تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : خودرو
لینک : econews.ir/5x3804969
شناسه : 3804969
تاریخ :
خداحافظی «بنز» با دنیای تاکسی‌ ها اقتصاد ایران: در بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان با شنیدن اسم تاکسی، یک سدان مرسدس‌بنز را تصور می‌کنیم.البته این تصویر در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده و دیگر مرسدس‌بنز در بازار تاکسی‌ها چندان فعال و پرررنگ نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

البته به‌نظر می‌رسد این کاهش فروش چشمگیر، یک تصمیم استراتژیک باشد و نه یک اتفاق. فروش تاکسی‌های مرسدس‌بنز از ژانویه تا آگوست امسال برابر ۴۹۷ دستگاه بوده که نسبت‌به مدت مشابه سال قبل (با تعداد ۱۷۳۰ دستگاه) افت ۷۱درصدی را نشان می‌دهد.

طبق داده‌های روزنامه آلمانی Handelsblatt، در ۸ماه سال ۲۰۲۴ تعداد ۴۹۷ دستگاه تاکسی بنز فروخته شده است، که عبارتنداز ۱۲۷ دستگاه بنز کلاس E (افت ۹۰درصدی) و یک دستگاه بنز کلاس B (افت ۹۵درصدی). بنابراین تنها مینی‌ون ویتو توانست تا حدودی محبوبیت خود را حفظ کند.

روندی که رنگ شهرها را تغییر داد

به طور کلی سهم شرکت مرسدس‌بنز از بازار تاکسی آلمان از ۵۲درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۸درصد در سال ۲۰۲۳ رسید. طبق اطلاعات امسال، این سهم اکنون تنها به ۱۳درصد رسیده است.

حالا فولکس‌واگن در صدر جدول بازار تاکسی قرار دارد و موفقیتش به‌خاطر مدل‌های توران و کدی است. حتی اکنون شرکت تویوتا تاکسی‌های بیشتری نسبت‌به بنز می‌فروشد و مدل‌های تاکسی آن کرولا و راو۴ است. دایملر در سال ۱۸۹۶ تاکسی مدرن را اختراع کرد و اولین شرکتی بود که یک کالسکه موتوری را به تاکسی‌متر مجهز کرد. بنز تا اواخر دهه ۲۰۱۰ میلادی، با افتخار با صنعت تاکسی همکاری داشت. اکنون این کاهش احتمالا به دلیل تغییر استراتژیک در تاکسی است.

سال گذشته مدیرعامل مرسدس‌بنز اعلام کرد این برند ارائه تاکسی‌های کارخانه را متوقف می‌کند و دیگر خبری از تخفیف‌های ویژه به اپراتورهای تاکسی نیست.

یکی از مدیران مرسدس‌بنز نیز اشاره کرد تاکسی‌ها با اهداف و استانداردهای لوکس این شرکت مطابقت ندارند و همچنین رقبای بنز، مانند ب‌ام‌و و آئودی نیز در این بخش فعالیت ندارند. یکی دیگر از عوامل بازدارنده مرسدس‌بنز در این بخش، بازار محدود تاکسی در آلمان است.

سالانه تنها ۶ تا ۷هزار دستگاه تاکسی جدید ثبت‌نام می‌شود که در مقایسه با فروش ۲.۸میلیون دستگاهی خودرو سواری بسیار ناچیز است.

مرسدس همچنان به ارائه خدمات لیموزین برای Eکلاس ادامه می‌دهد، اما تبدیل تاکسی‌های آینده باید توسط شرکت‌های ثالث صورت گیرد.

استدلال دیگری در این زمینه وجود دارد؛ اینکه بازار تاکسی هرچند کوچک باشد اما با ارائه فرصت تجربه به عموم مردم، به افزایش فروش برندها کمک می‌کند. اما درباره مرسدس‌بنز، واضح است دیگر این استراتژی را دنبال نمی‌کند.

خداحافظی «بنز» با دنیای تاکسی‌ ها

ایده‌های ۸سال پیش

هشت‌سال پیش مرسدس‌بنز وعده عرضه اولین خودروهای خودران سطح ۴ و ۵ در قالب تاکسی را از سال ۲۰۲۰ داد. اما حالا با اطمینان می‌توان از ظهور خودروهای خودران در آینده‌ای نزدیک سخن گفت. نه‌تنها غول‌های فناوری مثل گوگل و تسلا در توسعه فناوری خودران تلاش می‌کنند بلکه خودروسازهای باسابقه‌ای همچون جنرال‌موتورز و فورد هم در این زمینه فعال هستند.

مسلما زمان زیادی لازم است تا اشخاص حقیقی بتوانند خودرویی خودران خریداری کنند؛ در واقع قیمت زیاد در زمان عرضه اولیه، مانع می‌شود ربات‌های خودمختار بین مردم جا باز کنند و تجربه سواری آن‌ها عمومی و فراگیر شود.

اُلا کوالنیوس، سرپرست گروه تحقیقات دایملر و توسعه خودروهای مرسدس بنز اعتقاد دارد که راه‌حل این مساله، ظهور خودروهای خودران به‌صورت تاکسی است؛ چراکه خودروهای شخصی با این فناوری بسیار پرهزینه خواهند بود.

به‌گفته او تعداد حسگرهایی که باید روی خودرو نصب شوند، قدرت محاسباتی آن‌ها و سایر امکانات، ده‌ها هزار دلار هزینه برای خودروهای خودران رقم می‌زنند. در چنین شرایطی راه بهره‌برداری مناسب و کسب منفعت از این پروژه، استفاده از تاکسی‌های خودران (در تعداد ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ یا حتی ۱۰۰۰ دستگاه) در شهر یا بخش‌هایی از یک منطقه‌ی خاص است. این کارشناس معتقد است با ارائه تاکسی‌سرویس به‌جای فروش خودروهای خودران به‌صورت شخصی، مرسدس‌بنز پول‌سازی‌ سریع‌تری خواهد داشت.

وی ادامه داد: از طریق عدم نیاز به پرداخت حقوق راننده، هزینه‌های این پروژه به‌سرعت تامین می‌شود. پس ابتدا برای تولید تاکسی‌هایی خودران سطح ۴ و ۵ (تمام خودران) تلاش می‌کنیم. تجاری‌سازی این برنامه، بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ و در واقع در زمان رونمایی آن انجام می‌شود. این اقدام از طریق خدمت‌رسان‌های حرکتی ما یا تحت همکاری با سایر شرکت‌های خدمات حمل‌ونقل صورت می‌گیرد.»

بررسی دوباره این گفته‌ها می‌تواند نشانه آن باشد که فارغ از شکست بنز در عمل به وعده‌های فناوری‌محور، فاصله‌گذاری فعلی با تاکسی‌های شهری می‌تواند استراتژیک و برای حضور مجدد در عصر خودران‌ها باشد.