تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3802605
شناسه : 3802605
تاریخ :
بازارچه کوزه رش سلماس بین ایران و ترکیه ایجاد می شود اقتصاد ایران: ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: با عزم و اراده ۲ کشور ایران و ترکیه پایانه بین المللی در کوزه رش در سلماس ایجاد می شود.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه هفتمین اجلاس استانداران استان‌های مرزی ایران و ترکیه در ارومیه در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: همچنین تثبیت مرز کوزه رش بعد از تبادل چندین هیأت انجام و کارهای اجرایی ایجاد چهارمین پایانه مرزی که مورد تأیید رؤسای جمهور ۲ کشور است، صورت گرفته است.

وی به وجود ۲ منطقه ویژه اقتصادی در ارومیه و سلماس و همچنین منطقه آزاد ماکو در مرزهای ۲ کشور ایران و ترکیه پرداخت و اظهار کرد: رفت و آمدهایی انجام شده و امیدواریم زمینه سرمایه گذاری بازرگانان ترکیه‌ای در این مناطق فراهم شود.

معتمدیان توسعه تجارت مرزی و ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین استان‌های مرزی دو کشور، حذف تشریفات زائد، تسهیل در تشریفات گمرکی به منظور افزایش تردد کامیون‌های حمل کالا بین دو کشور و نیز بازگشایی معابر و گذرگاه‌های جدید، توسعه حمل و نقل ریلی، روان سازی فعالیت‌های تجاری و گمرکی در پایانه‌های دو کشور، تبادل اسناد گمرکی بصورت الکترونیکی بین دو کشور، استفاده از مدیریت ریسک و بهره مندی از توافق نامه‌ها و کنوانسیون‌های بین المللی از جمله کنوانسیون TIR و کنوانسیون کیوتو را در افزایش مبادلات تجاری دو کشور مؤثر دانست.

استاندار آذربایجان غربی گفت: لزوم تقویت و رفع موانع در خصوص حمل و نقل ریلی از طریق خوی، وان و مرسین، تسریع در تجاری سازی مرز رازی_ کاپ کوی، تسریع در بازگشایی و احداث پایانه‌ها و بازارچه کوزه رش _ گلینجک، توسعه پروازهای جدید، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی ورزشی و علمی، برگزاری نمایشگاه تولیدات و توانمندیهای دو کشور، سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو، منطقه ویژه اقتصادی سلماس، سرو و ارومیه را در تقویت مراودات دو طرف مؤثر دانست.

وی اضافه کرد: بخش عمده توافق‌های نشست ششم اجرایی شده که از جمله آنها می‌توان به بازگشایی مرز تجاری در مرز رازی – کاپی کوی اشاره کرد که از ابتدای امسال عملیاتی شده است.

معتمدیان همچنین بر همکاری استان‌های مرزی ایران و ترکیه برای ارتقای روابط فرهنگی و گردشگری تاکید کرد و گفت: در صدد هستیم سطح روابط دوجانبه و افزایش همزمان گردشگری در وان و ارومیه را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان غربی افزود: یکی از مسائل مشترک، همکاری در راستای تأمین امنیت پایدار در مرزهاست که با توجه به اقدامات صورت گرفته امیدواریم شاهد امنیت پایداری بوده و زمینه بهره برداری از فرصت‌های مرزی برای مرزنشینان فراهم شود.

معتمدیان از برنامه ریزی برای برگزاری کمیسیون‌های تخصصی در حاشیه این اجلاس خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با تصمیم گیری در این کمیسیون‌ها، به توافق‌های جدیدی دست پیدا بکنیم تا افزایش همکاری‌های دوجانبه را شاهد باشیم.