تنظیمات
تصویر
مشخصات خبر
اندازه فونت :
چاپ خبر
شاخه : استان‌ها
لینک : econews.ir/5x3801623
شناسه : 3801623
تاریخ :
دادگاه های صلح در تمام شهرستان‌های استان کرمان راه اندازی می‌شود اقتصاد ایران: کرمان_رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: دادگاه های صلح در تمام شهرستان‌های استان کرمان به غیر از مرکز استان راه اندازی شده است.

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﺧﺒﺮﮔﺰاری اﻗﺘﺼﺎداﯾﺮان

به گزارش خبرگزاری مهر؛ حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی، روز چهارشنبه در آئین راه اندازی و افتتاح دادگاه صلح شهرستان سیرجان گفت: ۷۳ دادگاه صلح در سراسر استان در چارت سازمانی پیش بینی شده است و ۳۰ شعبه تا امروز در سراسر استان راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: طی روزهای آتی در مرکز استان کرمان در سه مجتمع قضائی، ۱۷ شعبه دادگاه صلح راه اندازی خواهد شد و در مجموع در کل استان، ۵۰ شعبه دادگاه‌های صلح شروع به کار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دادگاه صلح از بطن شوراهای حل اختلاف متولد شده است، گفت: دادگاه صلح مانند بقیه دادگاه‌های حقوقی و کیفری است و طبق قانون جدید شوراهای حل اختلاف، صلاحیت رسیدگی به بسیاری از دعاوی را دارد.

عالی‌ترین مقام قضائی استان کرمان با بیان اینکه دادگاه‌های صلح از شأن و جایگاه بالاتری نسبت به دادگاه‌های کیفری و حقوقی برخوردار هستند، تصریح کرد: دادگاه صلح به عنوان یک مرجع قانونی و قضائی دیده شده است و احکام و دستورات قضائی که قضات دادگاه‌های صلح صادر می‌کنند، شأن قانونی و حقوقی دارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان اظهار داشت: قوه قضائیه در اجرای سیاست‌های سند تحول، به دنبال کاهش و جلوگیری از ورود پرونده‌های کم اهمیت تر به دادگاه‌های کیفری و حقوقی می‌باشد و طبق قانون جدید دادگاه‌های کیفری و حقوقی تخصصی‌تر شده‌اند و صرفاً به پرونده‌های سنگین و با اهمیت رسیدگی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه شورای حل اختلاف برکات فراوانی در جهت ترویج صلح و سازش در جامعه داشته است، گفت: از دیگر سیاست‌های قوه قضائیه در راستای جلوگیری از ورود پرونده‌های کم اهمیت تر به دستگاه عدلیه، ایجاد کانون داوری و کانون میانجیگری است.

حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: در قانون جدید شوراهای حل اختلاف، قانون گذار مجدداً شوراهای حل اختلاف را به وظیفه ذاتی خود که ترویج و گسترش صلح و سازش در جامعه است، بازگشته است.

وی افزود: در قانون جدید، صدور رأی از صلاحیت شوراهای حل اختلاف گرفته شد و به دادگاه صلح واگذار گردید.

وی افزود: در معیت دادگاه صلح، اعضای شوراهای اختلاف هستند و به وظیفه ذاتی خود که همان برقراری صلح و سازش است، اقدام می‌کنند.