تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3804505
شناسه : 3804505
تاریخ :
ترکیب دارویی جدید، توقفی طولانی‌تر برای پیشرفت سرطان ریه اقتصاد ایران: یک ترکیب دارویی جدید نشان داده است که می‌تواند پیشرفت سرطان ریه را بیش از ۴۰ درصد بیشتر از درمان‌های استاندارد متوقف کند، که این موفقیت امید تازه‌ای برای بیماران به ارمغان می‌آورد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به تقل از ایسنا، سرطان ریه به عنوان عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان، سالانه حدود ۱.۸ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشاند. نرخ بقا در بیماران مبتلا به اشکال پیشرفته این بیماری که تومورها گسترش یافته‌اند، بسیار پایین است.

داده‌های مطالعه جهانی نشان می‌دهند که بیماران مبتلا به انواع پیشرفته سرطان ریه که ترکیبی از آمیوانتاماب (amivantamab) و لازرتینیب (lazertinib) را دریافت کردند، به طور میانگین ۲۳.۷ ماه بدون پیشرفت بیماری زنده ماندند. در مقابل، بیمارانی که از داروی استاندارد اوزیمرتینیب (osimertinib) استفاده کردند، میانگین بقای بدون پیشرفت بیماری آن‌ها تنها ۱۶.۶ ماه بود.

پروفسور مارتین فورستر، انکولوژیست پزشکی و محقق ارشد این کارآزمایی، به «عصر طلایی» تحقیقات سرطان اشاره کرد و افزود: «درک بهتر زیست‌شناسی که منجر به سرطان ریه می‌شود، توسعه این درمان‌های هدفمند را هدایت کرده است.» وی همچنین اظهار داشت که شگفت‌انگیز است که این ترکیب جدید، کنترل طولانی‌تری بر سرطان نسبت به اوزیمرتینیب، که خود یک درمان موفقیت‌آمیز در سال‌های گذشته بوده است، نشان می‌دهد.

این کارآزمایی فاز ۳ شامل ۱۰۷۴ بیمار از کشورهای مختلف از جمله انگلیس، ایالات متحده، استرالیا، فرانسه، برزیل، هند و چین بود. تمامی این بیماران نوع پیشرفته سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) داشتند و دارای جهش در ژن گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) بودند، که در حدود ۴۰ درصد از موارد سرطان ریه در آسیا و یک چهارم موارد در سطح جهانی یافت می‌شود.

آمیوانتاماب یک آنتی بادی مونوکلونال است و لازرتینیب یک مهارکننده تیروزین کیناز می‌باشد. این دو دارو به طور همزمان سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و رشد آن‌ها را متوقف می‌کنند.

به گفته پروفسور رافائل کالیفانو، مشاور انکولوژی پزشکی و محقق اصلی این کارآزمایی، ترکیب این دو دارو که رشد سرطان را به روش‌های مختلف متوقف می‌کند، منجر به بهبود قابل توجهی در میزان بقای بدون پیشرفت بیماری در مقایسه با داروی فعلی شده است.

با وجود اینکه نرخ بقای سرطان ریه در مقایسه با سایر انواع سرطان‌ها هنوز بسیار پایین است، مشاهده چنین نتایج مثبتی به‌عنوان یک پیشرفت خوشایند تلقی می‌شود و امید را برای بیماران و پزشکان زنده می‌کند.