تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3804434
شناسه : 3804434
تاریخ :
هاآرتص:اسرائیل یک پادگان نظامی است/سایه سنگین جنگ داخلی اقتصاد ایران: یک رسانه عبری با بیان اینکه نشانه‌های زیادی از تبدیل شدن اسرائیل به یک پادگان نظامی وجود داشته و هویت اسرائیلی‌ها با جنگ آمیخته شده است، تاکید کرد در سایه تبعات جنگ غزه و اعتراضات گسترده علیه کابینه، بیش از هر زمانی اسرائیل در معرض جنگ داخلی است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که حتی قبل از نبرد طوفان الاقصی هم هشدارهای زیادی درباره جنگ داخلی در فلسطین اشغالی میان صهیونیست‌ها مطرح شده بود، روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای جدید، بار دیگر به این خطر پیش روی رژیم اشغالگر اشاره و اعلام کرد، از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر 2023 تاکنون، درگیری‌های داخلی میان اسرائیلی‌ها به دلیل تنش‌های سیاسی و اجتماعی بعد از گسترش حوادث نظامی تشدید شد.

نشانه‌های جنگ داخلی میان صهیونیست‌ها

این رسانه صهیونیستی افزود: با تداوم جنگ غزه و افزایش تنش‌ها میان گروه‌های مختلف جامعه اسرائیلی، این نگرانی به وجود آمده که این اختلافات ممکن است به درگیری داخلی و حتی شاید جنگ داخلی میان خود اسرائیلی‌ها منجر گردد. در توضیح این مطلب باید اشاره کنیم که هویت مشترک یهودی در میان اسرائیلی‌ها، فاصله زمانی بین آخرین سال نو عبری تا سال نو کنونی، در معرض شکاف‌های بزرگی قرار گرفته است.

بر اساس این مقاله، بسیاری از اسرائیلی‌ها نگرانند که اعتراضات گسترده علیه کابینه به دلیل سیاست‌های غلط آن در جنگ، در نهایت منجر به شورش و حتی جنگ داخلی شود. در اینجا ما با دو گروه از اسرائیلی‌ها مواجهیم که یک گروه به دنبال تغییر ساختار کلی نظام اسرائیل هستند و گروهی دیگر با این مسئله مخالفند. تقسیم و شکاف در جامعه اسرائیل ممکن است منجر به تشدید احتمال جنگ داخلی شود، به ویژه اگر گروه خاصی احساس کنند که کابینه به درستی با اعتراضات برخورد نمی‌کند.

هاارتص ادامه داد: مراحل قبل از جنگ داخلی که در هر کجا می‌تواند اتفاق بیفتد، مانند شورش مدنی که نوعی اعتراض مسالمت آمیز در محدوده دموکراسی است و می‌تواند منجر به خشونت علیه کابینه شود، در اسرائیل مشاهده شده و می‌بینیم که برخی از اسرائیلی‌ها برای آغاز چنین شورش‌هایی فراخوان داده‌اند.

این رسانه عبری تصریح کرد، جنگ داخلی نه تنها علیه کابینه، بلکه می‌تواند میان بخش‌های مختلف جامعه اتفاق بیفتد و این سوال وجود دارد که آیا جنگ در جبهه شمالی، منجر به اعلام وضعیت اضطراری و تعویق انتخابات سال 2026 خواهد شد؛ مسئله‌ای که منجر به آغاز اعتراضات خشونت آمیز می‌گردد.

نویسنده این یادداشت به جنگ‌های داخلی عصر جدید مانند جنگ داخلی آمریکا و اسپانیا اشاره و تاکید کرد که فاشیسم به طور ناگهانی ظاهر نمی‌شود، بلکه طی مراحلی توسعه می‌یابد و ما اکنون شاهد توسعه تدریجی فاشیسم در ساختار سیاسی و نظامی اسرائیل هستیم. صحنه‌های اقدامات فاشیستی در اروپایی که با آتش زدن خانه‌های مهاجران همراه بود را به یاد بیاورید تا متوجه شوید که اسرائیلی‌ها هم کارهای مشابه همین اقدام انجام می‌دهند و خانه‌های بسیاری از اعراب را سوزانده‌اند؛ بدون اینکه مقامات اقدامی برای دستگیری یا محاکمه آنها انجام دهند.

اسرائیل به یک پادگان نظامی تبدیل شده است

این رسانه صهیونیستی تاکید کرد که برخی معتقدند اسرائیل ممکن است اشتباهات فاشیسم اروپایی در دهه 1920 و 1930 را تکرار کند. نتیجه مشخصی که می‌توان حاصل کرد، این است که اسرائیل به دلیل جنگ مداوم در غزه و تبعات آن، با چالش‌های جدی مواجه شده و نشانه‌هایی از تبدیل اسرائیل به یک پادگان نظامی دیده می‌شود؛ به این معنا که هویت اسرائیل به نظامی‌سازی و جنگ‌ها بستگی دارد.

نویسنده این مقاله اظهار داشت که کابینه کنونی اسرائیل از اسرائیلی‌ها می‌خواهد که به تلاش برای پیروزی مطلق، علی رغم خسارات سنگین در جنگ ادامه دهند. اما این رویکرد ممکن است منجر به وقوع یک آشوب و جنگ داخلی بزرگ شود.

«آنشل بویور» نویسنده و تحلیلگر صهیونیست در روزنامه عبری هاآرتص در مقاله‌ای در این زمینه به نقل از «یدیدیا استرن» رئیس موسسه «سیاست ملت یهودی» اعلام کرد: اسرائیل امروز از هر زمانی نزدیک‌تر به جنگ داخلی است؛ حتی نزدیکتر از زمان ترور اسحاق رابین. این گروه راست افراطی که بر اسرائیل حاکم شده است احساس می‌کند که اکنون لحظه‌ای تعیین کننده برای پیروزی یا شکست آن است و اسرائیل را در موقعیتی قرار داده که ممکن است موجودیت خود را از دست بدهد. همچنین چشم اندازی برای خروج از بحران دیده نمی‌شود و این در حالی است که نتانیاهو و دوستان او هیچ تمایلی به پیدا کردن یک راهکار برای خروج از این وضعیت ندارند.

وب سایت آمریکایی «کاونتر پانچ» نیز در مقاله‌ای تاکید کرد: خطرات جنگ داخلی اکنون به شدت اسرائیل را تهدید می‌کند و یکی از مواردی که می‌تواند منجر به تعمیق این خطر شود، ارتباط آن با جنگ غزه و درگیری‌ها با حزب الله است. شکاف داخلی اسرائیل را نمی‌توان با دو قطبی سازی‌های جاری در کشورهای دموکراتیک غربی مقایسه کرد؛ زیرا اسرائیل نه تنها یک «دولت دموکراتیک» نیست، بلکه ساختار سیاسی اسرائیل هم هیچ ربطی به کشورهای دموکراتیک ندارد و اکنون می‌بینیم که ائتلاف راست افراطی نتانیاهو و متحدان او در پی تغییر ماهیت سیاسی اسرائیل هستند.

انتهای پیام/