تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3804778
شناسه : 3804778
تاریخ :
مسأله کودک باید به مسأله جاری سطوح جامعه تبدیل شود اقتصاد ایران: مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست خبری هفته ملی کودک گفت: مسأله کودک باید به مسأله جاری در همه سطوح جامعه تبدیل شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری هفته ملی کودک امروز شنبه ۱۴ مهر با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل این‌کانون برگزار شد.

علامتی در ابتدای این‌نشست ضمن گرامیداشت یاد شهیدان سید حسن نصرالله و عباس نیلفروشان با اشاره به نمازجمعه روز گذشته به امامت رهبر معظم انقلاب، گفت: بچه‌ها باذوق و شوق در نمازجمعه دیروز حضور داشتند و ما هم از خانواده‌ها دعوت کردیم و آنها به‌صورت خودجوش در این مراسم با کودکان حضور داشتند.

وی ادامه داد: در سال ۱۹۲۵ نمایندگان کشورهای مختلف در ژنو برای رفاه کودکان دور هم جمع شدند و مقرر شد هر کشوری متناسب با شرایط، هویت، زیست‌بوم خود، روزی را به نام روز ملی کودک نام‌گذاری کند.در ایران هم در سال ۱۳۷۲ روز ۱۶ مهر به‌عنوان روز ملی کودک پیشنهاد شد و بعداً در تقویم هم ثبت شد و از سال ۱۳۹۳ کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان مسئولیت برگزاری برنامه‌های این روز را دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: همان‌طور که گفتم فلسفه هفته ملی کودک، رفاه کودکان است و بعدها به‌تناسب، موضوعات دیگر اضافه شد. در این راستا نشست‌های مختلف داشتیم و از امروز رسماً برنامه‌های هفته ملی کودک در سراسر کشور شروع شده است. در هفته ملی کودک فقط دنبال اجرای چند برنامه نیستیم بلکه هر روز و هر ساعت ما باید توجه به کودک باشد. آینده ما را کودکان می‌سازند و سرمایه‌گذاری برای کودک بسیار مهم است و در این راستا به دنبال این هستیم که مسئله کودک به مسئله جاری در همه سطوح جامعه تبدیل شود.

علامتی با بیان اینکه شعار هفته ملی کودک، «برای کودکان، برای آینده» نام دارد، گفت: باید به برجسته‌سازی افکار عمومی و نگاه مسئولان به حوزه کودک بپردازیم و به همگرایی حوزه‌های مردمی و دولتی در حوزه کودک اقدام کنیم. جریان غزه نشان می‌دهد که صدای کودک می‌تواند جریان جهانی باشد و ما برای حمایت کودکان غزه، برنامه‌های متعددی داشتیم و ادامه هم دارد. طبیعی است که کودکان از حقوق خود شناختی ندارند و باید برای استیفای حقوق کودک، جامعه را متوجه کودک کرد.

وی با تأکید بر توجه به میزان دسترسی کودکان در مناطق محروم به امکانات، گفت: تماشاخانه‌های سیار را برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم پیش‌بینی کردیم. قرار شد با نهادهای مرتبط با کودک، جلسات مستمری در طول سال داشته باشیم و همچنین از ظرفیت‌های مردمی در این زمینه استفاده کنیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه گفت: مخاطبان ما در هفته ملی کودک شامل کودکان، مربیان و خانواده‌ها هستند. دستگاه‌های مختلفی برای برنامه‌های هفته ملی کودک با ما همکاری دارند که می‌توان به وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت کشور، وزارت ارشاد، وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری، وزارت ورزش، صداوسیما، کمیته امداد، شهرداری‌ها، نهاد کتابخانه‌های عمومی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. هفته ملی کودک از ۱۴ تا ۲۰ مهر برگزار می‌شود. برنامه‌ها را در دو سطح در نظر گرفتیم که برنامه‌ها برای کودکان شامل رایگان شدن ثبت‌نام در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ارائه خدمات کانون زبان، اهدای کتاب، بازدیدها و اردوها، نمایش کودک، سینمای کودک، بازدید از پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب و… است.

علامتی گفت: سطح دوم برنامه‌های درباره کودک است. مخاطب برنامه‌های درباره کودک شامل مربیان، خانواده‌ها و مسئولان هستند که در این راستا نشست فعالان حوزه کودک و نوجوان، انواع نشست‌های علمی و ترویجی درباره کودک و نوجوان، رونمایی کتاب و شوراهای مشورتی پیش‌بینی شده است. در هفته آینده کانون علوم و فناوری‌های نوین ایران برای کودکان و نوجوانان افتتاح می‌کنیم که در این راستا یک سال بررسی و کاوش انجام دادیم که این کانون به علوم و فنون روز مثل هوش مصنوعی می‌پردازد.

وی افزود: اختتامیه جشنواره نقاشی کودکان ایران و چین سه‌شنبه این هفته برگزار می‌شود. ظرف چند روز آینده برای کودکان سندرم داون مرکزی را افتتاح کنیم و همچنین برنامه‌هایی نیز به طور ویژه و اختصاصی برای کودکان کار، نوجوانان کانون اصلاح و تربیت و کودکان شهدای حرم پیش‌بینی شده است. روز ۱۴ مهر با عنوان «برای خانواده کودکان، برای آینده‌ای امن‌تر و آرام‌تر»، روز ۱۵ مهر با عنوان «برای محیط‌زیست کودکان، برای آینده‌ای پاک‌تر و سالم‌تر»، روز ۱۶ مهر با عنوان «برای رشد و شکوفایی کودکان، برای آینده‌ای پیشرفته‌تر»، روز ۱۷ مهر با عنوان «برای شنیده‌شدن کودکان، برای آینده‌ای مسئولانه‌تر»، روز ۱۸ مهر با عنوان «برای برابری کودکان، برای آینده‌ای عادلانه‌تر»، روز ۱۹ مهر با عنوان «برای هویت کودکان، برای آینده‌ای روشن‌تر»، روز ۲۰ مهر با عنوان برای رفاه کودکان، برای آینده‌ای باکیفیت و آسایش بالاتر، نامگذاری شده است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری در ادامه درباره حمایت از اسباب‌بازی داخلی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: در برنامه‌ها سیاست ما تولی‌گری است و تصدی‌گری را کم کردیم به سمت تسهیل‌گری، حمایت و تنظیم‌گری می‌رویم. در این راستا ۱۲۰ شرکت تولیدکننده داخلی اسباب‌بازی است و با آنها کار می‌کنیم و از آنها حمایت یعنی خرید می‌کنیم. در حوزه سینما نیز مشارکت‌هایی داریم که به‌عنوان مثال فیلم باغ کیانوش محصول باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از آبان روی پرده سینما می‌رود. همچنین فیلم سینمایی «در آغوش درخت» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان سینمایی سوره به‌عنوان نماینده ایران به اسکار رفت.