تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3804080
شناسه : 3804080
تاریخ :
بازگشت ۱۴۲۴ زندانی در تهران با پابند الکترونیکی به جمع خانواده اقتصاد ایران: مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: هزار و ۴۲۴ زندانی با دریافت پابند الکترونیکی نزد خانواده‌های بازگشته و در شعاع محدود تردد می‌کنند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر، سید حشمت‌الله حیات‌الغیب مدیرکل زندان‌های استان تهران با اشاره به نقش پابند الکترونیک در کاهش آسیب‌های زندان بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۴۲۴ نفر زندانی در استان تهران، با دریافت پابند الکترونیکی به خانه و نزد خانواده خود بازگشتند که از این تعداد هزار و ۳۲۵ نفر مرد و ۹۹ نفر زن هستند.

مدیرکل زندان‌های استان تهران گفت: در جرایم سبک‌تر، جدا کردن فرد از خانواده به دلیل، هر خطایی که از او سر زده، آسیب‌های مختلفی برای فرد، خانواده و جامعه در بر دارد و اگر محکوم تحت کنترل سامانه‌های الکترونیکی قرار گیرد، ضمن جلوگیری از خطای مجدد، می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

حیات الغیب تصریح کرد: در جریان این طرح، محکومین به حبس با رضایت خود، در محدوده مشخص سامانه الکترونیکی تحت نظارت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: دستگاه پابند الکترونیکی مانند «جی پی اس» عمل می‌کند و توسط سیستم مانیتورینگ در مرکز مراقبت الکترونیکی تهران کنترل می‌شود؛ این دستگاه در صورت هرگونه دستکاری، هشدارهای مخصوص منتشر می‌کند و پس از آن، به زندانی تذکر داده می‌شود و اگر فرد به هشدارها بی‌اعتنا باشد، به قاضی دادگاه اعلام خواهد شد تا اقدامات لازم در این رابطه انجام شود.

مدیرکل زندان‌های استان تهران بیان کرد: جمعیت کیفری زنان بسیار کمتر از مردان است و قضات در صدور حکم، به دلیل مادر بودن و مقام زن با رأفت اسلامی تا حد ممکن حکم حبس صادر نمی‌کنند، از این رو تعداد زنانی که پابند الکترونیک دریافت کرده‌اند بسیار کمتر از مردان است.

حیات الغیب همچنین گفت: طی شش ماه نخست سال جاری، حکم فک پابند الکترونیک نیز برای هزار و ۲۶۷ نفر زندانی به دلیل آزادی و یا در برخی موارد تکرار جرم صادر شده است. درخواست‌های زندانیان در داخل زندان‌های استان پس از تأیید قضات ناظر به مراجع قضائی مربوطه ارسال می‌شود که در صورت موافقت زندانی با دریافت پابند الکترونیکی ایام حبس را در محدود جغرافیایی اعلام شده و نزد خانواده سپری می‌کند.