تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3804853
شناسه : 3804853
تاریخ :
هدف ما تثبیت لایه لئو و دسترسی قدرتمندانه به مدار ژئو است اقتصاد ایران: وزیر ارتباطات گفت:‌ دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید هم‌افزایی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم به عمق بیشتری در این حوزه دست یابیم و به تثبیت جایگاه خود در مدار لئو و دسترسی به مدارهای بالاتر و ژئو برسیم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، ستار هاشمی؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا در پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: همان‌طور که در برنامه خودمان در بحث اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی گفتیم، یکی از موضوعاتی که در دولت چهاردهم به صورت ویژه دنبال خواهد شد، توسعه صنعت فضایی است که در سال‌های آینده به طور جدی پیگیری می‌شود.

وی گفت: وقتی صحبت از صنعت فضایی می‌کنیم، این صنعت دو وجه بسیار مهم دارد: یکی حوزه اقتدار و دیگری حوزه اقتصاد. هر دوی این وجوه باید به‌صورت توأمان مورد توجه قرار گیرند. اگر به هرکدام از این دو موضوع بپردازیم، یک زیرساخت پایه‌ای و مهم وجود دارد که نیروی انسانی است و در صحبت‌های آقای سالاریه نیز به این نکته اشاره شد.

هاشمی تصریح کرد: مهم‌ترین رکن توسعه این صنعت، حفظ و نگهداشت نیروی انسانی است. یکی از دلایلی که از دکتر سالاریه درخواست کردم در ادامه مسیر به ما کمک کنند، توجه ویژه رئیس‌جمهور به بخش خصوصی است. اتکا به بخش خصوصی و ارتقای ظرفیت‌های آن، که خبرهای خوبی از سوی دکتر سالاریه اعلام شد، جای تقدیر دارد.

وزیر ارتباطات گفت: حوزه اثرگذاری صنعت فضایی بسیار وسیع است و علوم مختلفی از علوم پایه تا حوزه‌های مختلف مهندسی را در بر می‌گیرد. ما پنجشنبه در کنار رتبه‌های برتر کنکور دقایقی را گذراندیم و به آنها قول دادیم که ظرفیت‌های مختلف وزارت ارتباطات را به آن‌ها معرفی کنیم. یکی از قول‌هایی که به این عزیزان داده‌ایم، برنامه‌ریزی برای بازدید از سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی است.

وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم ما، تحقق دولت الکترونیک است. با وجود تلاش‌های زیادی که شده، مردم هنوز این موضوع را در زندگی خود کمتر احساس کرده‌اند. دولت الکترونیک سه رکن اساسی دارد: هویت‌بخشی به افراد، شناسنامه‌دار کردن حوزه‌های کسب‌وکار و مدیریت سرزمین. استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، مانند تصاویر ماهواره خیام، می‌تواند در تعیین تکلیف اراضی کشور بسیار کمک‌کننده باشد تا به این سوال اساسی حکمرانی پاسخ دهیم که چه کسی در کجا چه کاری انجام می‌دهد؟

هاشمی گفت: برای هدفمند کردن خدمات، افزایش بهره‌وری، و مدیریت مؤثر، داده‌های دقیق و موثق نیاز داریم. بدون این داده‌ها، امکان برنامه‌ریزی و حکمرانی وجود ندارد. این داده‌ها باید با استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین تکمیل شوند. یکی از عرصه‌هایی که تحلیل داده و لایه‌های عمیق هوش مصنوعی می‌تواند تحقق یابد، همین صنعت فضایی است.

وی گفت: هم‌افزایی میان سازمان فضایی و دیگر نهادها ضروری است. اقدامات جزیره‌ای مانع از بهره‌وری کامل از ظرفیت‌های موجود می‌شود.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: ما اکنون نیاز داریم به برنامه‌ها و اقدامات گذشته بازنگری کنیم و از درس‌های آموخته‌شده بهره بگیریم. دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید هم‌افزایی بیشتری داشته باشند تا بتوانیم به عمق بیشتری در این حوزه دست یابیم و به تثبیت جایگاه خود در مدار لئو و دسترسی به مدارهای بالاتر و ژئو برسیم.

انتهای پیام/