تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3804153
شناسه : 3804153
تاریخ :
قیمت دلار کاهش می‌یابد؟ اقتصاد ایران: تحلیلگران معتقدند که رفتار کنونی بازار ارز هیجانی و در روز‌های آینده با ریزش شدید قیمت دلار مواجه می‌شویم.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

خبرآنلاین: تحلیلگران معتقدند که رفتار کنونی بازار ارز هیجانی و در روز‌های آینده با ریزش شدید قیمت دلار مواجه می‌شویم.

در حالی دلار در طول یک هفته گذشته در حدود ۲ کانال بالا رفته است که کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند که این رفتار بازار هیجانی و در روز‌های آینده بازار با ریزش شدید قیمت دلار مواجه می‌شود.

در عین حال، به باور معامله‌گران، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و سیگنال‌های منفی اخیر باعث ایجاد هیجان در بازار ارز شده است.

آنها بر این باور هستند که با توجه به رشد سریع دلار در سطوح جدید، این افزایش بدون زیرساخت‌های لازم بوده و با کاهش تنش‌ها، احتمال کاهش قیمت دلار وجود دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر دلار در کریدور ششم کانال ۶۲ هزار تومان قرار دارد و از ابتدای هفته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان گران شده است.

دستور ویژه ارزی پزشکیان صادر شد

در این میان، گزارش‌ها بیانگر آن است که رییس‌جمهور به محض ورود به کشور دستور ویژه‌ای برای مداخله و مراقبت در بازار‌ها صادر کرد که طی این دستور، همتی وزیر اقتصاد و فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی مامور مراقبت و ورود به بازار‌ها شدند.

طی روز‌های اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارزی، فعالان بازار از حضور پُر قدرت بازارساز در بازار و افزایش مداخلات ارزی خبر داده بودند.

گفته می‌شود، بانک مرکزی هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی یک مداخله بزرگ است و ۱۰۰ میلیون درهم نیز برای این منظور بناست در روز‌های آتی وارد بازار شود.

منتطر برگشت قیمت دلار باشید

درباره فضای بازار ارز، سیدعلی حسینی، یک کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با تاکید بر این‌که تجربه نشان داده، قیمت دلار به زودی به اعداد قبلی برمی‌گردد، گفت: مردم در چنین شرایطی باید از رفتار‌های هیجانی در بازار ارز پرهیز کنند تا متضرر نشوند.

وی با توجه به تنش‌های منطقه، نوسانات اخیر بازار ارز و جولان سوداگران و دلالان برای فریب مردم اظهار داشت: تاثیر جنگ و درگیری بر بازار‌های مختلف در تمام دنیا وجود دارد و ما نیز در خاورمیانه از این موضوع مستثنی نیستیم؛ اما نباید فراموش کرد تجربیات قبلی نشان داد بانک مرکزی به عنوان بازارساز با توجه به سیاست‌ها و ابزار‌های خود به خوبی توان تنظیم و مدیریت بازار ارز را دارد؛ در نتیجه می‌تواند به راحتی هیجانات بازار ارز را کنترل و مهار کند.

حسینی تاکید کرد: ما در تنش‌ها و اتفاقات قبلی هم به وضوح دیدیم که بانک مرکزی با تکیه بر ابزار‌هایی که در اختیار دارد می‌تواند به خوبی حجم تقاضا در بازار غیر رسمی را هم کنترل کند و اجازه ندهد، موج هیجانی ایجاد شده از سوی دلالان برای مدت طولانی بر بازار سایه بیاندازد. تجربه نشان داده اینبار هم قیمت دلار بزودی و مانند قبل به اعداد قبلی برمی‌گردد.

این فعال تجارت خارجی متذکر شد: طبیعتا با افزایش هیجانات بازار، تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار غیررسمی هم دو چندان می‌شود که عامل اصلی آن دلالان و نوسان گیران بازار هستند. معتقدم مردم باید از رفتار‌های هیجانی در بازار ارز پرهیز کنند، چرا که مطمئنا با توجه به تجارب قبلی طی روز‌های آینده با آرام شدن منطقه شاهد کاهش نوسانات قیمت ارز باشیم.