تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : اجتماعی
لینک : econews.ir/5x3802795
شناسه : 3802795
تاریخ :
۶ محصول دارویی جدید در نمایشگاه ایران فارما رونمایی شد اقتصاد ایران: ۶ محصول دارویی جدید از دو شرکت دانش بنیان در نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما ۱۴۰۳) در مصلی امام خمینی(ره) رونمایی شد.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شش محصول دارویی جدید از دو شرکت دانش بنیان در نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما 1403) در مصلی امام خمینی(ره) رونمایی شد.

آشفته مدیرعامل گروه دانش بنیان با اعلام این خبر گفت: اولین محصول از شرکت دانش بنیان واریان فارمد «بوپرونورفین  آهسته رهش 100 / 300 میلی گرم» با نام ژنریک «بوپرونورفین» است که در دسته داروهای ضد درد و ترک اعتیاد محسوب می شود.

وی افزود: این دارو به عنوان ضددرد در دردهای شدید، مزمن  و درمان ترک اعتیاد در افراد وابسته به مصرف متوسط تا شدید مواد اپیوئیدی کاربرد دارد.

آشفته با تاکید بر اینکه تکنولوژِی مورد استفاده در این دارو  In situ formingاست، خاطرنشان کرد: این محصول برای بار اول در ایران تولید شده است و طریقه مصرف این دارو به صورت زیرجلدی (SC) و هر 4 هفته یک بار تجویز می‌شود.

«واریورلیکس» برای درمان ناباروری

وی با بیان اینکه دومین محصول جدید از شرکت دانش‌بنیان واریان فارمد «واریورلیکس»250 میلی گرم است، گفت: نام ژنریک این دارو «واریورلیکس» و دسته دارویی آن «آنتاگونیست GnRH»  است.

آشفته درباره مکانیسم اثر دارو توضیح داد: «واریورلیکس»به طور رقابتی گیرندههای GnRH را مهار می‌کند. موجب سرکوب سریع و برگشت‌پذیر ترشح گنادوتروپین می‌شود.  با جلوگیری از ترشح زود هنگام LH  از بلوغ زودهنگام تخمک‌ها جلوگیری بعمل می‌آورد.

به گفته وی  این دارو در درمان ناباروری مورد استفاده قرار می گیرد و تکنولوژِی دارو رسانی آن سرنگ آماده به تزریق(PFS) است.

مدیرعامل این گروه دانش بنیان با اشاره به اینکه این محصول برای بار اول در ایران تولید شده است، ادامه داد: با تولید این دارو علاوه بر جلوگیری از خروج ارز امکان ارزآوری برای کشور امکان پذیر شده است.

تترابنازین برای درمان بیماری هانتینگتون

آشفته با بیان اینکه سومین محصول از شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد با نام ماده موثره تترابنازین(Tetrabenazine)  به عنوان محصول دانش بنیان سطح یک شناخته می‌شود، گفت: این محصول در تولید داروی خوراکی تترابنازین به عنوان جزء موثر و فعال دارو  به کار می‌رود.

وی افزود: داروی تترابنازین متعلق به دسته داروهای نورولوژیک است و در کاهش حرکات غیرقابل کنترل در بیماری هانتینگتون، Hemiballismus، Senile chorea، سندرم Tourette و Tardive dyskinesia  کاربرد دارد.

آشفته ادامه داد: این دارو سابقاً به عنوان آنتی سایکوتیک در درمان بیماری اسکیزوفرنی نیز کاربرد داشت. تترابنازین یک تخلیه‌کننده‌ مونوآمین مرکزی است و با کاهش واسطه‌های شیمیایی منوآمینی در مغز مانند دوپامین، سروتونین  و نوراپی نفرین  اثرات درمانی خود را اعمال می‌کند. تترابنازین با مهار برگشت‌پذیر گیرنده‌هایVMAT2  می‌تواند باعث کاهش دریافت «مونوآمین» توسط «وزیکول‌های سیناپسی شده» و در نتیجه منجر به کاهش ذخیره‌ی «مونوآمین» شود.

وی افزود: شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد نخستین و تنها تولیدکننده ماده اولیه دارویی تترابنازین در کشور است که به عنوان یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت مورد تائید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

مدیرعامل این گروه دانش بنیان خاطرنشان کرد: شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد قادر به تولید 400 کیلوگرم تترابنازین است که باعث جلوگیری از خروج نیم میلیون دلار ارز از کشور و ارزآوری یک و نیم میلون دلاری برای کشور می شود.

«نالبوفین هیدروکلراید»، دارویی ضد درد

آشفته با بیان اینکه چهارمین محصول ماده موثره «نالبوفین هیدروکلراید» (Nalbuphine Hydrochloride)  از شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد است، گفت: این محصول در تولید داروی تزریقی و خوراکی نالبوفین هیدروکلراید به عنوان جزء موثر و فعال دارو به کار می‌رود. داروی تزریقی نالبوفین که در سال 1963 به بازار دارویی آمریکا و مارکت دارویی سراسر جهان معرفی شد، یک ضددرد آگونیست -آنتاگونیست اپیوئیدی مصنوعی از سری فنانترن است.

وی با اشاره به اینکه قدرت ضد درد «نالبوفین» اساساً معادل مورفین بر اساس میلی‌گرم است. مصرف این دارو در حمایت بیهوشی قبل از عمل جراحی و همچنین به عنوان مسکن و کاهش دهنده‌ی دردهای متوسط تا شدید است.

مدیرعامل این گروه دانش بنیان افزود: شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد اولین و تنها تولید کننده این محصول دارویی در کشور است که به عنوان یکی از محصولات دانش بنیان سطح 1 این شرکت مورد تائید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. مصرف این دارو به خارج از ایران محدود می شود و تمامی ظرفیت تولیدی آن جهت صادرات در نظر گرفته شده است.

به گفته مهندس آشفته سروش مانا فارمد ظرفیت تولید سالانه 500 کیلوگرم ماده ماده اولیه موثر دارویی «نالبوفین هیدروکلراید» را داراست که باعث ارزآوری سالانه بیش از یک و نیم میلیون دلاری برای کشور می‌شود.

«ساکوبیتریل/والزارتان» برای کنترل نارسایی قلبی

مدیرعامل گروه دانش‌بنیان با بیان اینکه پنجمین محصول«ساکوبیتریل/والزارتان» (Sacubitril/Valsartan) از شرکت دانش بنیان سروش مانا فارمد است، گفت: این محصول یک داروی ترکیبی نوآورانه است که برای درمان نارسایی قلبی مزمن استفاده می‌شود. این دارو شامل دو ماده فعال است: ساکوبیتریل که یک مهارکننده آنزیم نپریلیسین و والزارتان که یک آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II است.

 وی افزود: این ترکیب به طور همزمان منجر به گشاد شدن عروق، کاهش حجم خون، و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

آشفته با اشاره به اینکه این دارو در سطح جهانی به سرعت به یک استاندارد جدید درمان برای نارسایی قلبی تبدیل شده و مصرف آن در کشورهای مختلف به سرعت در حال رشد است، تصریح کرد: استفاده از «ساکوبیتریل/والزارتان» به دلیل مزایای بالینی آن در کاهش عوارض ناشی از نارسایی قلبی، کاهش مرگ و میر، و بهبود کیفیت زندگی بیماران، در حال گسترش است.

به گفته وی«ساکوبیتریل/والزارتان» عمدتاً برای درمان نارسایی قلبی مزمن در بیمارانی که دچار کاهش فرکشن خروجی قلبی هستند، استفاده می‌شود.

آشفته با بیان اینکه این دارو به عنوان جایگزینی برای مهارکننده‌های ACE یا آنتاگونیست‌های گیرنده آنژیوتانسین تجویز می‌شود و اثربخشی بالاتری در مقایسه با درمان‌های سنتی دارد، گفت: هدف اصلی مصرف آن کاهش بستری شدن‌های مکرر به دلیل نارسایی قلبی، کاهش مرگ و میر، و بهبود علائم و عملکرد روزمره بیماران مبتلا به نارسایی قلبی است. سروش مانا فارمد ظرفیت تولید سالانه 3000 کیلوگرم از این ماده را در اختیار دارد که باعث جلوگیری از خروج ارز به میزان سالانه سه میلیون دلار ارز می‌شود.

«تلمیزارتان» برای کنترل فشارخون بالا

مدیرعامل این گروه دانش بنیان با اشاره به اینکه ششمین محصول «تلمیزارتان» (Telmisartan) از شرکت دانش‌بنیان سروش مانا فارمد یکی از داروهای آنتاگونیست گیرنده آنژیوتانسین II است، گفت: این محصول برای درمان فشار خون بالا و برخی مشکلات قلبی-عروقی استفاده می‌شود. این دارو با مهار عملکرد هورمون آنژیوتانسین II، که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و افزایش فشار خون می‌شود، باعث گشایش عروق و کاهش فشار خون می‌شود.

وی با بیان اینکه «تلمیزارتان تلمیزارتان در سطح جهانی به عنوان یک داروی محبوب در کنترل فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: این محصول به دلیل تاثیرات مطلوب بر کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، از جمله سکته مغزی و حملات قلبی، مورد توجه پزشکان و بیماران قرار دارد.

مدیرعامل این گروه دانش بنیان تصریح کرد: موارد مصرف اصلی تلمیزارتان شامل درمان فشار خون بالا (هایپرتانسیون) و بهبود عملکرد قلب در بیماران با نارسایی قلبی یا در معرض خطر بیماری‌های قلبی-عروقی است. این دارو به عنوان یک درمان طولانی‌مدت برای کنترل فشار خون و کاهش خطرات ناشی از آن، مانند سکته مغزی، بیماری‌های عروق کرونر و دیگر مشکلات قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در پایان افزود: شرکت سروش مانا فارمد برای اولین بار این ماده را در ایران به تولید رسانده است و ظرفیت تولید سالانه 2000 کیلوگرم از این ماده را داراست که باعث جلوگیری از خروج ارز به میزان 150 هزار دلار ارز از کشور می‌شود.

نهمین نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران‌فارما 1403) طی روزهای 11 تا 13 مهر 1403 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

انتهای پیام/