تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اقتصاد سلامت
لینک : econews.ir/5x3803301
شناسه : 3803301
تاریخ :
نشانه‌هایی که به شما می‌گویند قلبتان به چکاپ نیاز دارد اقتصاد ایران: در حالی که غربالگری منظم قلب برای افراد مسن و کسانی که از قبل بیماری دارند بسیار مهم است، در اینجا علائمی وجود دارد که باید قلب خود را چک کنید.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنلی مای هلث، قلب عضوی حیاتی است که خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند و اکسیژن و مواد مغذی را به سلول ها می رساند و در عین حال فشار خون را تنظیم می کند و ضربان قلب را نیز کنترل می کند. بنابراین، قلب سالم با ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت، سطح فشار خون زیر 120/80 میلی‌متر جیوه و تنفس ثابت در حین فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​مشخص می‌شود.

با این حال، حتی اگر فردی از هر گونه بی نظمی مرتبط با قلب خود رنج می برد، ممکن است در ابتدا به راحتی آن را تشخیص ندهد. بنابراین، پزشکان اغلب غربالگری منظم قلب را برای نظارت بر سلامت قلب و عروق توصیه می کنند.

به گفته دکتر Tanmai Yermal Jain، مشاور قلب و عروق، معاینات منظم که متغیرهای خطر، از جمله فشار خون، کلسترول و قند خون را بررسی می‌کند، برای تشخیص زودهنگام مشکلات قلبی ضروری است.

این معاینات به شناسایی مشکلات احتمالی قبل از بروز علائم کمک می‌کند و مدیریت زودهنگام را ممکن می‌سازد. انواع مختلف تست ها می توانند به ارزیابی عملکرد قلب کمک کنند، مانند تست استرس یا الکتروکاردیوگرام (ECG).


چگونه بفهمیم که آیا نیاز به معاینه قلب داریم؟

با توجه به انجمن قلب آمریکا (AHA)تست های غربالگری کلیدی برای نظارت بر سلامت قلبی عروقی شامل فشار خون، کلسترول، شاخص توده بدن (BMI) و سطح گلوکز خون است.

فشار خون باید در هر ویزیت منظم مراقبت های بهداشتی یا حداقل سالانه اگر کمتر از 120/80 میلی متر جیوه باشد، بررسی شود. سطح کلسترول باید هر 4 تا 6 سال یکبار برای بزرگسالانی که در معرض خطر طبیعی هستند، با آزمایشات مکرر برای افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی و سکته هستند، آزمایش شود. آزمایشات گلوکز خون نیز باید حداقل هر سه سال یکبار انجام شود.

علاوه بر این، علائم خاصی ممکن است نشان دهنده نیاز به ارزیابی بیشتر قلب باشد، مانند:

درد قفسه سینه

با توجه به کلینیک مایو، درد قفسه سینه می تواند نشانه اصلی مشکلات قلبی باشد و می تواند با فشار، احساس سنگینی، سوزش یا سفتی در قفسه سینه مشخص شود. 

تنگی نفس

تنگی نفس می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌های قلبی، از جمله نارسایی قلبی، بیماری عروق کرونر قلب (CAD) و ریتم‌های غیرطبیعی قلب مانند فیبریلاسیون دهلیزی باشد. در موارد خاص، تنگی نفس می تواند نشان دهنده مشکلات ریوی مانند آسم، ذات الریه و سرطان ریه نیز باشد. به همین دلیل ضروری است که قلب و ریه های خود را برای رد هرگونه بیماری جدی بررسی کنید.

خستگی غیر قابل توضیح

خستگی مداوم بدون هیچ دلیل خاصی می تواند نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله مشکلات قلبی عروقی باشد.

وقتی خستگیکاهش پیدا نمی کند، ممکن است نشانه‌ای از تقلای قلب برای تامین اکسیژن و مواد مغذی کافی به بدن باشد و می تواند به دلیل شرایطی مانند بیماری قلبی ایجاد شود که در آن توانایی قلب برای پمپاژ خون به طور موثر به خطر می افتد.

خستگی مزمن همچنین می تواند نشانه ای از نارسایی قلبی باشد، وضعیتی که قلب خون کافی برای نیازهای بدن شما پمپاژ نمی کند.

تپش قلب

تپش قلب اغلب بی ضرر است. با این حال، می تواند نشان دهنده شرایط جدی تری باشد.

در حالی که عواملی مانند استرس، اضطراب، حملات پانیک، کمبود خواب و ورزش شدید می‌توانند باعث تپش قلب شوند، اما می‌توانند نشانه‌ای از آریتمی یا ضربان قلب نامنظم باشند که ممکن است به قلب، مغز یا سایر اندام‌ها آسیب برساند. آریتمی می تواند منجر به عوارض شدیدی مانند سکته مغزی، نارسایی قلبی یا ایست قلبی شود. اگر تپش قلب مداوم را تجربه می کنید، بسیار مهم است که با یک متخصص مشورت کنید تا سلامت قلب خود را ارزیابی کرده و مشکلات احتمالی را برطرف کنید.

دلایل دیگری که باید قلب خود را معاینه کنید

غربالگری منظم قلب اغلب برای افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری های قلبی از قبل موجود یا کسانی که عوامل خطر بیماری های قلبی را دارند توصیه می شود.

خطر بیماری قلبی به طور قابل توجهی توسط عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، سبک زندگی کم تحرک، رژیم غذایی ناسالم، عدم فعالیت بدنی و نوشیدن زیاد الکل افزایش می یابد و با مشکلات مربوط به قلب با چاقی، عادات خواب نامنظم و طولانی مدت تشدید می شود.

این شرایط با ایجاد دیابت، فشار خون و کلسترول بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. توصیه می شود که همه افراد در صورت داشتن هر یک از این رفتارها یا شرایط، مانند چاقی یا فشار خون، تحت معاینات منظم قلب قرار گیرند. شناسایی سریع و مدیریت این خطرات به جلوگیری از مشکلات مزمن قلبی کمک می کند.