جدی تر شده است.


خیلی نگران هستید

خستگی ذهنی باعث تحریک سیستم عصبی سمپاتیک شما می شود. این حالت همان وضعیت "جنگ یا فرار" شماست. اضطراب زنگ خطری است که به شما می گوید چیزی اشتباه است. اگر همیشه از نظر ذهنی خسته هستید، ممکن است همیشه احساس وحشت یا نگرانی کنید. این اغلب در کنار علائم افسردگی اتفاق می افتد.


ورزش سخت تر می شود

کارشناسان مطمئن نیستند که چرا خستگی ذهنی بر فعالیت بدنی تأثیر می گذارد. برخی فکر می کنند تحمل شما برای ورزش ممکن است کاهش یابد. بنابراین ممکن است به نظر برسد که شما بیشتر از آنچه واقعا انجام می دهید تلاش می کنید.


عادات غذایی شما تغییر می کند

خستگی ذهنی می تواند به طرق مختلف بر اشتهای شما تأثیر بگذارد. ممکن است بیشتر از حد معمول میان وعده بخورید و به آنچه می خورید توجه نکنید. استرس همچنین می تواند شما را به خوردن غذاهای شیرین، شور یا چرب وادار کند. یا ممکن است اصلا گرسنه نباشید.

بیشتر اشتباه می کنید

غیرممکن است که کار شما همیشه بی نقص باشد اما خستگی ذهنی توانایی شما را برای گرفتن تصمیم و رفع سریع اشتباهات کاهش می دهد. این موقعیت می تواند در مشاغل خاص مانند افرادی که از ماشین آلات استفاده می کند، راننده وسیله نقلیه هستند و ... مشکلات جدی ایجاد کند.


شما احساس درد بیشتری می کنید

هر کس متفاوت است و این باعث می شود که نتوان گفت که چگونه خستگی ذهنی بر بدن شما تأثیر می گذارد. اما ممکن است دچار سردرد، درد عضلات، کمردرد یا مشکلات معده شوید. اگر یک بیماری مداوم مانند فیبرومیالژیا دارید، ممکن است کمی بیشتر از حد معمول درد داشته باشید.

برای درمان خستگی ذهنی چکار کنیم؟

استراحت کنید

اگر در طول مدت طولانی کار ذهنی استراحت کوتاهی داشته باشید، ممکن است احساس خستگی کمتری داشته باشید. زمان دقیقی برای استراحت وجود ندارد که برای همه بهترین باشد اما ممکن است بخواهید هر 1 تا 2 ساعت یکبار برای چند دقیقه استراحت کنید.

برخی افراد دوست دارند از چیزی به نام تکنیک پومودورو استفاده کنند؛ این تکنیک به شکل زیر عمل می کند:

  • تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید.
  • تمام مدت روی یک کار تمرکز کنید.
  • وقتی تایمر خاموش شد، 5 دقیقه استراحت کنید.
  • بعد از زمان 25 دقیقه ای چهارم، 15-30 دقیقه استراحت کنید.
  • تا زمانی که کارتان تمام شود (یا روز کاری شما تمام شود) این کار را تکرار کنید.


فعال شوید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اگر در طول استراحت خود ورزش کنید، ممکن است احساس انرژی بیشتری کنید. چند حرکت کششی را برای چند دقیقه امتحان کنید. یا 10-15 دقیقه پیاده روی سریع داشته باشید.

راه هایی برای آرامش پیدا کنید

اجتناب از خستگی ذهنی به طور کامل دشوار است اما شما می توانید یاد بگیرید که پاسخ آرام سازی طبیعی بدن خود را تغییر دهید. می توانید ماساژ بگیرید. یا می توانید مدیتیشن، یوگا یا چیزی به سادگی تماشای یک فیلم خنده دار را امتحان کنید. اگر به حمایت بیشتری نیاز دارید، با دوستان، خانواده یا یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید.