تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : فرهنگی
لینک : econews.ir/5x3804492
شناسه : 3804492
تاریخ :
"اَدوار" براساس اشعار مولانا منتشر می‌شود اقتصاد ایران: پروژه «اَدوار» با طراحی و هنرمندی زکریا یوسفی در قالب تجربه‌هایی جدید ، متفاوت و کمتر شنیده شده کشورمان به زودی پیش روی مخاطبان قرارخواهد گرفت.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، «اَدوار» عنوان یکی از جدیدترین پروژه های موسیقایی در حوزه موسیقی تلفیقی با استفاده از اشعار مولانا است که طی روزهای آینده با هنرمندی، طراحی و تنظیم زکریا یوسفی از موزیسین‌های شناخته شده کشورمان در قالب یک آلبوم بین‌المللی، متفاوت و کمتر تجربه شده در دو نسخه «فیزیکی» و «دیجیتال» پیش روی مخاطبان قرار خواهد گرفت.

 

عبارت«ادوار» اشاره به یکی از ابیات مولوی و حرکات سماوات دارد که چرخشِ سماع مولویه نیز برگرفته از آن بوده و مولانا با الهام از اندیشه‌های نظریه پردازان باستان، «سماع» را چرخشی الهام گرفته از حرکت افلاک می‌دانست.

به گفته زکریا یوسفی این آلبوم که با تهیه کنندگی و حمایت مالی روزالین آریایی راد تولید شده، ترکیبی از تجارب گذشته وی درموسیقی و ادبیات عرفانی، تجربه‌هایش در حوزه موسیقی الکترونیک و تلاش برای به کارگیری صداهای متنوع‌تر در خدمت این نوع موسیقی است. ضمن اینکه محوریت صداها نیز با «سازهای کوبه‌ای»،«ریتم»، «ملودی‌های سازی و آوازی» برگرفته از موسیقی منطقه کردستان و شمال‌خراسان بوده و در آن از سازهایی مانند تنبور، تار، فلوت، آلتو، کمانچه، دودوک، کاوال و عود به صورت تک نوازی یا هم نوازی بهره گرفته شده اند.

میلاد محمدی، شقایق صادقیان، نگار فرجی، فرزاد بازگیر، هومن مهدویان، بهنام بیات، یلدا خوانساری و زکریا یوسفی نیز از جمله هنرمندانی هستند که در این آلبوم به عنوان نوازنده و هم خوان حضور دارند.

زکریایوسفی از جمله هنرمندان شناخته شده عرصه موسیقی در حوزه های پژوهش، تدریس و نوازندگی است که طی دو دهه فعالیت حرفه‌ای خود، همکاری با هنرمندانی چون شهرام‌ناظری، کامکارها، علیرضاقربانی، کیهان‌کلهر، گروه شهنازی، هم نوازان حصار و برگزاری کنسرت در بیش از 40 کشور خارجی و حضور در بیش از 30 فستیوال بین‌المللی را در کارنامه فعالیت های خود ثبت کرده است.

نوازندگی در حدود 130 آلبوم موسیقی در ژانرهای مختلف از جمله «پیدای ناپیدا»، «یقین گمشده»،«شارو»، «در حلقه دف»، «روژیار»،«راوی»، «اورامان تا بادینان»،«سحرگاهان»، «فروغ»،«با من بخوان»،«سرسماع»، «بارگاه»، «سایه های خورشید»، «پاییز»، «عارفِ شیدا» و تعدادی دیگر از جمله فعالیت های یوسفی محسوب می شود.

«جاران»، «کوردیا»، «گیانا»، «راژ»،«ژیا»، «درد»، «سرگشته»، «تاو»، «ده‌گذر» هم، عنوان برخی دیگر از پروژه‌های زکریا یوسفی است که طی سال‌های اخیر در پلتفرم‌های داخلی و بین‌المللی از او منتشر شده اند.

این هنرمند طی چند سال اخیر به صورت متمرکز با علیرضاقربانی خواننده مطرح کشور در پروژه‌های اجرایی حضور داشته و در کنار آن نیز به تنظیم و تولید آثاری در ژانر «موسیقی فیوژن»، «اینسترومنتال» و تصانیف کردی مشغول بوده است.
تالیف چندین کتاب در حوزه موسیقی از دیگر فعالیت های یوسفی در عرصه پژوهش محسوب می شود که تازه ترین آن مربوط به انتشار کتابی با عنوان؛ «موسیقی در مولویه و قادریه» در کشورمان بوده است. این کتاب به گفته موِلف، تحقیق و پژوهشی در باب پیوند بین موسیقی و طریقت های عرفانی قرن ششم و هفتم هجری است.
جزییات مربوط به نحوه انتشار و ارائه  طی روزهای آینده منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/