تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3804981
شناسه : 3804981
تاریخ :
افت قیمت خودرو در روزهای ملتهب بازار اقتصاد ایران: بازار خودرو در حوادث چند روز اخیر واکنش‌های چندان عجیبی از خود نشان نداد. هرچند که بازار طلا و ارز در این روزها به‌یک‌باره با رشد قیمت چشمگیری مواجه شد، اما خوشبختانه این روند روی بازار خودرو تاثیر چندانی نداشت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

در روزهای ملتهب بازار، با افزایش قیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومانی ارز روبه‌رو بودیم. این مساله تا حدی روی بهای خودرو نیز تاثیر گذاشت؛ اما به‌فاصله یک روز با وجود افزایش نرخ ارز، بازار خودرو کاهش قیمت قابل توجهی را تجربه کرد. این درحالی است که کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی انتظار افزایش قیمت از بازار خودرو بیشتر بود تا این‌که بازار به‌سمت روند کاهشی سوق پیدا کند.

از طرفی باید گفت قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی جدید، در نیم‌سال نخست ۱۴۰۳ با افت قابل‌ توجهی همراه بود؛ اتفاقی که به‌نظر می‌رسد علاوه‌بر ریشه داشتن در کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، با تخلیه هیجان ابتدایی و افزایش عرضه نیز در ارتباط است.

واردات خودرو به‌کشور پس از یک دوره ممنوعیت ۵ ‌ساله، در اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد شد و نیمه دوم همان سال، نخستین محموله خودروهای وارداتی به‌کشور رسید. هرچند روند واردات در سال ۱۴۰۱ بسیار کند بود و خودرو چندانی وارد کشور نشد، اما سیاستگزار در اسفند ۱۴۰۱ اقدام به‌پیش‌فروش خودروهای وارداتی کرد. پس از طی مراحل مختلف ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، درنهایت ۳۳ هزار نفر به‌عنوان متقاضی نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند.این درحالی بود که آن زمان حتی به‌اندازه همین ۳۳ هزار نفر نیز خودرو وارد کشور نشده بود. به‌هر حال پس از مشخص شدن متقاضیان نهایی، کم‌کم از قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز رونمایی شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بین قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای وارداتی فاصله بسیار زیادی شکل گرفت که بیش از هرچیزی ریشه در عطش بازار برای محصولات خارجی داشت. درواقع به‌دلیل ممنوعیت ۵ ‌ساله واردات، بازار به‌نوعی با فقر خودرو خارجی مواجه بود و خارجی‌های تازه‌وارد به‌اصطلاح حکم طلا را داشتند و طبیعی بود که قیمت‌های بسیار بالایی از سوی دارندگان حواله آن‌ها پیشنهاد می‌شد.

در فروردین امسال همزمان با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، انتظارات تورمی و قیمت ارز صعودی شد و بازار خودرو نیز روندی افزایشی به‌خود گرفت. در این بین، خودروهای وارداتی بیش از پیش با رشد قیمت مواجه شدند. در ادامه اما با فروکش کردن انتظارات تورمی و قیمت ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی نیز نزولی شد و این روند تا پایان نیم‌سال نیز ادامه داشت.

واردات خودرو به‌کشور تا همین انتهای سال گذشته نیز سرعت چندانی نداشت؛ به‌نحوی که در کل سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۲ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شد. در نیمه نخست امسال اما تقریبا دو برابر آن‌چه در کل پارسال وارد شد، خودرو خارجی به‌کشور آمد.

هرچه واردات بیشتر شد، عرضه خودروهای خارجی نیز شدت گرفت و در نتیجه، قیمت‌ها رفته‌رفته از اوج فاصله گرفتند و کمتر و کمتر شدند. در این میان البته اتفاقاتی مانند ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز در فروکش کردن هیجان قیمتی بی‌تاثیر نبود؛ هرچند این آیین‌نامه فعلا بایگانی شده و خبری از ورود دست‌دوم‌های خارجی نیست.

بدون شک اگر واردات کارکرده‌ها اجرایی می‌شد و دست‌دوم‌ها می‌آمدند، با توجه به‌افزایش عرضه، منحنی قیمت در بازار خودروهای وارداتی جدید افتی بیش از این‌ها را به‌خود می‌دید. این اتفاق اگر در نیمه دوم امسال نیز رخ دهد، ریزش قیمت در بازار نه‌فقط وارداتی‌ها، بلکه بخش مرتبط با داخلی‌ها و مدل‌های ‌مونتاژی را نیز تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

کاهش قیمت ۲۰ میلیون‌تومانی ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی (۱۴۰۲) با ۸ میلیون‌تومان کاهش ۶۷۰ میلیون‌تومان، پارس سال (دریچه برقی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۸ میلیون‌تومان، نیسان دوگانه آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۴ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (۱۴۰۱) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۹۰۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۸ میلیون‌تومان و سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۳) با ۳ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۲ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد افت قیمت ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت ام‌وی‌ام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۸۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۳۰ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۶۹۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۷ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان و جک S۳ (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۱۳۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۳۵۰ میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون‌تومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.