تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3804531
شناسه : 3804531
تاریخ :
تاثیر ریزه‌خواری در ابتلا به بیماری‌های مزمن اقتصاد ایران: شهرکرد-یک کارشناس تغذیه گفت: افرادی که تا دیروقت بیدار هستند و بعد از ساعت هشت شب اقدام به ریزه‌خواری می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن هستند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

علی شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: ریزه‌خواری، خوردن مکرر میزان نامشخص غذا در دوره‌های نامشخص از روز با فواصل کوتاه میان دوره‌ها است.

وی تصریح کرد: ریزه‌خواری با میان‌وعده تفاوت دارد، خوردن میان‌وعده اگر به درستی انجام شود جز عادات غذایی سالم است و باید در برنامه غذایی گنجانده شود، چراکه باعث حفظ وزن و کاهش مصرف غذاهای ناسالم می‌شود.

این کارشناس تغذیه افزود: اگر همین میان‌وعده بیش از حد مصرف شود تبدیل به ریزه‌خواری می‌شود، که در این شیوه غذا خوردن، از غذاهای پرانرژی و فاقد مواد مغذی استفاده می‌شود، اما ممکن است فرد ریزه‌خواری با مواد مغذی بالایی داشته باشد که این موضوع در گذشت زمان منجر به افزایش انرژی دریافتی و افزایش وزن و مستعد شدن برای ابتلاء به بیماری‌های مزمن می‌شود.

شمسی‌پور یادآور شد: افرادی که تا دیروقت بیدار هستند و بعد از ساعت هشت شب اقدام به ریزه‌خواری می‌کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن هستند.

وی افزایش برنامه کاری، عدم آگاهی از آماده‌سازی مواد غذایی، حذف وعده‌های غذایی خصوصاً صبحانه، پرخوری‌های عصبی ناشی از استرس و… را از دلایلی دانست که افراد به ریزه‌خواری روی می‌آورند و افزود: افرادی که ریزه‌خواری می‌کنند دچار اضافه‌وزن و چاقی و معمولاً سطح درآمدی بالاتری هستند.

این کارشناس تغذیه بیان داشت: برای پیشگیری از ریزه‌خواری صبحانه نباید حذف شود و برای اینکه ریزه‌خواری تبدیل به یک معضل نشود، باید هر دو ساعت یک بار میان‌وعده خورده شود، اما در فواصل کوتاه‌تر چیزی نباید خورد.

شمسی‌پور اذعان داشت: داشتن فعالیت بدنی حداقل ۳۰ دقیقه در روز، گوش دادن به بدن و توجه به نیاز آن به غذا، تمرین آگاهانه خوردن، هویج و سبزیجات، آب، تخم مرغ آب‌پز و غذاهای حاوی حبوبات را در میان‌وعده جا دادن و… ازجمله بقیه اقدامات جهت کاهش ریزه‌خواری هستند.

وی گفت: اگر یک روز برنامه‌های مربوط به کاهش ریزه‌خواری را اجرا نکردیم نباید دچار استرس شویم، اما باید بدانیم که نباید ریزه‌خواری افزایش یابد و اصل تنوع و تعادل در رژیم غذایی باید رعایت شود.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: برای هر گونه تغییر در رژیم غذایی باید به کارشناس مراجعه شود.