تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3805078
شناسه : 3805078
تاریخ :
عرضه ۴۰ هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه بین المللی محلات بی نظیر است اقتصاد ایران: محلات- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: عرضه ۴۰ هزار تن سنگ کوپ در شانزدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران(نیم ور محلات) موجب افزایش صادرات و رونق اقتصاد منطقه می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، علی جودکی عصر شنبه در نشست خبری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ نیم‌ور محلات، سنگ کوپ را سنگ نیمه فرآوری شده دانست و اظهار کرد: بخشی از فرآوری سنگ در معادن و زمان برداشت انجام می‌شود و نمی‌توان صادرات سنگ کوپ را خام فروشی قلمداد کرد.

وی ادامه داد: از دستاوردهای برگزاری نمایشگاه و میز سنگ، افزایش صادرات سنگ کوپ است و برخی از کشورها علاقمند هستند که برش خاصی را روی سنگ انجام دهند که شاید در داخل کشور امکانپذیر نباشد.

وی افزود: در سال‌های گذشته سنگ کوپ هرات به منظور فرآوری یا صادرات مجدد وارد کشور می‌شد اما زمانی واردات سنگ کوپ هرات ممنوع شد که با پیگیری‌های انجام شده این قانون اصلاح شده و به شرایط پیش از آن بازگشت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به ثبت نمایشگاه سنگ در تقویم بین‌المللی، تصریح کرد: زمانی این نمایشگاه در تقویم بین‌المللی ثبت می‌شود، رویکرد اصلی آن صادرات خواهد بود و به همین دلیل نمایشگاه را به عنوان پایانه صادراتی سنگ کشور در نظر گرفته شده است همچنین درصورتی که احداث پایانه عملیاتی شود، عدد صادرات سنگ کشور جابجا خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان صادرات سنگ کشور در مقایسه با آمارهای جهانی کم است، گفت: بیش از ۵۰۰ مهمان خارجی برای حضور در نمایشگاه، دعوت شده‌اند و برگزاری نمایشگاه‌ها و عنوان بین‌المللی آن موجب رشد صادرات شده و پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه این روند، شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات سنگ کشور باشیم.

وی عرضه ۴۰ هزار تن سنگ کوپ در نمایشگاه را در دنیا بی‌نظیر دانست و اظهار کرد: حضور بازدیدکنندگان تخصصی و عمومی در نمایشگاه و حضور آنها در منطقه موجب رونق اقتصاد منطقه خواهد شد.

جودکی، ایجاد زنجیره کامل سنگ در منطقه را نیازمند سرمایه‌گذاری کلان دانست و ادامه داد: تلاش می‌شود این زنجیره در منطقه شکل بگیرد که نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین است و پیشرفت تکنولوژی، نیاز به این سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد.

وی افزود: اگرچه در این مسیر گام‌هایی نیز برداشته شده و ۲ واحد فرآوری سنگ مستقر در محلات در دنیا منحصر به فرد بوده و مشابه آن بسیار کم است اما با این وجود بسیاری از بناهای تاریخی دنیا نیز با این سنگ‌ها بازسازی می‌شود و کشورهایی نظیر قطر، عمان و عراق نیز مشتریان سنگ‌های ایران هستند.

جودکی با بیان اینکه محل برگزاری نمایشگاه در شعاع ۳۰۰ کیلومتری ۷۰ درصد از معادن سنگ تزئینی کشور است، تصریح کرد: اگر نمایشگاه دائمی در این منطقه ایجاد شود، توانمندی صنعت سنگ و معدن کشور، در این منطقه عرضه شده و نیازی به حضور هیئت‌های خارجی در معادن نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به فراهم شدن مقدمات احداث پایانه صاراتی سنگ، گفت: سازمان توسعه تجارت آمادگی صدور مجوز را دارد که در این راستا درخواست واگذاری ۲ زمین ۱۵ هکتاری داده شده که این واگذاری در حوزه منابع طبیعی و مسکن و شهرسازی دچار چالش شده که به محض تأمین زمین، مجوز آن نیز صادر خواهد شد.

وی اظهار کرد: نمایشگاه شانزدهم به لحاظ فضا، ۳۰ درصد نسبت به دوره پیش افزایش داشته است و باید اذعان کرد این نمایشگاه هر سال بارورتر می‌شود و اولویت ما حضور نمایشگاه در تقویم بین‌المللی بود که این فرایند انجام شد و با ورود نمایشگاه به تقویم بین‌المللی، نفس برگزاری نمایشگاه اهمیت پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به تقاضاهای بین‌المللی برای حضور در نمایشگاه، ادامه داد: حضور در تقویم بین‌المللی نیازمند رعایت استانداردهای خاصی است که امسال استانداردهای ایمنی و نمایشگاهی را ارتقاع دادیم و افزایش تقاضاها نشان دهنده استاندارد مطلوب نمایشگاه است.