تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : سبک زندگی
لینک : econews.ir/5x3802313
شناسه : 3802313
تاریخ :
هشدار عربستان درباره سقوط شدید قیمت نفت اقتصاد ایران: عربستان سعودی هشدار داد اگر سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، سهمیه تولید خود را رعایت نکنند، قیمت نفت ممکن است به ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

ایسنا: عربستان سعودی هشدار داد اگر سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس، سهمیه تولید خود را رعایت نکنند، قیمت نفت ممکن است به ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت: هشدار شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی به سایر وزیران گروه اوپک پلاس، به عنوان تهدید پنهان عربستان سعودی تفسیر شد که از تقلب کنندگان در سهمیه تولید خود به ستوه آمده و ممکن است برای دفاع از سهم بازار خود، جنگ قیمت به راه بیاندازد.

به گفته یک نماینده اوپک پلاس، پیام وزیر انرژی عربستان سعودی این بود که اگر جایی برای بشکه‌های نفت بیشتر وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای در افزودن آنها به بازار وجود ندارد. بهتر است برخی سکوت کنند و به تعهدات خود در قبال اوپک پلاس پایبند باشند.

عربستان سعودی بیش از یک سال است که محدودیت عرضه شدیدی را به اجرا گذاشته و علاوه بر سهم خود در کاهش تولید اوپک پلاس، از تابستان گذشته، تولیدش را یک میلیون بشکه در روز دیگر کاهش داده و سطح تولیدش را در حدود ۹ میلیون بشکه در روز نگه داشته است.

از سوی دیگر، عراق و قزاقستان، بالاتر از سهمیه خود نفت تولید کرده اند و به تعهدات خود تحت توافق اوپک پلاس عمل نکرده‌اند.

شاهزاده عبدالعزیز در کنفرانس هفته گذشته، به این دو کشور اشاره کرده بود. عراق دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک و قزاقستان از تولیدکنندگان غیرعضو اوپک در اوپک پلاس است.

روزنامه فایننشیال تایمز هفته گذشته گزارش کرده بود عربستان سعودی تمایل دارد از هدف قیمت غیررسمی ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت دست بکشد و سهم بازارش را پس بگیرد.

مازاد عرضه از سوی بعضی از تولیدکنندگان اوپک پلاس، رشد قیمت نفت را محدود نگه داشته است زیرا بازار عرضه اوپک پلاس و تولیدکنندگان خارج از این گروه را برای تامین تقاضا کافی می‌بیند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آخرین باری که عربستان سعودی جنگ قیمت به راه انداخت، در ابتدای شیوع پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ بود و در بحبوحه فروپاشی تقاضا،  برای کسب سهم بازار با روسیه وارد جنگ قیمت شد.