تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : ورزش
لینک : econews.ir/5x3804194
شناسه : 3804194
تاریخ :
زند: باید بهترین تیم به اسپانیا اعزام شود/نکوفر حمایتی نداشت اقتصاد ایران: ملی‌پوش کاتای کشورمان تاکید کرد باید از بین تیم‌های اراک و تبریز بهترین تیم به مسابقات جام‌جهانی اسپانیا اعزام شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار ورزشی -

علی زند در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در خصوص برگزاری رقابت‌های کاتا انفرادی و تیمی بیستمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی آسیا اظهار داشت: در بخش تیمی  برای هفتمین بار در این مسابقات شرکت کردیم و خدا را شکر مجدداً توانستیم برای ششمین بار روی سکوی آسیا قرار بگیریم. پیش از این دو مدال نقره و سه برنز کسب کرده بودیم و توانستیم در چین چهارمین مدال برنز را نیز کسب کنیم.

وی در خصوص شکست مقابل کویت در نیمه‌های کاتای تیمی گفت: کویت در تمامی مراحل لیگ‌های جهانی شرکت می‌کند و یک ماه و نیم نیز در مصر اردو برگزار کرده بود و از متین صوفو اوغلو مربی  ترکیه‌ای نیز استفاده می‌کند که با علی صوفو اوغلو به مدال برنز المپیک توکیو و طلای جهان رسیده است. با این شرایط ما با اختلاف سه دهم امتیاز به این تیم باختیم و در رده‌بندی نیز عربستان را شکست دادیم و  با تمام مشکلات امکانات و اردویی که داشتیم به مدال برنز رسیدیم.

دارنده مدال برنز کاتای تیمی با انتقاد از جمال‌الدین نکوفر مدیر سازمان تیم‌های ملی کاتا گفت: متاسفانه نکوفر در بخش کاتا فوق‌العاده ضعیف رفتار کرد و ما تنهای تنها بودیم. مواردی در خصوص برگزاری اردو و امکانات  از طریق ایشان پیگیری کردیم که متاسفانه به نتیجه نرسید و حتی در مجمع فدراسیون نیز که موضوع را مطرح کردم به من گفتند باید از کانال نکوفر مطرح شود. در حالی که از طریق ایشان هیچ نتیجه‌ای در خصوص برگزاری اردوها، تجهیزات و مکمل دریافت نکردیم. درخواست ما از فدراسیون کاراته برگزاری اردوهای همسان با تیم کومیته بود، اما فدراسیون اصرار داشت اردوهای ما در کبگانیان برگزار شود.

 

زند تصرحی کرد: در نهایت با تصمیم مربی‌مان و خودمان به این نتیجه رسیدیم که تمرینات را در اراک داشته باشیم. متاسفانه تابوی تفاوت همیشگی بین کاتا و کومیته این بار نیز از بین رفت و نکوفر هیچ حمایتی از ما نداشت. با این شرایط با سه دهم اختلاف به کویت باختیم که این تیم در غیاب ژاپن به مدال طلا رسید. فرصت خیلی مناسبی برای ما بود و فکر می‌کنم اگر شرایط بهتر بود، توانایی شکست کویت را نداشتیم. در گذشته چندین بار این تیم را شکست دادیم و به قول نیکوخصلت مدیرفنی تیم‌های ملی باختن با سه دهم امتیاز به کویت با این امکانات مانند برتری با سه اختلاف امتیاز بود. خدا را شکر برای ششمین دوره پیاپی از سکوی آسیا پایین نیامدیم و همچنان نشان دادیم یکی از تیم‌های اصلی مسابقات هستیم. 

وی در خصوص ناکامی خود در بخش انفرادی و عدم کسب مدال گفت: موارد زیادی در عدم نتیجه‌گیری در بخش انفرادی تاثیرگذار بود. متاسفانه در این مسابقات نتوانستم آنطور که پیش‌بینی می‌کردم نتیجه بگیریم. مورد اول قرعه بسیار سختی بود که  داشتیم و در دور نخست با حریف ژاپنی که گرندوینر چند سال اخیر کاتای دنیا است، روبرو شدم. تمام تلاش خود را کردم و سعی کردم حتی این بازیکن را شکست بدهم. از لحاظ بدنی شرایط خوبی داشتم و تلاش نیز کردم، اما در نهایت باختم.

دارنده مدال برنز انفرادی آسیا در سال 2022 افزود: در جدول شانس مجدد به حریف قزاقستانی باختم که دو سال پیش او را در ازبکستان شکست داده بودم. بهترین کاتای خود را اجرا کردم و به شهادت داوران، کارشناسان ایرانی که در تیم‌های خارجی حضور دارند و مدیرسازمان تیم‌های ملی عملکرد بهتری از حریف داشتم. هنوز علت باختم را پیدا نکردم و فکر نمی‌کنم از لحاظ فنی به او باختم. در دوره گذشته به راحتی او را شکست داده بودم، اما مواردی مانند عدم حضور دو ساله در رویدادهای انفرادی نیز بی‌تاثیر نبود. با توجه به تمرینات و تلاشی که داشتم، برای خود مدال دیدم، اما نتیجه حاصل نشد. با این حال گلایه و شکایتی از خودم ندارم و وجدان آسوده است. باید نگاه فدراسیون کاراته به کاتا تغییر کند.

زند با اشاره شرایط نگران کننده کاراته ایران گفت: شرایط جوری شده است که کاراته رو به نابودی است و نتایج قهرمانی آسیا به هیچ وجه در شان ایران نبود. همه بازیکنان تلاش خود را می‌کنند و هیچ کسی برای باخت و عدم کسب مدال به مسابقات نمی‌رود؛ اما فکر می‌کنم باید برنامه‌ریزی‌های دیگری اتفاق بیفتد تا شرایط تغییر کند. در بخش کومیته کارشناس نیستم، اما در زمان المپیک توکیو که در رویدادهای مختلف شرکت می‌کردیم، بهترین نتایج را کسب کردیم. بازیکنان ما مرتب در میدان بودند و شرایط مسابقه‌ای را تجربه می‌کردند. یک مسابقه واقعاً مانند سه ماه تمرین برای ورزشکار ارزشمند است.

وی عنوان کرد: متاسفانه به خاطر شرایط مالی، بچه‌ها نمی‌توانند به صورت آزاد در لیگ‌های جهانی شرکت کنند و فدراسیون نیز حمایتی در این خصوص نمی‌کند و نتیجه آن نیز ضعف روز به روز کاراته ایران است. اگر بخواهیم با این شرایط به خصوص در کاتا ادامه بدهیم، با توجه به چشم اندازی که از این رشته دارم، نتایج بدتر نیز خواهد شد. در رقابت‌های قهرمانی آسیا رده پایه ما بدترین نتیجه تاریخ کاتا را گرفتیم. در رده سنی امید، عراق به مدال طلا رسید و ما مدال نگرفتیم. در بخش نوجوانان و جوانان نیز نتایج‌مان ضعیف بود و این نشان دهنده این است که کاتای ما رو به نابودی است؛ چرا که این بچه‌ها قرار است در آینده در رده بزرگسالان افتخارآفرینی کسب کنند.

 

دارنده مدال برنز کاتای تیمی جهان در پاسخ به این سوال که قرار است تیم تبریز به مسابقات جام‌جهانی اعزام شود یا تیم شما، گفت: در مسابقات جهانی 2023 بوداپست بر اساس مشکلاتی که فدراسیون برای ما ایجاد کرد، تیم دوم انتخابی یعنی تبریز اعزام شد و ما هنوز متوجه نشدیم بر چه اساس این تیم گرفته شد. تیم دوم در مسابقات جهانی آن نتیجه را کسب کرد و با توجه به شناختی که ما از خودمان داریم و تجربه ثابت کرده است، قطعاً اگر ما هم شرکت می‌کرید این نتیجه یا حتی نتیجه بهتری می‌گرفتیم. بچه‌های تبریز زحمت کشیدند و در آن مسابقات سهمیه جام‌جهانی را کسب کردند و جایگزین نماینده اقیانوسیه شدند.

زند در پایان گفت: سهمیه در آن مسابقات به کشور ایران رسید و نه تیمی که در مسابقات شرکت کرده بود. ما نیز در مسابقات قهرمانی آسیا با کسب مدال برنز به صورت مستقیم و نه جایگزین، سهمیه را کسب کردیم. اگر آن سهمیه در مسابقات جهانی نیز کسب نشده بود، ما از این طریق سهمیه را قطعاً کسب کرده بودیم. با توجه به این موارد، از نظرم بهترین و منطقی‌ترین حالت، اعزام بهترین تیم به مسابقات جام‌جهانی است. این مسابقات سطح بسیار بالایی خواهد داشت و با توجه به کسب مدال در مسابقات جهانی 2018 اسپانیا، فکر می‌کنم باید از آبروی کاتای ایران در مسابقات دفاع شود. با تمام احترام به تیم تبریز و زحماتی که کشیدند، فکر می‌کنم منطقی‌ترین حالت برگزاری انتخابی و اعزام بهترین تیم ایران است.

انتهای پیام/