تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3804716
شناسه : 3804716
تاریخ :
لزوم نصب ایستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر اقتصاد ایران: رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به اقدامات مهم برای مقابله با تغییرات اقلیمی، از تصویب نصب ایستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر خبر داد. این تصمیم در جهت بهبود کیفیت هوا و حفظ سلامت عمومی اتخاذ شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر محمد اسماعیل مطلق، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، در همایش «بهداشت محیط» و «ایجاد جوامع تاب‌آور از طریق کاهش خطر بلایا و تغییر اقلیم» که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به تلاش‌های گسترده‌ای که در حوزه بهداشت محیط انجام شده اشاره کرد و از تمامی مهندسان و متخصصان این عرصه قدردانی کرد.

وی در سخنان خود به اهمیت مهندسی بهداشت محیط و نقش کلیدی آن در تأمین سلامت عمومی پرداخت و اظهار داشت: «مهندسی بهداشت محیط، یکی از پایه‌های اساسی در برقراری و حفظ سلامت جامعه است که نقش بی‌بدیلی در شناسایی و کنترل عوامل زیان‌بار محیطی همچون آلودگی هوا و آب ایفا می‌کند. این حرفه از گذشته تاکنون منشاء اثرات مهمی در ارتقاء بهداشت عمومی بوده است.»

دکتر مطلق تأکید کرد که حکمرانی موثر در بهداشت محیط از عوامل کلیدی در دستیابی به سلامت عمومی پایدار است و تصریح کرد: «حکمرانی در بهداشت محیط باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه بر حفاظت از سلامت جامعه و جلوگیری از شیوع بیماری‌های ناشی از عوامل محیطی، به عدالت اجتماعی نیز توجه شود. همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه آموزش، پژوهش و توسعه ظرفیت‌های انسانی در حوزه بهداشت محیط می‌تواند نقشی اساسی در بهبود این شرایط ایفا کند.»

وی ادامه داد: «از طریق این حکمرانی می‌توان از کاهش هزینه‌های بهداشتی ناشی از بیماری‌های قابل پیشگیری و نیز از دسترسی عادلانه افراد به محیط زیست سالم اطمینان حاصل کرد.»

رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با اشاره به تغییرات اقلیمی به عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های قرن، خاطرنشان کرد: «تغییرات اقلیمی یکی از تهدیدات اساسی برای سلامت جوامع است و شعار امسال روز جهانی بهداشت محیط نیز با محوریت "ایجاد جوامع تاب‌آور از طریق کاهش خطر بلایا و تغییر اقلیم" انتخاب شده است که نشانگر اهمیت این مسأله است.»

وی همچنین از تدوین سند راهبردی «سلامت و تغییر اقلیم» و سند «مدیریت خطر حوادث و سوانح در نظام سلامت» خبر داد و افزود که این اسناد در جلسات آینده شورای عالی سلامت و امنیت غذایی بررسی و مطرح خواهند شد.

دکتر مطلق به برخی از مصوبات مهم شورای عالی سلامت و امنیت غذایی اشاره کرد و از نصب ایستگاه‌های جدید پایش آلودگی هوا در شهرهای بالای ۳۰۰ هزار نفر به عنوان یکی از این مصوبات یاد کرد. وی تأکید کرد: «این ایستگاه‌ها به منظور پایش مستمر کیفیت هوا و شناسایی آلاینده‌های خطرناک نصب می‌شوند تا بتوان به موقع اقداماتی برای بهبود کیفیت هوا و کاهش اثرات مخرب آن بر سلامت عمومی انجام داد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد که اقدامات دیگری نیز در دست اجراست، از جمله ایجاد سامانه جامع بهداشت محیط، تدوین استانداردهای پیوست سلامت، مدیریت پسماندهای کشاورزی و کاهش آلاینده‌ها و سموم در محصولات کشاورزی که همگی در جهت بهبود وضعیت بهداشت محیط و ارتقاء سلامت جامعه به کار گرفته شده‌اند.