تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3802877
شناسه : 3802877
تاریخ :
عاملی که تفاوت مجیدی و جواد نکونام را رقم زد اقتصاد ایران: جواد نکونام بالاخره از سرمربیگری استقلال کنار رفت. خروجی که اگر سه ماه پیش صورت می‌گرفت، باعث اعتراض استقلالی‌های زیادی میشد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

طرفداری: جواد نکونام بالاخره از سرمربیگری استقلال کنار رفت. خروجی که اگر سه ماه پیش صورت می‌گرفت، باعث اعتراض استقلالی‌های زیادی میشد.  

جواد نکونام بعد از اعتراضات بسیار هواداران استقلال طی هفته‌های گذشته از این تیم جدا شد. نتایج بد استقلال مقابل نساجی، پرسپولیس و السد و... دست‌به‌دست هم داد تا آبی‌ها یکی از ضعیف‌ترین شروع‌های چند دهه اخیر خود را با جواد نکونام تجربه کنند.

در نگاه اول برکناری یک مربی در هفته پنجم شاید عجیب به نظر برسد، درست است که استقلال در جدول رده بنده لیگ برتر در مکان یازدهم قرار دارد اما نباید فراموش کرد که آنها یک بازی عقب افتاد دارند که با پیروزی پرگل در آن بازی میتوانند تا رتبه ششم جدول بالا بیایند.

اما اگر بخواهیم تحلیل درست‌تری از اعتراضات هواداران استقلال به نکونام داشته باشیم شاید اتفاقات سال گذشته نقش پررنگ‌تری نسبت به نتایج این فصل استقلال داشته باشد.

طبق نظر کارشناسان و پیشکسوتان استقلال، بازی‌های دفاعی تیم مقابل تیم‌هایی نظیر هوادار، استقلال خوزستان و... که دقایق بسیار زیادی از این بازی‌ها در هجده‌قدم استقلال پیگیری میشد. سبکی که مناسب تیم بزرگی مثل استقلال نبود. اوج این اتفاق در بازی با نساجی بود؛ مسابقه‌ای که پیروزی در آن، می‌توانست کلید قهرمانی استقلال باشد اما با استراتژی عجیب کادر فنی، آبی‌های یک فوتبال دفاعی را به اجرا درآوردند. در نهایت خواسته کادر فنی استقلال به‌خوبی اتفاق افتاد و آنها کلین‌شیت کردند اما با کسب تساوی، قهرمانی را از دست دادند. این در حالی است که استقلال  سال پیش از آن، با ساپینتو تیمی فوق‌العاده هجومی نشان داده بود و گل‌های زیادی به ثمر رسانده بود.

حاشیه‌های بسیار زیاد نیمکت استقلال و درگیری با تیم‌های داوری در بازی‌های متعدد، یکی دیگر از نکات منفی کادر مربیگری نکونام بود.

همینطور، شاید نقطه عطف ضعف‌های جواد نکونام از منظر هواداران استقلال، عدم جذب یک اوستون ارونوف بود. ستاره‌ی این روزهای باشگاه پرسپولیس، بازیکنی که به لحاظ تکنیکی با علی کریمی مقایسه می‌شود.

بازیکنی که به گفته مدیران وقت باشگاه استقلال، در یک قدمی انتقال به ترکیب آبی‌ها بود و حتی رسانه‌ها خبر پیوستن او را به باشگاه استقلال به طور غیررسمی کار کرده بودند. در آخرین لحظه، جواد نکونام مانع از این انتقال شد. نکونام بعدها اعتراف کرد که گفته است برای پیوستن این بازیکن به استقلال، باید دو بازیکن ایرانی را برای او جذب کنند تا اجازه این انتقال را بدهد. در نهایت مدیران باشگاه پرسپولیس با هایجکی تاریخی، اوستون ارونوف را جذب کردند.

هواداران پرسپولیس اعتقاد دارند که اگر ارونوف به تیم استقلال می‌رفت، هیچ‌گاه نمی‌توانست درخششی که با پیراهن پرسپولیس داشته را تکرار کند. احتمالاً حق با آن‌هاست. جلال‌الدین ماشاریپوف شاید بهترین مثال در تأیید همین مطلب است؛ بازیکنی که در تیم ملی ازبکستان همیشه یک ستاره و فرمانده واقعی بوده ولی در استقلال فراتر از یک بازیکن سردرگم نشان نداده است.

طی ماه‌های اخیر، اوستون ارونوف به‌تنهایی بازی‌های زیادی را برای پرسپولیس به اصلاح درآورد. برای مثال بازی با نساجی در مازندران که دو گل انفرادی او پرسپولیس را به برتری رساند یا گل زیبای او به گل گهر، تأثیر و درخشش او در بازی‌هایی مثل فولاد خوزستان و استقلال خوزستان و...

می‌شود گفت اگر اورنوف به استقلال پیوسته بود و حتی روی سکوهای استادیوم آزادی می‌نشست احتمالاً در فضل گذشته استقلال قهرمان لیگ برتر شده بود.

تمام دوئل‌های یک دهه اخیر پرسپولیس و استقلال در راه قهرمانی، به نفع تیم پرسپولیس بوده است به جز یکی؛ دو سال پیش، پیش فرهاد مجیدی سرمربی تیم استقلال اعتقادی به جذب بازیکن موردعلاقه هواداران استقلال، امین قاسمی نژاد نداشت. خبرهای نقل‌وانتقالاتی حکایت از آن داشت که این بازیکن موردتوجه گل محمدی و پرسپولیس قرار گرفته است. قاسمی نژاد بازیکنی بود که در پدیده، ستاره اصلی گل محمدی و گلزن اصلی این تیم بود.

پرسپولیس که در آن روزها در شوک ازدست‌دادن علیپور و مصدومیت آل کثیر گرفتار شده بود، فقدان بازیکنی مثل قاسمی نژاد را حس می‌کرد اما فرهاد مجیدی با جذب قاسمی نژاد اجازه نداد این نقطه ضعف پرسپولیس برطرف شود. پرسپولیسِ گل محمدی در آن فصل از نظر خلق موقعیت، تیمی موفق بود ولی فقدان گلزنی تمام‌عیار را حس می‌کرد. شاید قاسمی نژاد نیز اگر مانند ارونوف جذب میشد، در چند مسابقه با گلزنی گره از کار پرسپولیس می‌گشود، آن قهرمانی هم به اسم پرسپولیسی‌ها زده می‌شد.