تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3804614
شناسه : 3804614
تاریخ :
«هزینه بالا» تعداد پیوندهای کلیه را در زنجان ۴۳ درصد کاهش داد اقتصاد ایران: زنجان-مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان گفت: «هزینه بالا» تعداد پیوندهای کلیه را در زنجان ۴۳ درصد کاهش داد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا طهماسبی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۳۴ بیمار دیالیزی، پیوندی و مراقبتی تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان قرار دارند افزود: طی ۶ ماهه سال جاری ۳۶ بیمار دیالیزی و مراقبتی به بیماران تحت پوشش این انجمن اضافه شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۲ بیمار دیالیزی تحت پوشش در سطح استان وجود دارد اظهار داشت: از این تعداد ۲۶۴ نفر را آقایان و ۱۸۸ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

این مسؤول ادامه داد: به تفکیک شهرستانی نیز در شهر زنجان با ۳۰۰ بیمار دیالیزی بیشترین و سپس در خرمدره ۵۵ نفر، ابهر ۳۶، خدابنده ۳۴، طارم ۱۷ نفر و ایجرود ۱۰ بیمار دیالیزی تحت پوشش این خیریه قرار دارند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با اشاره به اینکه در بازه زمانی یاد شده ۶۸ بیمار دیالیزی در این مرکز پذیرش شده است، گفت: متأسفانه نسبت به مشابه سال قبل با افزایش ۱۲ نفری پذیرش بیمار ثبت شده که علت بیماری این بیماران بیشتر از ناحیه سایر بیماری‌هایی از جمله بیماری پولیکیستیک، مادر زادی، سنگ کلیه و غیره سپس بیماری دیابت و فشارخون بوده است.

طهماسبی با بیان اینکه ۲۹۰ نفر از بیماران دیالیزی تحت پوشش را جامعه شهری تشکیل می‌دهد افزود: متأسفانه بسیاری از بیماران کلیوی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، به این بیماری مبتلا شده اند درحالیکه اگر با بروز اولین علائم و نشانه بیماری کلیوی به پزشک متخصص مراجعه شود، از پیامدهای ناگواری مانند نارسایی حاد کلیوی، مرحله دیالیز و پیوند کلیه، جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه انجمن خیریه کلیوی زنجان با اشاره به رویکرد آموزشی و پیشگیری خود بیماران مراقبتی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد، گفت: در حال حاضر ۴۴۹ بیمار مراقبتی از خدمات این انجمن بهره‌مند هستند که از این تعداد ۲۳۸ نفر را آقا و ۲۱۱ نفر را خانم تشکیل می‌دهد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان یادآور شد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۴ بیمار به جمع بیماران مراقبتی تحت پوشش این انجمن اضافه شده است که بیشتر این بیماران پذیرشی آقایان، در رده سنی ۳۰ تا ۵۰ سال هستند و متأسفانه ۲ بیمار کودک ۹ و هفت ساله نیز در بین آنان وجود دارد.

طهماسبی با بیان اینکه تاکنون ۸۹۶ بیمار دیالیزی تحت پوشش با حمایت خیرین، پیوند و از چرخه دیالیز خارج شده است، افزود: از این تعداد بیمار پیوندی ۱۳۳ پرونده فعال در این انجمن وجود دارد و از خدمات معیشتی و حمایتی انجمن خیریه کلیوی بهره مند می‌شوند.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، خاطرنشان کرد: طبق درخواست‌های کتبی و حضوری ۱۵ نفر از بیماران دیالیزی تحت پوشش اعلام آمادگی برای عمل پیوند کرده اند و در انتظار کمک‌های خیرین نوع دوست زنجانی هستند تا با عمل پیوند از درد و رنج دیالیز خارج و به زندگی اجتماعی خود باز گردند.