تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3802477
شناسه : 3802477
تاریخ :
حجم مبادلات ایران و ترکیه به ۱۱ میلیارد دلار رسیده است اقتصاد ایران: ارومیه - استاندار آذربایجان غربی گفت: حجم مبلادلات دو کشور ایران و ترکیه در حال حاضر به یازده میلیارد دلار در سال رسیده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصادق معتمدیان صبح پنجشنبه در مراسم هفتمین نشست همکاری‌های مشترک آذربایجان غربی و استان‌های هم مرز ترکیه در ارومیه ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: حجم مبادلات دو کشور در حال حاضر به یازده میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی با اشاره به لزوم توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و روان‌سازی تردد، تاکید کرد: اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه حمل و نقل می‌تواند نقش مهمی در تسهیل تجارت و توسعه روابط اقتصادی ایفا کند.

استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دروازه‌ای استراتژیک برای ورود و خروج کالاهای تجاری می‌تواند نقشی کلیدی در منطقه ایفا کند، اظهار کرد: ترکیه و ایران ۲ کشور دوست و همسایه بوده و از اشتراکات فرهنگی و اجتماعی بسیاری برخوردار هستند که باید برای ارتقای مراودات اقتصادی، این همراهی و دوستی را تقویت و برای رشد تبادلات و همکاری‌های بین ۲ کشور تلاش کنیم.

وی با اشاره به دیدارهای رؤسای جمهور ۲ کشور ایران و ترکیه در آنکارا طی سال گذشته و امضای ۱۰ سند همکاری اضافه کرد: این امر نشان از اراده جدی ۲ کشور برای توسعه همه‌جانبه همکاری هاست.

معتمدیان با اشاره به نقش مرز بازرگان در راستای ارتقای مراودات بین ایران و ترکیه ادامه داد: به منظور افزایش تعداد کامیون‌های حامل کالا باید به سمت روان سازی عملیات گمرکی تجاری و توسعه مرزی حرکت کنیم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: امیدوارم در ادامه راه شاهد همکاری‌های بیش از پیش امنیتی، اجتماعی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه باشیم.

وی با تاکید بر لزوم تعالی بخشی وحدت میان مسلمانان در راستای نابودی رژیم صهیونیستی افزود: شهادت مظلومانه بیش از ۴۰ هزار نفر مردم غزه و فلسطین، سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان تنها بخشی از جنایات بزرگ رژیم صهیونیستی است و امیدوارم با وحدت مسلمانان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی باشیم.

معتمدیان همچنین بر لزوم توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد ماکو و برگزاری نمایشگاه‌های تجاری جهت ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید تأکید کرد.