تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : چهره ها
لینک : econews.ir/5x3804944
شناسه : 3804944
تاریخ :
واکنش ایروان به اظهارنظر «الهام علی‌اف» اقتصاد ایران: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری ارمنستان به اظهارات اخیر رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره ایروان واکنش نشان داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آرمن‌پرس، آنی بدلیان، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری ارمنستان در واکنش به اظهارات الهام علی‌اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درباره آنچه تهدیدهای ایروان خوانده است، گفت که ایروان علیه هیچکدام از همسایگانش نیت خصمانه‌ای ندارد.

بدلیان در واکنش به این پرسش که از افزایش اظهارات خصمانه باکو چه برداشتی دارد، گفت: ایروان بارها در بالاترین سطوح تاکید کرده است که علیه هیچکدام از همسایگانش نیت خصمانه‌ای ندارد و تمامیت ارضی تمام آنها را به رسمیت می‌شناسد و هیچ ادعا و مناقشه ارضی ندارد.

وی همچنین بر تصمیم اخیر دادگاه قانون اساسی ارمنستان درباره پیروی مقررات حاکم بر فعالیت‌های مشترک کمیسون‌های مرزبندی ایروان و باکو از قانون اساسی ارمنستان، ادعاها درباره اینکه قانون اساسی این کشور حاوی ادعاهای ارضی علیه همسایگانش است را رد کرد.

وی افزود: ارمنستان همچنین اعلام کرده که به‌رغم اینکه برخی از بخش‌های قلمروی این کشور توسط جمهوری آذربایجان اشغال شده است، هیچ تمایل یا دستور کاری درباره بازگرداندن این نواحی از طریق نظامی ندارد زیرا مقررات مذکور، تمامی فرصت‌ها برای رسیدگی و حل و فصل صلح‌آمیز مشکلات را از طریق مذاکره فراهم می‌کند.

دیپلمات ارمنستانی اضافه کرد: درباره تسلیحات نیز، منشور سازمان ملل متحد برای هر کشوری حق دفاع از خود قائل می‌شود. ضمن اینکه، بر اساس قوانین بین‌المللی، همه کشورها باید از شهروندان‌شان محافظت کنند. ارمنستان تجهیزات و تسلیحات را صرفاً برای دفاع از خود و تحقق مسئولیت محافظت از شهروندانش تهیه می‌کند. در عین حال، همانطور که رئیس جمهور جمهوری آذربایجان گفته، زرادخانه تسلیحات دفاعی آذربایجان به مراتب از ارمنستان بیشتر است.

وی در واکنش به اینکه با توجه به اظهارات علی‌اف، آیا جمهوری آذربایجان خود را برای درگیری با ارمنستان مهیا می‌کند، گفت: پیدا کردن جوابی برای این سوال مهم است زیرا این پاسخ به ارزیابی نگرانی‌هایی کمک می‌کند که ممکن است جمهوری  آذربایجان از آن در کنفرانس آتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد در باکو به عنوان بهانه برای تجاوز نظامی جدید علیه ارمنستان استفاده کند و مسئولیت‌پذیری سیاسی خود را بین سران خارجی ترویج دهد.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم که به‌جای لفاظی خصمانه، باید بر حل و فصل مساله امضای پیمان صلح در اسرع وقت و مذاکره بر سر سایر موضوعات نه تنها به طور عملی بلکه ذیل شروط قانونی صلح تمرکز کنیم.