تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : صفحات
لینک : econews.ir/5x3802939
شناسه : 3802939
تاریخ :
مخاطرات پیش روی ارتش اسرائیل در حمله زمینی به لبنان اقتصاد ایران: بنظر می‌رسد نوع تقابل زمینی حزب‌الله با اسرائیل، عنصر تعیین‌کننده در ترسیم سرنوشت جنگ ارتش رژیم صهیونیستی در لبنان است. در حقیقت کلاف درهم تنیده و پرابهام تقابل نیروهای حزب‌الله و اسرائیل در نهایت در خلال سناریوی تجاوز زمینی نمایان خواهد شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آویخای ادرعی»، سخنگوی عربی ارتش رژیم صهیونیستی در آغازین ساعات صبح سه شنبه، در حساب خود در شبکۀ اجتماعی «ایکس» اعلام کرد: با تصمیم مقامات سیاسی، ارتش رژیم صهیونیستی عملیات زمینی خود را، با اهداف تعیین‌شده و دقیق در جنوب لبنان، علیه اهداف و زیر ساخت‌های حزب‌الله، در تعدادی از روستاهای لبنانی نزدیک مرز آغاز کرده است. روستاهایی که تهدید فوری و حقیقی علیه شهرک‌های صهیونیستی در مرزهای شمال فلسطین اشغالی محسوب می‌شوند.

وی اعلام کرد رژیم صهیونیستی این عملیات را «تیرهای شمالی» نامیده است و در حال حاضر لشکر 98 ارتش صهیونیستی شامل تیپ کوماندو، چتربازان و یگان‌های زرهی تیپ 7 در آن شرکت دارند.

اظهارات ادرعی در حالی است که رژیم صهیونیستی پیش از این طی بیانیه‌هایی از ساکنان 3 محلۀ «اللیلکی»، «حارة حریک» و «برج البراجنۀ» در ضاحیه بیروت خواسته بود، قبل از آغاز تجاوز صهیونیست‌ها به بیروت محل سکونت خود در این محلات را ترک کنند.

صهیونیست‌ها عصر سه شنبه حملات توپخانه‌ای خود را نیز در جنوب شرقی مرزهای لبنان در «کفرکلا»، «العدیسه»، «الخیام» و «سردا» آغاز کردند.

 

 مقایسه میدان با نوار غزه 

آنچه رژیم صهیونیستی در عرصۀ حملۀ زمینی به لبنان در پیش گرفته، در مقایسۀ با حملۀ زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، مشابه حرکت رژیم در همان دوره است. صهیونیست‌ها در زمان حمله زمینی به غزه در اواخر اکتبر 2023، ابتدا حرکت محدود را در شمال آغاز کردند و به مرور با ورود به مناطق مرکزی‌تر، منطقۀ جبالیا و نصیرات را محاصره کردند. پس از آن با پاکسازی نقاط نامبرده به سمت منطقه مرکزی حرکت کردند. از این حیث حرکت اولیه ارتش صهیونیستی به سمت شمال جبالیا نوعی محک و آزمون منطقه و تلاش برای به دست آوردن برآورد و ارزیابی از توان حماس و منطقه بود.

به نظر می‌رسد تحرکات ایذایی اخیر رژیم صهیونیستی در نوار مرزی جنوب لبنان، به مانند تحرکات اولیه این رژیم در نوار غزه، نوعی سنجش و محک برای کسب برآورد از میزان توانمندی نظامی حزب الله و شناسایی منطقه باشد. نکته قابل تامل آنکه نحوه عملکرد آمریکایی‌ها در تحولات روزهای اخیر لبنان نیز دقیقاً همانند رویکرد کاخ سفید به حملۀ زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه است. آمریکایی‌ها با تهدید دیگر اعضای محور مقاومت و اتخاذ رویکردی سهل انگارانه نسبت به حملۀ زمینی صهیونیست‌ها تلاش دارند در نگاه افکار عمومی این اقدام را تحولی ساده و مقطعی نشان دهند.

مهمترین نکتۀ تاریک و هراسناک برای صهیونیست‌ها در این بخش، هراسی است که آنها از نیروی‌های ویژه یگان «رضوان» حزب الله در دل دارند. به نظر می‌رسد اوصاف این یگان و تصویر شبح‌گونه‌ای که صهیونیست‌ها از توان نظامی این یگان دارند، موجب شده تا آنها در حملۀ زمینی به لبنان بدین‌گونه عمل کنند. ضمن اینکه علاوه بر یگان «رضوان»، تعداد نیروی رزمی حزب‌الله که در برخی موارد از سوی محافل صهیونیست تا 200هزار نفر ارزیابی شده‌اند در حملۀ زمینی، عنصری تعیین کننده در میدان نبرد هستند. لذا حرکت صهیونیست‌ها حتی در حوزه اطلاع رسانی نیز با نوعی تردید و آزمون و خطا صورت می‌گیرد.

 

 

به نظر می‌رسد نوع تقابل زمینی حزب‌الله با رژیم صهیونیستی، تعیین کننده جنگ در لبنان است. آنچه از اوصاف یگان «رضوان» و توان زمینی حزب‌الله تا کنون بیان شده و بخشی از آن در کلیپ‌های انتشار یافته به نمایش درآمده، اگر در میدان واقعیت یابد، نه تنها می‌تواند مسیر جنگ را تغییر دهد بلکه می‌تواند آغازگر راهبرد آزادسازی الجلیل توسط نیروهای محور مقاومت باشد که به تمام معنا، تغییر دهنده معادلات موجود و نظم جدید منطقه علیه صهیونیست‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/