تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3804631
شناسه : 3804631
تاریخ :
ابداع طرحی نوین برای سپرده‌های قرض‌الحسنه مردمی اقتصاد ایران: بانک‌ها و مؤسسات مالی با گردش پول مشتریان، سودی به آنها برمی‌گرداند، اما طرح ابداعی جوان مینوشهری به نحوه دیگری عمل می‌کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، بانک‌ها و مؤسسات مالی با گردش پول مشتریان، سودی به آنها برمی‌گرداند؛ اما طرح ابداعی جوان مینوشهری به نحوه دیگری عمل می‌کند.

مجتبی عباسی اهل شهرستان مینوشهر واقع در استان گلستان است. فعالیت‌های آن‌ها حول محور مسائل مالی و بیشتر وام‌های قرض‌الحسنه بود؛ از این رو با مشورت گرفتن از تعدادی دوستان سیستمی به نام «آنتی بانک» شکل گرفت.

نحوه کار آن‌ها متفاوت بود. در یک صندوق خانگی یا فامیلی متشکل از ۱۰ نفر، قرعه‌کشی می‌شود و وام می‌دهند. در سیستم آنتی‌بانک، مجموع پول اعضا را در صندوق قرض‌الحسنه می‌گذارند و از محل اعتبار آن، برای هر یک از اعضا وام می‌دهند.

اول نسخه نمونه این طرح را با وام ۲ میلیونی انجام دادند و در ۱۲ ماه به همه ۲ بار وام دادند. خیلی از افرادی که در صندوق‌های دیگر بودند نیز از این الگو تبعیت کردند. وظیفه صندوق‌های سنتی درست مانند کاری که بانک می‌کند، ماندن سپرده در حساب و سوددهی است، پولی که نمی‌توان گفت منبع آن از کجا است.

یک فرد کشاورز می‌گفت ۵۰ میلیون دارم و می‌خواهم در بانک بگذارم، اما این پول را به ما سپرد و دیگران نیز به واسطه آن سود کردند.

تشکیل استودیو مجازی با هدف ارتباط با مسئولین

از دیگر فعالیت‌های مثبت در حوزه مطالبه‌گری، همسو شدن جامعه هدف در راستای کارهای مردمی است. به همین دلیل این گروه هر چهارشنبه یک برنامه زنده در استودیو مجازی دارند و هر هفته یک مسئول را روی خط می‌ورند و او را به چالش می‌کشند تا در مورد مشکلات و دغدغه‌های مردم پاسخگو باشد.