تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3804283
شناسه : 3804283
تاریخ :
"تصاویر ماهواره‌ای" کلید توسعه نقشه‌های دقیق اقتصاد ایران: رئیس سازمان نقشه‌برداری تصاویر ماهواره‌ای را یکی از مهم‌ترین منابع برای به‌دست آوردن اطلاعات مکانی دقیق دانست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، مراسم افتتاحیه هفته جهانی فضا با حضور مهندس مرتضی نیکخوی مفرد؛ دبیر هفته جهانی فضا، دکتر حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران، دکتر جاویدانه؛ رئیس سازمان نقشه‌برداری، دکتر احمد طاهری؛ رئیس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، دکتر سحر تاجبخش؛ رئیس سازمان هواشناسی و دکتر امیر مجید فخری؛ رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برگزار شد.

علی جاودانه؛ رئیس سازمان نقشه‌برداری، در مراسم آغاز هفته جهانی فضا که امروز (شنبه) در پژوهشگاه فضایی برگزار شد، بر اهمیت داده‌های مکانی با کیفیت در نظام برنامه‌ریزی کشور تأکید کرد و به تعدد احکام مرتبط با این موضوع در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد.

وی تصاویر ماهواره‌ای را یکی از مهم‌ترین منابع برای به‌دست آوردن اطلاعات مکانی دقیق دانست و به نقش کلیدی سازمان نقشه‌برداری کشور اشاره کرد. جاودانه از تکالیف این سازمان، از جمله راهبری شورای عالی نقشه‌برداری، نظارت بر کیفیت نقشه‌ها، تولید اطلاعات مکانی پایه و به‌روزرسانی چارچوب مرجع خبر داد.

وی همچنین به تدوین استانداردها و دستورالعمل‌های مرتبط به‌عنوان بخشی از وظایف کلیدی این سازمان پرداخت.

جاودانه به برخی از دستاوردهای سازمان نقشه‌برداری که با بهره‌گیری از فناوری‌های ماهواره‌ای به‌دست آمده است، اشاره کرد. از جمله این دستاوردها می‌توان به تهیه نقشه‌های جامع پهنه فرونشست، توزیع گرد و غبار، نقشه توزیع گاز متان و پایش دریاچه‌های طبیعی کشور اشاره کرد.

وی همچنین بر اهمیت تهیه نقشه‌های پوششی و نقشه‌های برون‌مرزی تأکید کرد.

جاودانه در بخش دیگری از سخنان خود، «زیرساخت داده مکانی» (SDI) را معرفی کرد که به گفته وی، مجموعه‌ای از سیاست‌ها و استانداردهاست که تولید، جمع‌آوری و دسترسی به داده‌های مکانی را تسهیل می‌کند.

وی همچنین به دستاوردهای حاصل از تعامل با صنعت فضایی کشور اشاره کرد و از پروژه‌هایی مانند پنجره واحد مدیریت زمین و ژئوپرتال مدیریت بحران به‌عنوان نمونه‌های موفق این همکاری‌ها یاد کرد.

انتهای پیام/