تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3803177
شناسه : 3803177
تاریخ :
تأکید لاوروف بر سطح بی‌سابقه روابط روسیه و چین اقتصاد ایران: وزیر امور خارجه روسیه ابراز خرسندی کرد که در شرایط دشوار ژئوپلیتیکی کنونی، مشارکت و همکاری راهبردی بین مسکو و پکن "ثبات کامل" و بلوغ خود را نشان داده و  روابط دوجانبه در تمامی زمینه‌ها به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که روابط روسیه و چین به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است. او این اظهارات را روز پنجشنبه در مراسم افتتاح نمایشگاهی به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین مسکو و پکن بیان کرده و گفت: «در نتیجه تلاش‌های مشترک و پیوسته چندین ساله، روابط دوجانبه به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.»

لاوروف همچنین تأکید کرد که در شرایط دشوار ژئوپلیتیکی کنونی، مشارکت و همکاری راهبردی بین روسیه و چین "ثبات کامل" و بلوغ خود را نشان داده و به توسعه همه‌جانبه کشورها و ارتقای رفاه شهروندان کمک می‌کند. وزیر خارجه روسیه اشاره کرد که این همکاری به تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری-اقتصادی و انسانی کمک کرده است.

او همچنین یادآور شد که «همکاری مسکو و پکن به حفظ ثبات جهانی کمک می‌کند.» لاوروف افزود که با احترام متقابل، دوستی پایدار و منافع متقابل، دو کشور قادر به حل مسائل مختلف و عبور از هرگونه چالش هستند.

روسیه سهم قابل‌توجهی در تأمین امنیت انرژی چین دارد

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین روز گذشته در مقاله‌ای به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان روسیه و چین که در روزنامه «راسیسکایا گازیتا» منتشر شد، تأکید کرد که روسیه سهم قابل‌توجهی در تأمین امنیت انرژی چین دارد. سرگئی لاوروف نوشت: «روسیه سهم مهمی در تأمین امنیت انرژی چین دارد. به لطف گاز طبیعی ما که از خط لوله "قدرت سیبری" منتقل می‌شود، وضعیت زیست‌محیطی در شهرهای بزرگ چین بهبود یافته است.»

وی همچنین اشاره کرد که اکنون دو کشور با هدف توسعه روابط اقتصادی دوجانبه با کیفیت بالا تا سال 2030، وظیفه‌ای بلندپروازانه در پیش دارند و در این راستا همکاری‌های دولت‌ها و بخش‌های خصوصی به‌شدت در حال گسترش است. علاوه بر این، لاوروف اضافه کرد که محصولات کشاورزی روسیه پس از انرژی، به دومین محصول صادراتی به چین تبدیل شده است.

روسیه و چین تقریباً تمام مبادلات تجاری خود را به ارزهای ملی منتقل کرده‌اند

سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد که روسیه و چین تقریباً تمام معاملات بازرگانی خود را به ارزهای ملی - یعنی روبل و یوان، منتقل کرده‌اند و سهم این ارزها اکنون به 95 درصد رسیده است. 

وزیر خارجه روسیه در مقاله خود نوشت: «در سال 2023، روابط تجاری دو کشور از مرز 200 میلیارد دلار عبور کرد و همچنان در حال رشد است. به‌ویژه باید اشاره کنم که مبادلات بازرگانی دوجانبه تقریباً به‌طور کامل به ارزهای ملی منتقل شده و اکنون سهم آن‌ها به 95 درصد رسیده است.»

لاوروف همچنین تأکید کرد که روسیه به یک چین موفق و باثبات نیاز دارد، همان‌طور که چین به یک روسیه قوی و موفق نیازمند است. او گفت: «با خرسندی اعلام می‌کنم که با وجود محدودیت‌های مختلفی که توسط ایالات متحده و متحدانش اعمال شده، اقتصادهای روسیه و چین همچنان به توسعه پویای خود ادامه می‌دهند و ساختار اقتصادی دو کشور در سطح بالایی مکمل یکدیگر شده است.»

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در پیام تبریکی برای شی جین‌پینگ، همتای چینی خود، ابراز اطمینان کرده بود که مسکو و پکن به تقویت روابط خود و کمک به امنیت و ثبات در منطقه اوراسیا و جهان ادامه خواهند داد.

انتهای پیام/