تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3802519
شناسه : 3802519
تاریخ :
گوش شنوایی برای تخصیص اعتبار بازسازی مدارس اصفهان نیست اقتصاد ایران: اصفهان - مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان گفت:مدتهاست فریاد می‌زنیم ساختمان‌های فضای آموزشی اصفهان تخریبی وقدمت بالایی دارند و باید برای بازسازی آنها اعتبارات لازم داریم اما گوش شنوایی نیست.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ناصر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به حادثه ریزش سقف مدرسه‌ای در اصفهان و مصدومیت ۵ دانش آموز در این حادثه اظهار کرد: در این حادثه بخشی از کاهگل سقف یکی از کلاس‌های درس طبقه همکف مدرسه مقطع متوسطه دخترانه ناحیه چهار آموزش پرورش در خیابان ولی‌عصر به میزان ۲ متر ریزش کرده بود.

۳۳ درصد مدارس اصفهان تخریبی است

وی با بیان اینکه این مدرسه بیش از ۴۰ سال قدمت دارد و جزو لیست مدارس تخریبی اداره نوسازی اصفهان است، اضافه کرد: تعداد این مدارس در استان اصفهان کم نیست و می‌توان گفت ۳۳ درصد از فضای آموزشی استان اصفهان غیراستاندارد است که باید تخریب و نوسازی شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه باید نسبت به زلزله خیز نبودن اصفهان خدا را شکر کنیم، افزود: طی ماه‌های گذشته و در شرایط فعلی فریاد می‌زنیم که ساختمان‌های فضای آموزشی اصفهان تخریبی و قدمت بالایی دارند و باید برای بازسازی و بهسازی آنها اعتبارات لازم تأمین شود اما هنوز گوش شنوایی نیست.

وی در پاسخ به اینکه مقرر شده در اسرع وقت مدرسه جایگزین برای مدرسه مقطع متوسطه دخترانه ناحیه چهار تعیین و دانش‌آموزان ادامه تحصیل دهند، گفت: هم اکنون یک مدرسه متوسطه دوم در ناحیه چهار آموزش و پرورش استان قرار دارد که ضمن بازدید دستورات لازم برای اجرای بخشی از تجهیزات شبانه آن در حال انجام است که دانش‌آموزان طی روزهای دوشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری، به طور ۱۰۰ درصد مدرسه برای ورود دانش‌آموزان آماده خواهد بود.

فتحی ادامه داد: این‌گونه جابه‌جایی برعهده مدیریت منطقه ناحیه چهار آموزش و پرورش اجرایی می‌شود تا دانش‌آموزان و والدین بدون دغدغه‌ای در مدرسه جایگزین حضور داشته باشند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی امسال در همین مدرسه جایگزین ادامه تحصیل می‌دهند، اظهار کرد: خیر، دانش‌آموزان در این مدرسه جایگزین مشغول به تحصیل نمی‌شوند، بلکه یک مدرسه نوساز و جدید با امکانات در ناحیه چهار آموزش و پرورش تحویل آنها خواهد شد، اکنون مدرسه آماده شده درحال تحویل است.

وی تعداد دانش‌آموزان مدرسه مقطع متوسطه دخترانه ناحیه چهار آموزش پرورش در خیابان ولی‌عصر اصفهان را ۲۴۰ نفر اعلام کرد و افزود: مدرسه نوساز به طور کامل ظرفیت همین تعداد دانش‌آموز را دارد، البته تمام این مباحث وابسته به تصمیمات مدیریت منطقه چهار آموزش و پرورش استان است.

فتحی با بیان اینکه مباحث تخریب و بازسازی مدارس اصفهان در کشور یک موضوع مهم و اصل است، البته اگر گوش شنوایی باشد، گفت: هنگامی که برای آموزش و پرورش منابع اعتباری در نظر گرفته می‌شود، تمام افراد می‌گویند مگر چه خبری است، مجمع خیرین به امور رسیدگی می‌کنند، این امر باید روشن شود که خیرین در راستای کمبودها در مدارس حضور دارند، اما تخریب‌ها و بازسازی‌ها نیازمند اعتبارات دولتی است.

تأمین ۱۰۰ درصد اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس برعهده دولت است

وی با اشاره به اینکه تأمین ۱۰۰ درصد اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس برعهده دولت است، اظهار کرد: طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ تاکنون این موضوع رهاسازی شده و هیچ‌گونه بودجه‌ای برای بازسازی مدارس واریز نشده است، البته در برنامه هفتم توسعه ردیف بودجه‌ای پیش‌بینی شده است، اما این امر منابع و اعتبارات بسیاری را می‌طلبد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با تاکید مجدد بر اینکه حدود ۳۳ درصد مدارس اصفهان نیازمند بازسازی و نوسازی است، افزود: تا هنگامی که اعتبارات و بودجه مورد نیاز تزریق نشود، هیچ‌گونه اقدام و برنامه ویژه‌ای نمی‌توانیم انجام دهیم، تنها اقدامات برای این مدارس تخریب و ساخت است.

وی پیرامون اینکه تخریب و احداث مدارس نیازمند اعتبارات و بودجه هنگفتی است، چرا که با وجود اعتبارات و ساخت و ساز می‌توانیم برای مدت یک تا دو سال برخی از مدارس را دو نوبته برگزار کنیم، تصریح کرد: با تأمین اعتبارات قول می‌دهیم احداث یک مدرسه در اصفهان بیش از یکسال اجرایی شود، اما چنانچه منابع مالی وجود نداشته باشد، همان آش است و همان کاسه! و با این وضعیت روبه جلو حرکت خواهیم کرد، زیرا وقوع چنین رویدادو حادثه‌ای اولین و آخرین اتفاق در نصف جهان نخواهد بود.

فتحی ادامه داد: بی‌گمان با چنین دیدگاهی و عدم تأمین اعتبارات لازم برای بازسازی و احداث مدارس این اتفاقات نه تنها در اصفهان، بلکه در مدارس کل کشور به ویژه مناطق زلزله خیز با حوادث هولناکی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از مدارس نصف جهان با قدمت بیش از ۴۰ و ۵۰ سال از آئین‌نامه و مقررات خاص برخوردار نیستند، گفت: طی بازدید و بررسی‌های سرانگشتی هم اکنون بازسازی و احداث مجدد مدرسه مقطع متوسطه دخترانه ناحیه چهار آموزش پرورش در خیابان ولی‌عصر اصفهان در فضای بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ متر، نیازمند ۲۵ میلیارد اعتبار است.

تاکنون هیچ‌گونه دستوری مبنی بر تأمین بودجه مدارس برای استان اعلام نشده است

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا براساس برنامه توسعه هفتم برای بازسازی و احداث مدارس تخریبی بودجه و اعتبار لازم اعلام یا ابلاغ خواهد شد، افزود: تاکنون هیچ‌گونه دستوری مبنی بر تأمین بودجه مدارس برای استان اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه اصفهان جزو مدارس با قدمت کهن شناخته می‌شود، خاطرنشان کرد: شاید با کمبودی مواجه نباشیم، چرا که سرانه آموزشی استان در سطح بالایی قرار دارد، اما آمارهای مدارس تخریبی در اصفهان بسیار ثبت شده است.