تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اخبارشرکت ها
لینک : econews.ir/5x3804672
شناسه : 3804672
تاریخ :
چطور بدون دانش مالی در بورس سرمایه گذاری کنیم؟ اقتصاد ایران: بازار سرمایه در بلند مدت از سایر کلاس‌های دارایی رسمی سوددهی بالاتری دارد. اما سرمایه گذارانی که بدون دانش مالی وارد این بازار می‌شوند ممکن است دچار ضرر شوند!

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

اخبار شرکت ها - بازار سرمایه در بلند مدت از سایر کلاس‌های دارایی رسمی سوددهی بالاتری دارد. اما سرمایه گذارانی که بدون دانش مالی وارد این بازار می‌شوند ممکن است دچار ضرر شوند! برای سرمایه گذارانی که دانش مالی ندارند و تمایل دارند از بازار سهام سودمند شوند، بهتر است در صندوق‌های سرمایه گذاری، شروع به سرمایه گذاری کنند.

انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

برای شروع سرمایه گذاری در بورس دو روش وجود دارد، سرمایه گذاری مستقیم و سرمایه گذاری غیر مستقیم.

برای سرمایه گذاری مستقیم در بورس، فرد سرمایه گذار باید دانش اقتصادی و معاملاتی بالایی داشته باشد تا بتواند روزانه بازار را رصد و تحلیل کند. اما برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس، فرد سرمایه‌گذار نیازی به رصد روزانه و تحلیل سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس ندارد.

سرمایه گذاری بدون دانش مالی در بورس

سرمایه گذاری مستقیم در بورس و خرید سهام بورسی

سرمایه گذاری مستقیم در بورس یعنی سرمایه گذار با اتکا به دانش اقتصادی خود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را تحلیل می‌کند و سهامی که پتانسیل رشد قیمتی را دارند تشخیص می‌دهد و سپس سرمایه گذاری خود را شروع می‌کند. اما این کار ریسک بالایی دارد. زیرا ممکن است سرمایه گذار به اندازه کافی دانش اقتصادی، معاملاتی و زمان کافی برای رصد بازار نداشته باشد. در این شرایط فرد ممکن است به دلیل تحلیل نادرست، در زمان اصلاح بازار دچار رفتار گله‌ای شود و سهام خود را با ضرر بفروشد.

سرمایه گذاری غیر مستقیم و خرید صندوق ها

بسیاری از افراد جامعه تمایل دارند که از رشد بازار سهام بهره‌مند شوند. اما بنا به شرایطی همچون نداشتن زمان و دانش کافی، نمی توانند وارد این بازار شوند. این در حالی است که چنین افرادی می‌توانند با سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس از رشد بازار سهام بهره‌مند شوند. بنابراین سرمایه گذاران باید در صندوق های سرمایه گذاری شروع به فعالیت کنند. زیرا صندوق‌های سرمایه گذاری بنا به هدف تشکیل آن‌ها می‌توانند بخش یا صنعت خاصی از بازار را پوشش دهند. از سوی دیگر برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری مختص به سرمایه گذاری در کالا، همچون طلا و زعفران هستند.

سرمایه گذاری بدون دانش بورسی چطور انجام می شود؟

برای اینکه بدون دانش بورسی در بازار اوراق بهادار سرمایه گذاری کنیم دو راه وجود دارد، شرکت‌های سبد گردان و صندوق‌های سرمایه گذاری.

سرمایه گذاری بدون دانش بورسی

شرکت‌های سبدگردان

سبد گردانی روشی بسیار خوب برای کسب از بازار سرمایه است. زیرا شرکت‌های سبد گردانی با توجه به قوانین سازمان بورس عمل می‌کنند و مدیران این شرکت‌ها از افراد با تجربه و دارای دانش اقتصادی تشکیل شده‌اند و بصورت ویژه اقدام به انتخاب سهام در سبد سرمایه گذاری می‌کنند، تا سرمایه گذاران بتوانند بیشترین میزان سود را از بازار کسب کنند. هر کدام از شرکت‌های سبد گردان حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز را تعیین کرده‌اند. برخی از شرکت‌های سبد گردان حداقل سرمایه آورده را 10 ، 30 و 50 میلیون تعیین کرده‌اند.

صندوق های سرمایه گذاری

همانگونه که گفته شد صندوق‌های سرمایه گذاری بنا به هدف تشکیل آن‌ها دارای سبد سرمایه گذاری متفاوت هستند. این صندوق‌ها به دلیل تنوع بالایی که دارند برای افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیر یا شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند، می‌توانند مناسب باشند.

سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت؛ با ریسک کم!

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری، صندوق‌ درآمد ثابت است. این صندوق‌های سرمایه گذاری برای افرادی که تمایل دارند یک سرمایه گذاری با ریسک بسیار کم و سود بالاتر از بانک داشته باشند، مناسب است. زیرا صندوق‌های با درآمد ثابت به دلیل اینکه بیشترین حجم سبد سرمایه گذاری آن‌ها از اوراق با درآمد ثابت و سپرده بانکی تشکیل شده است، ریسک سرمایه گذاری بسیار کمی دارند. از سوی دیگر سودی که چنین صندوق‌هایی به سرمایه گذاران ارائه ‌می‌دهند بالاتر از بانک است. در نتیجه سرمایه گذارانی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک گریزی دارند و تمایلی به پذیرش نوسانات قیمتی بازار نیستند مناسب خواهد بود.

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

سرمایه گذاری در صندوق های طلا

صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا از لحاظ اقتصادی بهینه‌تر و به‌صرفه‌تر از سرمایه گذاری در طلای فیزیکی هستند. زیرا سرمایه گذاری در طلای فیزیکی همچون طلای 18 عیار دارای هزینه‌های جانبی همچون اجرت ساخت طلا، مالیات بر ارزش افزوده و سود فروشنده هستند. اما برای سرمایه گذاری در صندوق طلا، فرد سرمایه گذار لازم نیست چنین هزینه‌های اضافی را متحمل شود. خرید طلای فیزیکی اعم از طلای 18 عیار و انواع سکه‌های طلا همواره در معرض ریسک به سرقت رفتن قرار دارند. اما صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا به دلیل اینکه معاملات آن‌ها بصورت آنلاین است، هرگز گرفتار ریسک به سرقت رفتن نمی‌شوند.

از سوی دیگر خرید آب شده ریسک جعل عیار طلا را دارد. یعنی، ممکن است شما یک طلای آب شده بخرید اما عیار اعلامی آن با عیار واقعی طلا یکی نباشد. این در حالی است با سرمایه گذاری در صندوق طلا شما به هیچ وجه دچار چنین ریسکی نخواهید شد.

سرمایه گذاری در صندوق های سهامی

صندوق های سهامی یکی از انواع صندوق های سرمایه گذاری هستند که در بلند مدت بازده خوبی دارند. این گونه صندوق‌های سرمایه گذاری 95 درصد از پورتفولیوی آن‌ها از سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و حق تقدم سهام تشکیل شده است. صندوق سهامی برای سرمایه گذارانی که دانش اقتصادی و زمان لازم برای رصد و تحلیل بازار ندارند بهتر از خرید مستقیم سهام است. زیرا صندوق‌ سهامی مدیر دارد و مدیر صندوق بصورت روزانه بازار را رصد می‌کند و سهامی که پتانسیل سود آوری و رشد قیمتی دارند را برای سبد سرمایه گذاری صندوق انتخاب می‌کنند.

در نتیجه صندوق سهامی این توانایی را دارد که در زمان رشد بازار، رشد بیشتری از کلیت بازار داشته باشد. صندوق‌های سهامی به دلیل اینکه از سبد سرمایه گذاری آن از سهام و حق تقدم سهام تشکیل شده است ریسک سرمایه گذاری بالایی دارند و برای افرادی که شخصیت سرمایه گذاری ریسک پذیر و دید سرمایه گذاری آن‌ها بلند مدت است، مناسب هستند.